Incheon en Gyeongju - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Incheon en Gyeongju - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Incheon en Gyeongju

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

31 Maart 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Maandag ben ik met Jong naar Incheon geweest naar zijn Koreaanse familie om te helpen vertalen. We gingen met de snelbus, dat is echt relaxed. Die bussen zijn wat luxer dan de standaard bussen, namelijk betere stoelen, gordijntjes en lampjes enzo. Er zat verder nog maar 1 andere passagier in de bus en de chauffeur reed lekker door. Het blijft ook altijd leuk om naar buiten te kijken vind ik, dat traject Leiden-Utrecht of Leiden-Delft met de trein in Nederland ken ik nou wel, maar hier blijf je altijd leuke dingen zien. Het straatbeeld is gewoon zo anders dan in Nederland! Ik zag nu ook voor het eerst tuincentra, natuurlijk gelijk een heleboel want dezelfde soort winkels zitten hier vaak bij elkaar. Het zullen wel voornamelijk binnenplanten zijn geweest, want veel tuin heb ik hier nog niet gezien met al die flats...
In Incheon werden we opgepikt door de zus van Jong, die ons naar het huis van zijn ouders bracht en daarna gingen we met zijn allen naar een Chinees restaurant in de buurt. Daar kwam er eerst een grote schaal zoetzuurvlees op tafel en daarna nog een grote schaal met garnalen in beslag. Dat was al een complete maaltijd, maar dat is dus pas het voorgerecht, want daarna vroegen ze wat we verder als hoofdgerecht wilden eten! Dan bestel je dus nog eens een bord vol met noedels en saus, of gebakken rijst ofzo. Jong en ik hebben samen bokkumbap op, gebakken rijst en die smaakte eigenlijk wel precies hetzelfde als de Chinese nasi in Nederland.
Verder is het grappig om te zien hoe buitenlandse restaurants zich aanpassen aan het land waar ze zitten. In Nederland zijn de standaard gerechten natuurlijk babi pangang, nasi, bami, foeyounghai, sate en dat soort spul, maar behalve die nasi heb ik dat hier nog niet gezien.
Toen zijn ouders aan het bestellen waren was Jong trouwens nog zo aardig om te zeggen dat ik geen vlees at. Hoewel het van mij niet had gehoeven, bestelden ze toen speciaal wat anders voor me, maar dat ging in zulk rap Koreaans dat ik het niet goed kon volgen... Haha, het resultaat waren dus die garnalen! Ja, daar zit je dan. Maar ik heb natuurlijk een nette opvoeding gehad :P en aangezien ik als gast mee mocht en ze dat speciaal voor mij hadden besteld heb ik netjes een paar van die dingen op. Gelukkig was het meer deeg dan garnaal en het was nog niets vergeleken bij het avondeten, maar dat vertel ik zo wel...
De uitdrukking 'tijd is geld' is hier trouwens zeker op het eten van toepassing. Tijdens het eten is het heel gewoon een paar keer ongeduldig te vragen waar het eten nou eens blijft en binnen no time stonden we weer buiten. De zus van Jong bracht ons weer naar het huis van zijn ouders en moest daarna helaas weg. Ze hadden begrepen dat we op donderdag zouden komen en juist vandaag had ze het erg druk met dr kinderen. Daarom konden we ook zijn andere zus en broer niet ontmoeten, dat was wel jammer. Die zus was trouwens echt een heel lief mens, net als zijn ouders. Ze wonen in, hoe kan het ook anders, zo'n flat die er niet zo nieuw uitzag als de flats die ik tot nu toe heb gezien, maar verder wel netjes en ruim. We hebben wat peer gegeten (en zijn moeder vroeg ook nog of we brood wilden. Brood is hier echt een tussendoortje en het wordt vaak ook als dessert gegeten. Bij buffets ligt het ook altijd tussen het fruit en het ijs :))en Jong heeft verteld waar hij nu allemaal mee bezig is en daarna vroeg zijn moeder of we zin hadden naar het strand te gaan.
Toen gingen we dus met de taxi naar Wolmi, de haven van Incheon (vooral schepen van en naar Cheju eiland en China zei Jong zijn moeder). Er was een industrieterrein en verder een soort boelevard met restaurants en een kleine vaste kermis. Strand was er niet, maar wel de zee, heel veel krijsende meeuwen en een heerlijk windje. Dan merk je pas hoe druk en vies Seoul is. Het was nu ook niet zo druk daar, omdat het een doordeweekse dag was.
Jong zijn moeder stelde voor een boottocht te maken, dat leek Jong en mij ook wel wat. Altijd leuk om wat van de omgeving te zien. (Je kan hier trouwens echt overal afdingen, zelfs op de kaartjes van de boottocht!!! Dat was echt leuk om te horen. Zijn moeder die maar zei, nee veels te duur, kan het niet voor... Kom op, er kan best wat af...En zijn vader maar lachen:)).
We waren de enige jongeren die de boot op gingen, de rest vd passagiers bestond uit oudere mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 60-70 die met bussen vol van het platteland kwamen voor een dagje er op uit.
In de boot moest je naar een grote zaal in het midden: allemaal rijen stoelen en een podium en een dansvloer voorin. Verder discolichten en hippe muziek en je gelooft het of niet, maar binnen 2 minuten stond heel de dansvloer vol met dansende bejaarden! Echt waar, ze stroomden de zaal in, luid gillend, om zich dan zo snel mogelijk een weg naar voren te banen naar de dansvloer. Echt een heel maf gezicht! Maakt niet uit hoe oud ze waren, ze hadden er duidelijk plezier in.
Dat ging zo ruim een half uur door tot iedereen moest gaan zitten omdat we zouden vertrekken. Vervolgens hebben we ruim een uur zitten kijken naar een of andere dansgroep uit de Oekraine (2 mannen en wat vrouwen, nou ja, die lui waren volgens mij ook nog maar net van de borst af...) in behoorlijk sexy pakjes (Koreanen preuts???) die de meest belachelijke dansen uitvoerden. Nou ja, dansen, ik weet niet wie die passen had verzonnen, maar het sloeg echt nergens op. Soms zat er nog een of ander stom verhaaltje in ook, dat 1 van de meisjes wel een roos kreeg en de anderen niet bv. Allemaal behoorlijk kinderlijk geacteerd, afgewisseld met rare kreten.
Naar boven gaan was niet de bedoeling, als je half langs de gordijnen keek, kon je nog net een stukje zee zien voorbijkomen...
Toen de dansgroep klaar was, was het weer tijd voor de disco en stonden in no time al die oudjes weer te hiphoppen. Er was ook nog een tafel waar 1 vd leden van die dansgroep steeds op ging staan en waar een van de bejaarden met zijn bezopen kop steeds op probeerde te klimmen. Het was ook wel een grappig gezicht om te zien hoe al die vrouwtjes om de mannelijke leden van de dansgroep stonden te hossen en de mannen om die jonge meiden.
Na een tijdje kwamen er nog 3 Koreaanse zangeressen die gezellig meezongen en zo kwamen we na denk 2 uur weer van de boot af zonder ook maar een beetje zee gezien te hebben. Leuke definitie van een boottocht op zee :)
Hierna was het wel weer etenstijd, vlakbij zee natuurlijk bij een hwachip, een visrestaurant. Inno time stond heel de tafel vol met schaaltjes met allerlei gerechtjes waar maar dingen bij bleven komen: garnalen, inktvis, allerlei soorten vis op allerlei manieren klaargemaakt, pepertjes, rijst, fruit, gedroogde vruchten, mais ... Ik heb me beperkt tot de groenten, rijst en het fruit, maar op een gegeven moment kreeg ik een lekker stuk krab in mijn handen van Jong zijn moeder. Haha, dat was zeg maar zijn bovenkant (Ik merkte dat ik hem bij zijn ogen vast had :() waar ze een of andere prut in hadden gestopt waar ik braaf wat van geproefd heb om het dan snel aan Jong te geven:).
Dat was nog niet alles want hierna verscheen er een hele grote schaal vol met plakjes verse vis op tafel, vergezeld van sla en saus. Soort sashimi. Net uit zee, verser kan niet. Maar het is natuurlijk zonde de rest vd vis weg te gooien dus hierna kwam er ook nog meuntang op tafel met rijst. Dat is een hele hete soort soep met groente en dus de rest vd vis, heel economisch allemaal, niets wordt weggegooid. Die vis zit er dus ook nog met alles dr op en dr aan in. Ik probeerde er nog aan onderuit te komen door mijn eerste kom aan Jong door te schuiven, maar toen kreeg ik een andere kom met zo mogelijk nog meer vis er in:) Een lekker groot stuk met allemaal rare prut erin, wat dus allemaal eitjes waren. Ik heb er een beetje in zitten prikken en vissen (leuke woordspeling) en gelukkig dacht zijn moeder da ik het te heet vond om te eten en toen heeft zij het op :)
Oh, hoogtepunt waren trouwens 2 van de bijgerechtjes van de eerste gang, ik had er wel van gehoord, mar nu zag ik het voor het eerst zelf. Inktvis en een ander soort zeevruchtspul dat nog leeft. Nou ja, het is in principe dood, maar het lit dus nog allemaal op schaaltjes te wriemelen. De inktvis zijn tentakels met van die vrolijke nopjes. En dat andere ziet er erg raar uit, een soort dikke wurmpjes, maar dan hol van binnen. Eerst dachten we dat het dood was, amar halverwege de maaltijd gingen ze toch ineens liggen bewegen:) En ook niet even, dat hebben ze liggen doen totdat ze door zijn moeder in de hete soep werden gegooid: "Ga dood, ga dood" zei ze :)
Koffie drinken doen de Koreanen ook na de maaltijd, dat is dus hap slik weg, opstaan, betalen en weer naar buiten.
Zijn ouders brachten ons nog even 1 halte met de metro weg en toen waren we om een uur of 20.30 weer terug in Sincheon. Daar heb ik vervolgens nog tot 2.30 met Jong zitten kletsen! totdat ik om 3 uur maar ben gaan slapen! Het was dus echt een dagje met dingen die ik normaal niet zo snel doe, maar het was zeker de moeite waard!

Dinsdag had ik aan het einde van de middag afgesproken met EY, de Koreaanse vriendin die me hier heel veel heeft geholpen. Ik had dr al een tijd niet meer gezien omdat we het steeds te druk hadden, dus dat was erg gezellig. Ze zag er echt knap uit, op zulke momenten denk ik altijd 'tja, misschien moet ik toch ook maar eens wat meer aandacht besteden aan mezelf, wat een kapsel, kleren en make-up allemaal wel niet met iemand kunnen doen', maar ja, gewoon een broek en een trui zijn toch ook wel erg makkelijk^^
We hebben wat gedronken, wat bijgekletst en ik had een taartje voor haar en dr familie gekocht als aardigheidje voor al hun hulp. Ik wist verder ook niet zeker of ze nu wel of niet was afgestudeerd in februari, omdat ik steeds geen antwoord kreeg op mijn emails, maar ze vertelde dat ze erg ziek was geweest en daarom zelf niet eens naar de plechtigheid had gekund...
's Middags ben ik nog even met Sonja gaan shoppen. Die had het wel even gehad met dr studieboeken (ze moest vrijdag dr plaatsingstoets doen) en wilde er graag even tussen uit. We hebben ook nog even dumblings en gestoomde broodjes gegeten bij een tentje hier in de buurt, die waren erg lekker.

De volgende dag zou ik met een vriendin van Inkas naar het Nationale museum gaan, maar dat ging door de gestoomde broodjes? helaas niet door^^ Ze kwam nog wel even langs bij de hasuk om me wat thee te brengen voor mijn maag en een leuk spaarpotje voor de aardigheid, echt heel lief en attent.
Verder maar rustig aan gedaan en nog een hoofdstuk woordjes opgezicht. En vroeg naar bed want de volgende dag zouden we vroeg weg gaan.

Dat was dus gisteren, donderdag. De ajossi had al een paar x aan me gevraagd of er misschien nog dingen in Korea waren die ik graag wilde zien, dan kon hij dat wel regelen. Ik moest eigenlijk wel gelijk aan Gyeongju denken, omdat we daar met de studie ook al veel over geleerd hadden, maar dat is echt een flink eind van Seoul dus dat durfde ik niet zo goed te zeggen. Toen ik hem echter vroeg of hij misschien iets aan kon bevelen, kwam hij zelf met die stad aan en zo kwam het dat we gisteren om 7 uur met Jong en Sonja in de auto van de ajossi op weg naar Gyeongju zaten.
Gyeongju is de oude hoofdstad van Korea en het ligt in het Zuidwesten, zo'n 355 km van Seoul, een rit van 4-5 uur. Eerst zouden we daar een nachtje blijven slapen, maar omdat Jong en Sonja op vrijdag ook weer afspraken hadden, hebben we het uiteindelijk op 1 dag gedaan. Het ontbijt bestond uit kimbap, van die Koreaanse sushi, een standaard gerecht dat koreanen eten als ze een uitstapje gaan maken. Verder had de ajumoni een flinke tas voorbereid met appels, mandarijnen, cake, koreaanse rijstsnoepjes, soort koreaanse snickers, kimchi, bijgerechtjes en witte en 5-granen rijst.
Voordat we Seoul uitreden hadden we nog een prachtig uitzicht op Youido, een eiland in de Hanrivier waar oa het 63-gebouw staat, het hoogste gebouw van Korea. Het uitzicht daarna was ook steeds erg mooi. Het was nog een beetje te vroeg voor de bloesem in volle pracht, maar omdat het in het Zuiden warmer is hebben we toch nog wel wat kersenbloesem, tulpenbomen en vooral veel forsitsia kunnen zien. En die bergen! Overal bergen, echt heel mooi om te zien. Ik weet niet wat het anders maakt met bv de Ardennen, maar het is op ee of andere manier toch mooier. Misschien de begroeiing erop, of het feit dat het er zoveel zijn en het een soort lageneffect is?
Onderweg stopten we een paar keer bij van die plekken met restaurants langs de weg voor een plaspauze. Ze hadden daar kooien staan voor de ingang van het restaurant waar je dus je hondje even in kan doen als je zelf binnen wat gaat eten!
Om een uur of 12 kwamen we in Gyeongju aan en was het even zoeken anar de Pulguksa een beroemde tempel die net als veel andere bezienswaardigheden daar op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat.
Een tempel dus. Die heel bijzonder was, dat lees je overal en hij was ook erg mooi, maar ja, hij leek toch ook wel weer een beetje op die andere tempels he...:) Eerlijk gezegd was hij ook een stuk kleiner dan ik had verwacht, wellicht omdat mijn verwachtingen een beetje te hoog waren na alles wat ik gehoord had.
Hierna gingen we naar Sokkuram, een eindje de berg op via een leuke slingerweg. Daar was een boeddhabeeld, omgeven door nog figuren. Het was allemaal half in een rots uitgehakt en zag er heel mooi uit. Alleen jammer dat het achter glas zat, maar dat is wel logisch met al die toeristen.
We waren net op tijd terug, want op d eterugweg kwamen we een hele lading schoolkinderen tegen. Sommige meisjes op leuke hoge hakjes, altijd handig als je een bergpad op moet. En dan een deken omgeslagen omdat dat korte rokje zo koud is...^^
Hierna gingen we naar het museum van Gyeongju, dat bestond uit meerdere gebouwen waar we iets minder geluk hadden: bussen vol schreeuwende schoolkinderen stroomden het terrein op, vergezeld van docenten met van die megafoons om alles een beetje onder controle te houden.
Het museum bestond vooral uit archeologische vondsten, erg mooi om te zien. Natuurlijk de onvermijdelijke scherven en potjes, maar ook veel zwaarden, sierraden, van alles. En ook zo'n mooie kroon die je altijd op de plaatjes ziet.
Verder stond er buiten de beroemde Bell waar een meisje in zou zitten. De Bell brak steeds bij het gieten en pas nadat er een meisje bij ingegoten was zou die mooi klinken...
De volgende stop was aan de andere kant van de weg, een stuk land met gras en hele grote vijver met veel natuur. Dat was echt een mooie plek waar je heerlijk kon relaxen... Dat deden ze vroeger dus ook: het was een soort recreatieoord van de koningen die daar kwamen om te ontspannen en zich te vermaken. Er waren vroeger ook allerlei dieren.
Hierna liepen we nog een stukje in een soort park waar een 'oude koelkast' was, een soort kunstmatige grot waar het eten van de Koning werd bewaard.
De laatste bezienswaardigheid waren de koningsgraven. In Korea worden mensen traditioneel begraven onder een soort heuveltje, de koningen dus onder een hele grote, samen met allerlei voorwerpen als juwelen, wapens ed. En ook mensen vertelde de ajossi, maar omdat daar op een gegeven moment kritiek op kwam, werden die vervangen door poppen.
De graven lagen in een mooi park, waar het heerlijk rustig was en echt heel mooi. Overal bloesembomen, bamboe, naaldbomen en dan die grote heuvels. De ajossi vertelde dat het een populaire plek was voor stelletjes, ook omdat het tot 1 uur snachts open was. In 1 van die graven kon je in, die hadden ze opengewerkt.
Aan de overkant van de weg waren ook nog graven en verder een astronomische toren, waar ik ook ooit wel wat over gehoord heb, maar hoe dat precies zat dat weet ik niet wil.
Tegen die tijd begon iedereen ook wel hongerig en koud te worden dus toen hebben we in de auto nog wat gegeten en begonnen we aan de terugreis. Inmiddels was het goed donker, dus we hadden een mooi uitzicht met al die lampjes. Bij de laatste stop hebben we nog wat gegeten in een wegrestaurant, ik tchajangmyeon, dat zijn noedels met zwarte bonensaus. Die zijn hier heel populair (je eet ze bij de chinees, maar eigenlijk zijn ze door chinezen in Korea bedacht dus het is gewoon koreaans eten, maar dat weten heel veel koreanen niet) en ik wilde ze nog steeds een keertje proeven. Natuurlijk was dit maar een wegrestaurant en in het echt zal het wel allemaal veel lekkerder zijn, maar ik vond het nou niet zo denderend. Volgende keer, maar weer gewoon de Koreaanse naengmyeon of kuksu, die is een stuk lekkerder^^

Vandaag heb ik mijn kamer maar weer eens uitgemest en daarna ben ik met Jong naar de kapper op de campus gegaan. Een afspraak is niet nodig, er zijn ongeveer 7 kappers en na 10 minuutjes ben je al aan de buurt. Dr is gewoon weer een stukje af, niets bijzonders, geen kleurtjes, krullen, stekeltjes of ander leuk spul :) En dat voor maar 6000 won (5 euro) en mannen zijn zelfs maar 3 euro! Ja vrouwen worden hier behalve op de werkvloer ook nog steeds bij de kapper gediscrimineerd:) (Maar dat is in Nederland geloof ik ook zo toch?).
Daarna zijn we nog even naar de brillenboer geweest, die zit ook op de campus. Je geeft je bril zodat ze de sterkte op kunnen meten en als je dan niet teveel rare oogafwijkingen hebt, kun je zo je lenzen meenemen. Jong dan. Ik ben nog wel van plan een stel brillen te kopen, die zijn hier ook binnen 1 dag klaar en je ehbt al leuke monturen vanaf 10 euro!
Daarna hebben we in de supermarkt nog een geschenkdoos met peren gekocht voor de ajossi als dank voor het rijden van gister. Natuurlijk wilde hij die niet aannemen, maar het is echt bijzonder dat hij en zijn vrouw zo aardig voor ons zijn. We hebben echt geboft!

Nog steeds heel erg bedankt voor de post allemaal! Ik merkte alleen dat ik een paar typefoutjes had gemaakt in het adres. Maakt op zich niet zoveel uit omdat er zoveel manieren zijn om de koreaanse letters te transcriberen, maar aangezien sommige post er wel erg lang overdeed, hier toch nog maar een keertje het adres:

Daeaisil-Village, sinch'on hasuk 501-ho
Ch'angch'eon-dong 18-35
Seodaemun-gu
Seoul
South-Korea
120-833

Kim Soo Ja kwiha

Een fijn weekend allemaaal,

Liefs, Soe

  • 31 Maart 2006 - 07:10

    Wilma:

    ben vanmorgen vroeg aan het lezen geslagen en ben nu klaar....
    wat een verhaal Soe. Jullie bogffen wel met die huis baas en zijn vrouw.
    Dat verhaal met die boot vond ik echt heel erg leuk om te lezen, het uitzicht was anders dan je had verwacht.
    veel succes volgende week bij het volgende semester.
    liefs Wilma

  • 31 Maart 2006 - 08:42

    Hans:

    Tjee he, wat een long story, leuk wat je daar allemaal meemaakt. Ik denk toch wel dat ik hard zou weglopen met zo'n schaal wormen die nog liggen te krioelen. Ben benieuwd naar de foto's. Prettig weekend en een dikke kus,

  • 02 April 2006 - 15:11

    Astrid:

    Lieve help; je moet schrijfster worden. Als je terugbent kun je wel een boek over je leven daar schrijven denk ik. Wat ene verhalen. Het blijft ene ver vreemd volk als ik het zo lees; hoewel die wriemelende visdelen: heb ik in Frankrijk ook wel eens meegemaakt. Wat ene tegenvaller.
    Liefs

  • 03 April 2006 - 19:26

    Wilma:

    gave foto's.

  • 04 April 2006 - 11:34

    Hanneke:

    Hey lieve soe!
    beetje rustig van mijn kant, maar dat komt omdat ik het een beeje druk heb! geen vakantie zoals jij, maar je had het dan ook hard verdiend zeg! fijn dat je er zo van aan het genietne bent! ik zwerf dus tussen Utrecht Zwolle en Den Haag en ik woon bij Marko, dus veel veranderd heel druk, maar het gaat wel goed met me. zwolle zit er bijna op, nu moet ik 300 reflectie verslagen schrijven, daar houden onderwijsdeskundigen van. drukke verjaardagsweekenden ineens, in huis en tuin klussen en ook een beetje ontspannen en huiswerk maken, minder mailtijd dus! maar ik denk nietminder aan je hoor!
    een hele lieve groet van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 203184

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: