bloesem - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu bloesem - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

bloesem

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

14 April 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Hier weer een update uit Seoul. Het is hier heerlijk weer, de vogeltjes fluiten en ik heb de eerste vrouwen met een krantje boven hun hoofd tegen de zon (lees het bruin worden) al weer gezien:) De bloesem is deze week op zijn hoogtepunt dus waarschijnlijk ga ik morgen met de hasuk ajossi naar Yo-uido, een eiland in de Hanrivier waar ze een speciaal bloesem festival schijnen te hebben.
De bloesem op de campus is in ieder geval ook erg mooi (zie de foto's). Eigenlijk voelde ik me wel een beetje belachelijk. Thuis hebben we ook een bloesem boom, en die was ook heel erg mooi, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit foto's van heb gemaakt... Maar ja, alle Koreanen praten momenteel over niets anders dus ik pas me netjes aan :)

De lessen op de uni zijn nog steeds erg leuk, hoewel ik me een beetje zorgen maak over de luisteroefeningen. Hiervoor waren dat oefeningen die specifiek over de geleerde woorden en grammatica gingen, maar nu zijn het gewoon stukjes van het journaal of de radio. Met een heleboel, of eigenlijk alleen maar woorden die ik niet ken... Je merkt nu wel dat ze er van uit gaan dat je de meeste grammatica wel kent en dat je die nu actief moet gaan leren toepassen in presentaties en dergelijke. En dat je met die basis ook het nieuws kan volgen. Nou ja, volgen...:)

In 1 van de oefeningen kwam een vraag voor wat Koreanen vonden van seks voor het huwelijk, 'song' in het Koreaans. De docent moest uitleggen wat dat woord betekende... Nou ja, dat werd dus een hoop gestamel en zoiets van 'Nou jullie weten wel, voordat een man en een vrouw gaan trouwen...'. Nooit verwacht dat sommigen Koreanen daar nog zo'n moeite mee zouden hebben. Het zal ook wel aan onze docente liggen. Ze vertelde dat ze zich ook nog steeds niet op dr gemak voelt als er een stelletje elkaar handen vasthoudt of gearmd loopt op straat. En dan hebben we het nog geeneens over zoenen in het openbaar. Haha, volgens mij kan die beter niet naar Nederland op vakantie gaan...

Vroeger was het contact tussen mannen en vrouwen helemaal beperkt en dat was wel eens lastig want hoe kon een arts dan d epolsslag van zijn patiente afnemen? Dat ging dus via een draad die om haar pols werd gewikkeld en die hij vasthield in een andere kamer...

Het Koreaans heeft geen 'f' en ook geen 'w'. Als ze buitenlandse woorden weergeven krijg je soms heel rare dingen zoals PLease en Freeze dat je in het Koreaans allebei schrijft als p'uriju'. En met filmtitels is het ook altijd raden wat e rnou eigenlijk staat, vooral om ze in het koreaans geen klemtoon in de woorden kennen. MacArthur (die wordt hier echt vereerd. Hij was de generaal die in de KOreaanse oorlog de aanval van het Noorden wist te stoppen) wordt in het Koreaans megadon. Ja, lijkt erg op elkaar niet? :)

KOreaanse mannen buiten de steden hebben vaak een probleem met het vinden van een vrouw. 1, de vrouwen willen niet op het 'plateland' leven en 2: de mannen willen zelf ook liever geen vrouw uit Seoul omdat die veels te goed gebekt zijn. Dus halen ze een vrouw uit Vietnam, vanwege de oorlog heeft Korea daar goede banden mee. Die vrouwen zijn lekker bedeesd en doen tenminste wat de mannen willen. Daarom mogen ze niet altijd goed Koreaans leren van hun man, blijven ze lekker geisoleerd van de rest en heeft hij veel macht. Ik ga denk toch maar een vent in Nederland zoeken :)

Gisteren was er een welcome party voor de studenten die dit jaar nieuw naar Korea zijn gekomen met dezelfde beurs als ik heb.
Ik ben er samen met Sonja heen geweest, het was hier vlakbij richting het centrum.
Er was eerlijk gezegd weinig aan. Eerst was er een praatje over de Kofo (Korean Foundation, die organisatie) dat heel erg saai was en dat ze volgens mij oook alleen maar hield omdat het 'hoorde'. Daarna moest iedereen zich voorstellen... Ja, een man of 60...Gelukkig bleef het bij "Ik ben Piet, ik kom uit Lutjebroek, ik studeer aan de Yonsei en aangenaam kennis te maken".
Als je trouwens denkt dat de Chinezen de wereld gaan veroveren dan heb je het mis, dat zijn de Russen! Daar waren er echt veel van! Maar natuurlijk ook weer veel Chinezen, Japanners, ook veel mensen uit Mongolie of Kazachstan, Frankrijk, Amerika, Nepal, Thailand, Vietnam, Taiwan, Indonesie, Bangladesh, India...
Daarna was er nog een buffet en kon je met iedereen kennis maken. Nou ja, hebben we ook weer gehad zullen we maar zeggen:)

Iedereen een fijn weekend!

Liefs
soe

  • 14 April 2006 - 09:19

    Hans:

    Hoi Soe,
    Nou ik ben benieuwd met wat voor vent je thuis komt. In Nederland heb je ook boerenkinkels.Dus pas maar op.
    kus

    Hans

  • 14 April 2006 - 10:46

    Marjon:

    Hoi Soe
    Wat een schitterende foto's.Ik ben gek op al die bloesembomen. In Nederland is het nog niet zover,alhoewel het ietsjes warmer dreigt te worden. We hebben in ieder geval nu een paar rustige dagen en daar gaan we van genieten.
    Voor jou ook gezelige paasdagen, al zullen ze dat niet hebben in Korea bedenk ik me.

    Liefs, Marjon.

  • 14 April 2006 - 12:25

    Wilma:

    sing a "song''klinkt nu ineens heeeeeeel anders,
    doei wilma

  • 14 April 2006 - 20:44

    Wilma:

    waren er demonstraties op de campus? dat lijkt net op je foto's?
    doei kus wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 203326

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: