Schoolreis - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Schoolreis - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Schoolreis

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

14 Juli 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Annyonghaseyo!

Ja, als Nederlander moet ik toch echt weer even zeuren over het weer... Momenteel heeft Korea niet alleen te maken met een regenseizoen, maar ook met tyfoons van Japan en China. Dat betekent dat het weer hier ineens om kan slaan, harde windvlagen en kletterende regen...
Dat was vd week dus het geval. Toen ik wakker werd hoorde ik het al en ondanks heel hard bidden dat de bui heel snel op zou houden, leek het alleen maar harder te gaan regenen. Gelukkig heb ik wel mijn regenpak meegenomen, want met zulk weer kom je niet zo ver met een plu...Ik zat er zelfs nog aan te denken om plastic zakjes om mijn schoenen te doen, maar ja, ik weet niet of Sonja en Haruna dan nog naast me naar de uni wilden lopen, dus dat had ik maar niet gedaan:) Het resultaat was dat ik nog vrij droog op school aankwam, alleen stond er wel een flinke laag water in mijn schoenen :(

Donderdagochtends regende het ook nog steeds, dat was dubbel balen, want we zouden 2 dagen op schoolreis gaan naar Kangneung en Soraksan. Heel level 6 ging, dat zijn ongeveer 6 klassen van 12 mensen, maar er waren er ook een aantal die niet gingen. Het is een soort cadeautje vd uni omdat het het laatste level is (dat mag ook wel als je zo'n 1400 euro betaalt per level, reken maar uit...). Verzekering, onderdak, 2x eten en entree werd door de school betaald, alleen het avondeten en ontbijt en de kabelbaan moesten we zelf betalen.
We gingen dus naar dezelfde plaatsen waar ik vorige keer met de hasukeigenaars en mijn vriendinnen was geweest en het was wel maf om zelfs de weg er naar toe te herkennen, zo bekend ben ik nou ook weer niet in KOrea :)
Na een busrit van 4 uur gingen we luchen: tofu-chongol, een soort stoofpot soep met tofu en groentes en bijgerechten en rijst enzo. Dat restaurant stond bekend om zijn zelfgemaakte tofu. Die streek is beroemd om zijn tofu en elk restaurant heeft dus de 'lekkerste' tofu van de buurt :), maar hij was idd wel lekker. Vrij zacht en niet te vergelijken met dat rubbere spul uit de Nederlandse supermarkten.
Na de lunch gingen we naar een of ander traditioneel Koreaans huiscomplex. Er was wel een gids, maar ik ben er nog steeds niet achter wat we nou eigenlijk hebben gezien :) Er heeft vast 1 of ander belangrijk iemand gewoond, verder was het mooi, maar zag het er hetzelfde uit als al die andere huizen die ik heb gezien :) De docenten vonden het ook wel best, die zijn al zo vaak op schoolreis geweest, dat die tijdens de rondleiding gewoon ergens waren gaan zitten :)
De volgende stop was dat traditionele huis met die zwarte bamboe waar ik al was geweest. Iedereen ging braaf het complex binnen, maar daarna verdween iedereen zo snel mogelijk in een museum vanwege de airco. We hebben er een beetje in de schaduw gelummeld en toen gingen we richting het strand.
Hoewel ik er wel zin had met het warme weer, heb ik deze keer niet gezwommen, beetje onhandig in de bus met een nat pak... Ik heb een stukje met Bulkang gewandeld. Zij komt uit Mongolie en had nog nooit de zee gezien. Leuk om te zien hoe verrast en enthousiast iemand kan zijn als ie de zee, het strand en de schelpen ziet!
Na het strand gingen we op weg naar de condo. Vorige keer sliepen we ook in een condo, maar deze was behoorlijk luxer! De condo waar ze normaal altijd heen gingen zat vol, dus daarom verbleven wij in een pasgebouwd hotelcomplex midden in de bergen. Er waren restaurants, een super waterparadijs, karakoke, souvenirswinkels, bakker, supermarkt etc etc.
Ik deelde een kamer condo met 4 klasgenoten: Yukcheong uit Taiwan, Bulkang uit Mongolie, en Lyewe en Minae uit Japan. Atsushi en Mintchi (Japan) uit mijn klas zaten in een andere (jongens)kamer, maar waren op het sapen na de hele tijd bij ons. De condo had een balkon, een grote woonkamer met bank, tafel, dressoir, tv, een eettafel, een keuken, een badkamer met bad en douche en wc en 2 slaapkamers.
Het is wel grappig om te zien hoe hotels enzo verschillen van die in Europa. NIet dat ik zoveel hotel-ervaring heb^^, maar hier heb je dus heel vaak een bakker beneden in het hotel, net als een souvernirshop, een zaakje waar je allerlei sappen kan kopen, een supermarkt. Een noraebang/karaoke is natuurlijk ook typisch koreaans, net als het feit dat er ook een rijstkoker in de keuken is (en natuurlijk kommetjes en stokjes en geen vorken). En in plaats van een Bijbel ligt er een speciaal kleed. Ik dacht eerst dat een plaid was voor als je het koud kreeg, maar dat is ene speciaal kleedje dat ze gebruiken als ze een typisch Kor kaartspel spelen (waarbij je flink geld hoort in te zetten:)).
Het avondeten moesten we zelf verzorgen. Ik had al rijst en aardappels en ui en kruiden meegenomen, dus terwijl de rijst in de rijstkoker stond te garen, gingen we met zijn de rest vd spullen kopen in de super. Uiteindelijk hebben we omeraisu gemaakt, dat is een omelet met gebakken rijst erin en aardappelsoep, gepofte aardappels, rijst en van een andere klas kregen we nog noedels en japanse curry. Toe hadden we watermeloen en taart.
Na het eten zijn we nog even naar buiten gegaan, Atsushi en Mintchi hadden namelijk vuurwerk meegenomen. Tijd geleden dat ik met sterretjes heb staan zwaaien :)

De volgende ochtend, na een ontbijt van nasi met gebakken ei :), gingen we om 9 uur weer weg met de bus. Het goot van de regen, helaas. Donderdag hadden we ook buien, maar was het weer steeds wel redelijk als we uit de bus gingen. (Het is dan overigens vreselijk benauwd buiten, iedereen was blij als die de airco bus weer in mocht^^).
Bij Soraksan zijn we met de kabel naar boven gegaan, daar had ik echt naar uitgekeken, omdat die vorige keer dicht was vanwege reparaties ofzo. Het zijn vrij grote 'bakken' waar max. 50 mensen in kunnen (Koreaanse maten, in de lift rekenen ze ook met meer mensen voor een maximaal gewicht:)). Het hele ding was van 'glas' dus je had een mooi uitzicht. Nou ja, je zou een mooi uitzicht hebben gehad als er niet zoveel mist was... Dat was echt heel erg jammer. Gelukkig trok het later nog een beetje bij, maar het had leuker geweest als het zonnetje had geschenen...
Toen de regen een beetje minder was geworden, ben ik met Haruna en nog wat anderen nog een stukje de berg op geweest. Daar barstte het van de eekhoorns, die beesten zijn zo tam dat ze uit je handen komen eten.
Leuk om te zien hoe de Koreaanse meiden gaan bergbeklimmen. Comleet met rokjes en hoge hakken...Ik was blij dat ik mijn bergschoenen had aangetrokken, door de regen was het hier en daar best glad.
Ik heb met Haruna nog een speciale hottok gegeten, dat is een snack die ze maken van zoetkleef deeg met suiker en kaneel erin. Die duwen ze plat tot een rondje op een bakplaat en dan smelt de suiker. Heel vies :) Deze was zogenaamd extra gezond vanwege de bladeren van een of ander bergplant... :)
Omdat het onderhand weer flink was gaan regenen (het water in alle rivieren was ook een stuk hoger dan de vorige keer toen ik er was) zijn we helaas niet zo lang gebleven. Om 11.30 begonnen we dus alweer aan de terugreis nadat we eerst nog bibimpap met allemaal bijgerechten als lunch hadden gegeten.
De terugreis was er niets bijzonders, ik heb wat naar buiten gekeken, geslapen en onderweg bij de stop aardappel-ttok gegeten en om een uur of 4 waren we alweer terug.
Inmiddels hangt mijn was alweer te drogen en ga ik zo maar eens mijn avondeten klaarmaken. Het was echt onwijs gezellig en het klinkt cliche, maar je leert de rest, maar vooral je klasgenoten en docent toch beter kennen. Jammer dat het nu het laatste level is... Ik mopper wel vaak op al die dingen die we moeten voorbereiden, maar het het is altijd wel heel erg gezellig...

Leuk trouwens zo'n nieuwe computer, kan ik eindelijk gelijk mijn fotos bekijken en op de site zetten:)

Fijn weekend alvast!

XXX
Soe

  • 14 Juli 2006 - 14:36

    Hans:

    Wauw
    Dat zou ik nooit hebben gedurfd in die kabelbaan met m'n hoogtevrees. Ontzettend fijn dat je zo geniet van alles, ga zo door

    dikke kus
    Hans

  • 14 Juli 2006 - 17:48

    Hanneke:

    Hey lieve Soe!
    dat klinkt inderdaad ala een beregezellig schoolreisje! creatief en lekker wat jullie hebben gemakat en jammer van het uitzicht, het was zo te zien erg hoog en dan gaan mijn knietjes ook altijd bibberen! super leuk dat je op een oof andere manier toch weer hebt uitgevogeld waarvoor zo'n kleedje in het hotel dan dient, heb je het ook echt gezien? en grappig zeg dat Mongoolse meisej dat nog niet eerder de zee heeft gezien, vanuit haar geografische situatie heel begrijpelijk, te zien reageren. Wij Hollandse meiden kunnen ons dat natuurlijk niet voorstellen! Vandaag naar Weert geweest om fptp's te maken, met professionele apparatuur, echt cool met statieven en aza meters. bij de website komen van elk handschrift ook een of twee foto's. wel een enorm shouwwerk dus, ohja en ik moet van Marko even melden dat ik van hem ook niet mocht gaan naar Den Haag,omdat ik koorts had,maar soms ben ik een klein beetje eigenwijs...
    nou ik ga lekker andijviestampot met spekkies eten in schril contrast met al de herlijke specialiteiten die jij hebt gehad, maar toch een heuse Hollandse specialiteit!!
    sterkte met de regen (do not worry over je regenjas, wordt vanzelf een trend!!!!)
    veel liefs van Hanneke

  • 15 Juli 2006 - 00:04

    NicsAn!:

    Ha SOE!

    Ziet er weer prima uit.. Heb nog wat in te halen met lezen, maar ben goed op weg ;-)

    Ziet er cool uit hoor, die kabelbaan.. SUPERHOOG! En dat eten.. MMM.. Echt goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!

    Tot mailens, groetjes uit Australie! Sander en Nicole

  • 15 Juli 2006 - 06:54

    Vera, An En Bas:

    Leuk om te lezen over jouw schoolreisje. Die plekken lijken ons echt fantastisch om heen te gaan.Zeker bij die kabelbaan. Dat hotel is ook bijzonder zeg: ziet er een beetje uit als een Barbie hotel met dat zachte geel en dat roze.
    Kun je al een beetje wennen aan de gewoonte van een warme hap 's morgens of wordt het verlangen naar een grofvolkoren-boterham met ouwe kaas steeds groter?

    Groetjes en succes met de studie,


  • 16 Juli 2006 - 20:53

    Astrid:

    Klinkt als ons uitstapje naar de Niagara watervallen in Canada. In plaats van stralend strakblauw vriesweer was het mistig waardor het midden van de 'falls' onzichtbaar waren. Blijft toch indrukwekkend en zo zal het bij jou ook wel zijn.
    Liefs

  • 17 Juli 2006 - 07:46

    Cindy En Chadol:

    Lieve Soe,
    wat ben je toch en lieve schat bedankt dat je ons zoveel hebt geholpen hier in Korea. We zijn jaloers op jou koreaanse taal.

    bedankt!!!!!!

    liefs cindy en chadol

  • 17 Juli 2006 - 10:04

    Sun Hye:

    Leuk!! Toch nog genieten met die regen. Jahoor ik wil best ruilen hoor!! haha Korea is ook leuk.

    groetjes

  • 18 Juli 2006 - 15:58

    Marijke En Hans.:

    Hallo Soe,
    Mooi verhaal over je schoolreisje, toch heel anders dan een dagje naar Drievliet. Miste je je pakje Wikki niet, dat is hier toch wel verplicht als je op schoolreis gaat.
    Het hotel ziet er schitterend uit.
    Tot kijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 203148

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: