Op de Koreaanse tv! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Op de Koreaanse tv! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Op de Koreaanse tv!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

24 Mei 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal,

Zaterdag heb ik Haruna (ik zat bij haar in de klas in het 3e level en nu weer. Ze komt uit Japan) helpen verhuizen; dr buurvrouw was nogal luidruchtig en bij ons was er een kamer vrij. Nou, ik dacht dus dat ik veel bagage had, maar dat valt reuze mee:) Jemig wat had die een spullen zeg! Gelukkig hielp de ajossi ook en kon alles in zijn auto want anders was het amper te doen geweest^^
Ze woont nu in de kamer naast me, een kamer de zeker 2x zo groot is als die van mij en een grote badkamer heeft. Er is zelfs een koelkastje en een airco! (Er zijn maar 3 kamers met een airco, namelijk de grootste. De rest krijgt een vamp. Die van mij is gister opgehangen, het is wel een mooi ding. Groot en hij kan natuurlijk hard en zacht en stilstaan en ronddraaien). Gisteren heb ik haar nog even met dr bagage geholpen en hebben we nog even zitten kletsen en toen was het zomaar 00.30 uur :)

Zondag heb ik met Jong Najib Amali zitten kijken, hij had wat shows gedownload. Ik weet niet of jullie die kennen, maar hij is zeker de moeite waard!

Maandag was het PINK-DAY! Vorige week had ik een presentatie gegeven over een krantenartikel dat ging over het feit dat roze nu zo in de mode was. Toen was een van mijn klasgenoten op het idee gekomen allemaal in het roze naar school te komen. Het was wel een grappig gezicht, de meesten hadden een roze shirtje aan ofzo.

Maandagmiddag kreeg ik een email van de KBS, een van de grote publieke tv-zenders hier. Ze hadden mijn adres gekregen via INKAS, de adoptieverening, en zochten iemand die mee wilde werken aan een programma over adoptie. Het doel van het programma was om de binnenlandse adoptie te stimuleren (iets wat hier niet echt populair is). Of ik dus kon vertellen hoe erg ik het wel niet had gehad in Nederland.
Niet dat ik er zo over denk. Ik heb geen last gehad van discriminatie of een identiteitscrisis en ik heb juist lieve familie en vrienden. Maar los daarvan denk ik dat binnenlandse adoptie in Korea wel een goed punt is en zo kwam het dus dat ik gister op school gefilmd werd.
Ik was van te voren niet echt zenuwachtig, maar ik kon mijn gedachten er toch niet echt bij houden in de les. Ze zouden me bellen als ze er waren, en ik ben sowieso al een kluns met die mobiel, laat staan tijdens de les. Ze belden ook nog een paar keer dus ik moest een paar keer de klas uit, niets voor mij :)
UIteindelijk hebben ze een half uur tijdens de les gefilmd; ik heb amper wat van de nieuwe grammatica meegekregen:) Hele tijd zo'n camera op je gericht, soms boven op je neus, dat er mensen zijn die dat leuk vinden...
Daarna was er nog een interview en filmden ze ook nog wat stukjes van hoe ik kimbap zat te eten en mijn mail zat te checken.
Vanmorgen is het op tv geweest, helaas kon ik het zelf niet zien omdat ik school had, maar ik kreeg er wel reacties op van studiegenoten die het wel hadden gezien. Uiteindelijk waren het maar 5-10 minuutjes ofzo, maar het schijnt wel een goed bekeken programma te zijn. Je kan het via internet terugzien, maar dara heb je een Koreaans identiteitsnummer voor nodig, dat is wel jammer.

Vandaag heb ik Marco geholpen met verhuizen. Hij heeft een ruime week in de andere hasuk van de ajossi en ajumoni gewoond en omdat er nu een kamer bij ons vrij kwam is hij hierheen verhuisd. Gezellig^^

Hahaha, ik ben lekker gehersenspoeld door de Appie... Stond ik van de week flappen te tappen, sta ik 2x de deur-code van AH in te toetsen :)

Een fijne week nog iedereen!

Doei
Soe

  • 24 Mei 2006 - 09:42

    WILMA:

    MOEST NAAR SCHOOL? ik had wel even gespijbeld? klinkt allemaal wel erg leuk!. hebben ze nog de foto's laten zien of weet je dat niet?
    als je zo'n id nummer voor ons hebt: graag maar dat zal wel niet kunnen.
    zo te lezen kunnen jullie klaverjassen met zoveel nederlanders in de hasuk.
    veel plezier en bedankt voor je leuke stukje,

  • 24 Mei 2006 - 09:50

    Joor:

    leuk! jammer dat we t niet kunnen zien

  • 24 Mei 2006 - 10:46

    Hans:

    Eindelijk mijn grote wens in vervulling; een dochter met een tv-doorbraak. Misschien kom je nog wel in GTST
    kus
    Hams

  • 24 Mei 2006 - 10:53

    Marjon:

    Hallo TV-star

    Leuk dat je er voor gevraagd bent. Bij binnenlandse adoptie zouden wij nooit zo'n fijne nicht gehad hebben, als je dat maar weet.

    Liefs, Marjon

  • 24 Mei 2006 - 11:34

    Vera, An En Bas:

    Ha tante!

    Gaaf joh, dus nu ben je een bekende Koreaan geworden? Heb je toch maar vast een derde van je "15 minutes of fame" gehad.
    Je bent wel heel braaf om niet te spijbelen voor zoiets hoor, dat had ik zelfs gedaan! (zie je mijn klas dan al voor je? *grijns*)

    Dat verhuizen van die studenten daar blijft me echt verbazen. Het lijkt wel of er duizenden kamers leegstaan als je er over vertelt.

    Succes en veel liefs

  • 24 Mei 2006 - 16:50

    Astrid:

    Wel komisch: gevraagd worden vanwege slechte eravringen terwijl je die helemaal niet hebt gehad! Maar wel leuk en zo jammer dat we het niet kunnen zien. Was maar stiekem thuisgebleven of had het iemand voor je op laten nemen. Leuk hoor, zo'n 'beroemd'iemand in je kring te hebben. Liefs

  • 24 Mei 2006 - 18:00

    Marina:

    Super cool dat je in een tv-programma was! Weet jij veel hoeveel miljoen Koreanen dat zien?! Jammer dat wij het niet kunnen zien, zou het onwijs leuk vinden. Kun je niet aan een kopie komen ofzo?
    Space Expo komt morgen bij Hart van Nederland. Ik zal niet te zien zijn, maar het is wel leuk :>

    Dikke kus xxx

  • 25 Mei 2006 - 14:56

    Cora:

    Hi moviestar! en als het niks wordt in de tv-weereld kan je altijd nog verhuizer worden!
    leuk verhaal,
    liefs.

  • 25 Mei 2006 - 14:59

    Santoki:

    You don't need a login for the KBS2 Newstime shows. So everybody can watch it

  • 25 Mei 2006 - 19:33

    Hans En Wilma:

    Jan @santoki,

    thank you for your help our friend Mieke called us and we saw the televsionmovie.

  • 25 Mei 2006 - 19:36

    Hans En Wilma:

    Soe, gaaf we hebben de hele film kunnen zien jammer dat het koreaans ondertiteld en gesproken was maar wie weet wil een student of docent koreaans uit Leiden het een keer voor ons vertalen.Zo te spreek je je koreaans al erg goed, knap hoor.
    26 mei speciale dag 25 jaar geleden landde je op Schiphol en zaten daar die baardman en fie vrouw in paarse tuinbroek op jouw te wachten,

    veel liefs

  • 25 Mei 2006 - 19:44

    Hans:

    klik als je het schermpje krijgt en er gebeurt niks net de rechtermuisknop op het witte balkje dan krijg je koreaanse letters dan moet het lukken

  • 26 Mei 2006 - 17:49

    Mieke:

    Hoi lieverd! Je begrijpt het al: ik heb de link kunnen openen op de een of andere manier. Gaaf om jou weer te zien en horen! Geen idee wat je zei ondanks ondertiteling :-)) maar 't zal best wel mooi zijn geweest. Mij overigens niet gerealiseerd dat het al 25 jaar geleden is dat jij naar Ned. kwam. Hebben we je tenminste weer even mogen zien en horen! We blijven je volgen, reken maar! En Wilma en Hans ... niks veranderd .......!
    Dikke kus, Mieke & Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 203159

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: