fun-weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu fun-weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

fun-weekend

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

07 Mei 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

De tentamens voorbij, een heerlijk zonnetje, lekkere ttok en leuke vrienden...wat kan het leven toch mooi zijn:)
Donderdag had ik een afspraak met Wook, een vriend van TaHye, een Koreaanse vriendin van de hasuk. (Van de week waren we met zijn3en wat gaan drinken. Dat zijn die Koreanen van de foto). Nee, geen afspraakje, hij wilde zijn Engels graag ophalen en had gevraagd of ik hem daarbij wilde helpen.
We gingen naar de kerk waar hij lid van is (net als TaHye), een best grote kerk een paar straten van onze hasuk. Daar waren allemaal discussieruimtes, een ruimte met een geluidskamer vanwege de eigen kerkzender en er was ook nog een kamer met allemaal spul voor de kerkkrant, waar hij ook aan meewerkte.
Ik blijf het fascinerend vinden dat Christendom hier, volgens mij is het veel sterker en levendiger dan in Nederland.
Omdat dit onze eerste afspraak was, hadden we niet echt een plan en hebben we gewoon 3 uur over van alles en nog wat zitten praten. Zijn Engels is best behoorlijk, hij heeft een behoorlijke woordenschat, maar praat alleen een beetje traag omdat de grammatica zo anders is dan in Koreaans.
Het was grappig om te zien hoe iemand kan veranderen als hij/zij in een andere taal gaat spreken. Natuurlijk blijf je wel dezelfde, maar toch juist die kleine opmerkingen en zo die je anders zo spontaan in je eigen taal eruit gooit, die blijven vaak weg. op de terugweg waren de rollen echter weer omgedraaid, kwam er bij hem een stortvloed van woorden uit en liep ik weer gezellig te stamelen:)
Ik vond het in ieder geval erg leuk, ook omdat ik zo weer een hoop over de Koreaanse samenleving leer. Een jongere student die een oudere studente bijles geeft...dat was toch niet echt een ideale situatie. En dat huwelijk hier he... Het is echt voor veel mensen niet iets waar je voor kiest omdat je van elkaar houdt of zo, nee het is gewoon een gebeurtenis in je leven die je DOET net zoals je naar school gaat of een baan moet gaan zoeken.

Vrijdag had ik afgesproken met Marco en MinJung. Marco was een paar maanden op reis geweest door Azie en zocht nu een kamer. We zijn dus met 3en in het andere huis van de ajumoni en ajossi wezen kijken omdat er bij ons nu geen kamers vrij waren. Als er over een maand dan wat bij ons vrij komt kan hij hierheen verhuizen. Ja, de Nederlanders veroveren de hasuk:)

Vrijdagavond begon het te regenen en dat heeft geduurd tot gisteravond. Ongelooflijk hoeveel water er uit de hemel kan vallen. Onophoudelijk met bakken tegelijk (op het nieuws hadden ze het over 20-80 mm).
Zaterdag ben ik ondanks de regen met Sonja en een Koreaanse vriendin van Sonja, Yurim, een dagje uit geweest.
Eerst gingen we naar het Kyeongbokpaleis en het nationale museum daar. Ik was er wel al een paar keer geweest, maar het blijft een mooi museum. Bovendien wist Yurim veel te vertellen en was er een mooie speciale tentoonstelling over kamerschermen. Afhankelijk van de kamer waar zo'n scherm staat en van de gelegenheid, verschillen de afbeeldingen. Bij de voorouderverering staat er tekst op en in de kamer van de mannen chinese karakters (verschillende deugden), in de kamer van de kinderen een met allemaal mooi plaatjes met natuur en dieren etc. En als er vissen op staan dan verwijst dat naar de hoop op veel kinderen (omdat die beesten ineens heel veel eitje leggen). Ik weet niet wie er allemaal een vissenkom in huis heeft staan of vissen in de tuin maar... :)
Daarna gingen we naar de brillenwinkel waar de zus van Yurim werkte en die dnek ik van haar ouders is. Aangezien ik hier nog wel een nieuw bril wil kopen (die zijn hier goedkoper), heb ik echt van alles op mijn neus gehad, maar ik kwam er nog niet echt uit. Hoewel ze hier met veel dingen wat conservatiever zijn, valt dat met de brillen wel mee! Het is echt een accessoire in alle vormen, kleuren en maten. Wordt vervolgd :)
Als lunch hebben we boribap op, gerstenrijst. Je krijgt dan een grote kom met rijst en gerst en een bord met hoojes roerbakken groente, dat mik je door de rijst, rooie peperpasta en sesamolie erbij en dan mixen. Verder krijg je er sojabonenpastastew bij, een speciale soort kimchi-soep die koud is en heel fris, sla en koolbladeren, oesterprut, kimchi en saus. Erg vies allemaal :)
Na het eten gingen we nog naar een Boeddhistische tempel in het centrum van Seoul. Ja weer een tempel, maar deze keer was het veel leuker, omdat zij er bij was. Yurim en haar ouders zijn Boeddhist, haar moeder gaat elke dag naar de tempel en zij als ze ergens mee zit. Eerst gingen we naar de grote zaal waar heel veel mensen aan het bidden waren en wij ook een buiging hebben gemaakt. (3x op de grond en een kleine buiging aan het begin en einde. Er was natuurlijk ene groot Boeddhabeeld met eten er voor en bloemen en verder waren er kussens om op te buigen. Rijst aan de zijkanten, dat zijn schenkingen van bezoekers. En het grappige was dat er ook een mus binnen vloog.
Na de grote zaal gingen we nog naar een kleinere zaal waar heel veel soorten boeddha's stonden en we weer een buiging maakten. Daar hebben we een tijdje gezeten met een 'boeddhistische bijbel'. Een boekje met sutra's erin die de mensen gebruiken als ze bidden.
Achter ons was er een soort herdenking bezig voor een overledene. Er staat dan allemaal speciaal eten en een foto van de overledene en een monnik reciteert een tekst terwijl hij op zo'n houten ding slaat.
Als laatste hebben we wierrook gebrand bij een pagode op het plein, je steekt de wierrook aan, doet een wens en loopt dan een rondje om de pagode terwijl je bij elke zijde een keer buigt.

Vandaag is de regen gelukkig over en is het alweer 25C. Gelukkig heb ik van de ajumoni een zomerdeken gekregen, dat andere ding was echt heet. Scheelt me ook weer met het op- en uitvouwen van mijn beddengoed elke dag (ik slaap op de grond), die dikke deken was nog best zwaar! :)

Maandag is het ouderdag (mei is echt een feestmaand, eerst op 5 mei kinderdag, dan op 8 mei ouderdag en op 15 mei is het lerarendag), dus je ziet nu echt overal op straat kraampjes met kleine bloemstukjes.

Iedereen nog een fijn weekend!

XXX
Soe

  • 07 Mei 2006 - 06:25

    Vera, An En Bas:

    Ha Tante,

    Leuk verhaal weer! Als we het goed begrijpen kom je straks als Dame Edna terug in Nederland met een koffer vol extreme brillen.

    Wel een goed idee van die Koreanen zeg: een nationale "slijmen-bij-de-leerkracht-dag". En wat zijn jouw plannen in dat kader?

    Groetjes!

  • 07 Mei 2006 - 13:34

    Sun Hye:

    Hey soe, leuke foto`s. En heb j eal de uitslag van je tentamens. ik reken erop dat je ze haalt.

    die maskers zag ik hangen, ja wis tniet dat ji eraan had meegewerkt.

    wat en regen he. werd er gewoon af en toe wakker van, zo hard.

    hoeveel weken moet je nu nog? ik tot 18 juni.

    ik beloof eens langs te wippen binnekort. zal ff laten weten hoor.

    groetjes

  • 07 Mei 2006 - 16:49

    Astrid:

    Ha Soeja, wat een creatief talent heb jij? Moet ja daar niet iets mee doen als je terug bent? Workshops geven als bijverdienste. Mooi hoor. Maar waar zij die maskers voor bedoeld? Die azalea's bloeien ook uitbundig mooi. Hir is het weer deze week ook zomers geworden gelukkig.
    Liefs

  • 08 Mei 2006 - 07:55

    Hans:

    Dit stuur ik natuurlijk op ouderdag. Een trotse ouder op een geweldige dochter. Gefeli met de uitslag van je tentamens.

    dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 203172

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: