tentamens - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu tentamens - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

tentamens

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

04 Mei 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Het is even stil geweest, maar hier weer een berichtje. Gisteren en vandaag had ik midterms dus ik had het een beetje druk met leren. Hoewel ik wel merk dat ik steeds makkelijker wordt. Er zijn nu gewoon zoveel woorden die ik niet ken dat het niet meer lukt om alles in mijn kop te stampen en het niveau is nu ook zo gestegen dat ik echt blij mag zijn als ik de nodige 60 punten haal. Voor lezen, grammatica en spreken moet dat nog wel lukken, maar wat luisteren betreft weet ik het echt niet. Anders dan vorige luistertoetsen testen ze nu niet meer in eerste plaats de geleerde woorden en grammatica maar krijg je lappen tekst te horen zoals je ze ook op de radio en bij het journaal hoort. Met heel veel lastige woorden... Dan merk ik dat ik het allemaal nog wel hoor, maar dat het het ene oor in gaat en het andere oor weer uit. (Ja kom maar op met die opmerkingen dat dat altijd zo is :)). Nou ja, ik heb mijn best gedaan en we zien het wel.
Grammatica ging voor mijn gevoel wat beter, maar dat denk ik wel vaker en dan krijg ik een blaadje terug met allemaal rooie strepen erin^^ Voor spreken moesten we 3 presentaties voorbereiden: wat weet je over Koreaanse tradities, wat is je visie over werk en hoe denk je over de generatiekloof. Tijdens het mondeling moest je blindelings een papiertje trekken en ik heb dus gezellig wat zitten praten over hoe ik over werk denk. Na 10 minuten stond ik weer buiten, heerlijk in het zonnetje en een heleboel stress minder :)

Het is hier nu echt supermooi weer, soms zelfs al meer dan 30C! En de zomer is nog geeneens echt begonnen, dat belooft wat. Ik hoop dat de ajossi snel begint met zijn airco installatie... (Ja, ik ben een echte Nederlander, altijd zeuren over het weer:)).

Maandag zijn we met het hele 5e level naar het museum geweest waar we in het 4e level dat doosje hadden gemaakt. Deze keer werd het een traditioneel masker. Nadat we eerst wat hebben rondgelopen in het museum (Daar mag je dus gewoon foto's nemen!) mocht je uit een aantal verschillende maskers van geperst papier de leukste kiezen en die gingen we dus beschilderen. Bepaalde maskers werden vooral in bepaalde provincies van Korea gebruikt en officieel hadden ze ook nog speciale kleuren, maar je kon ze verder zo verven als je zelf wilde.
Tussendoor gingen we ook nog een stukje maskerdans leren. Mmm, dat zag e rnatuurlijk erg makkelijk uit, maar ik voelde me net een stuk hout, ik kreeg mijn been misshien net 20 cm de lucht in :)
Op de terugweg naar de hasuk zag ik nog een of andere demonstratie. Zoals jullie vast wel eens in de krant hebben gelezen zijn ze daar hier erg goed in. Het ging om een paar honderd mensen die op een soort plein op de grond zaten en soort toespraken hielden en eromheen barstte het echt van de politieagenten. Speciale met van die helmen, schilden en wapenstokken, soort ME. Die waren ook in van die speciale busjes gekomen met allemaal traliewerk voor de ramen. Ik vond het eigenlijk wel zielig, de meesten waren echt nog van die broekies van een jaar of 20.
Het lastigste hier aan de bus vind ik altijd het uitvogelen of je aan de juiste kant van de weg staat^^ Deze keer dus niet. Dat werd dus een busrit van ruim een half uur helelmaal naar het Noorden van Seoul. Ook leuk om daar eens te kijken:) Het eindstation was een universiteit die echt letterlijk op een berg was gebouwd, zo midden in de natuur.

Koninginnedag wordt hier uiteraard niet gevierd dus daar heb ik ook niets aan gedaan. Ik heb de volgende dag pompoen op, dat is het enige oranje wat ik gezien heb :) Ik heb vast een hoop lol gemist met een shantykoor, tobbetje steken en een rommelzooimarkt :)
Wel is het hier morgen een nationale vrije dag, dan is het 'Kinderdag'. Ja het is elke dag kinderdag, ik weet het, maar hier dus officieel op 5 mei. Veel gezinnen gaan dan naar een pretpark en zo en ik zie net dat er morgen ook de hele dag kinderfilms op tv zijn.

Hoewel al die opdringerige service soms heel vervelend is, zijn sommige dingen in Korea echt beter geregeld. Als je bijvoorbeeld ene bankrekening opent krijg je meteen je bankpas mee en mag je ook zelf je pincode kiezen. (En dan zijn ze hier zo goed in electronica en dan hebben ze soms toch van die vreselijk oude toetsenborden...:(). Als je een mobiel koopt, mag je ook vaak de laatste 4 cijfers zelf kiezen. (Ja dan weet je dus ook gelijk hoe je alle andere geheime codes van die persoon kan kraken :)).

Ik ben echt benieuwd naar de World Cup, volgens mij gaan die Koreanen dan echt helemaal uit hun dak. Je ziet nu en ook al eerder allerlei reclame op tv voorbijkomen en er was ook al een soort miss verkiezing ofzo.
Advocaat moet denk ik echt naar het buitenland vluchten als Korea verliest. Hij verdient er trouwens wel lekker geld aan, je ziet hem (met Hiddink) regelmatig in een reclame voorbij komen.

Ik zag pas een pizzaman voorbijkomen, het was echt jammer dat ik mijn fototoestel niet bij de hand had.
Hij had een rood leren pakje aan, van top tot teen en dan een rood leren cape en een rooie helm op met een pizza er boven op:)

Die kakkerlakken zitten hier echt overal :( Sta ik in mijn nachthemd met alleen een handdoek en douchespul in de badkamer van nog geen 1m2, zie ik ineens een grote zwarte plurk over de grond scharrelen (ik had mijn bril niet op). Eerste reactie was pletten, maar er was alleen een stel slippers met gaten in de zool en Jong had gezegd dat je dat nooit moet doen vanwege de eitjes. Ik was nou ook weer niet zo'n held om hem met mijn handen te pakken en voordat ik alle roosters uit het doucheputje had gepeuterd, was dat beest alweer de deurpost!!! ingekropen. De deurpost is van soort plastic spul, hol en waarschijnlijk zit ie daar dus gezellig met zijn broertjes, neefjes en achter neefjes feest te vieren. O, wat verwend zijn we toch weer in Nederland:)

Iedereen alvast een fijn weekend!

Liefs
Soe

  • 04 Mei 2006 - 05:48

    Hans:

    gezellig de familie kakkerlak in de douche. Het doet me een beetje aan Pluk van de Pettenflat denken, die had ook zo'n beest als vriendje. Je moet ze maar een beetje verwennen. Blij dat ze hier niet zitten. Nou veel plezier daar en een dikk knuffel van je pa.

  • 04 Mei 2006 - 05:59

    Wilma:

    Ha Soe,

    kinderdag en dan zit je zo ver weg,ik zal een mooi kinderdagversje voor je opsturen. blij dat je tentamens weer achter de rug zijn. En een vrij dag er achter aan is natuurlijk ook lekker om het weer even allemaal uit je hoofd te zetten.
    heb je daar eigenlijk geen last van hooikoorts?
    Ja we zijn verwend met onze mieren in Nederland, die zitten gelukkig in de suiker en niet in de douche.
    liefs wilma

  • 07 Mei 2006 - 16:52

    Astrid:

    Bah zoveel kakkerlakken. Durf je dara wel gewoon te slapen of komen ze niet bij je slaapplek?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 203114

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: