Tentamens, Visum en Feestje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Tentamens, Visum en Feestje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Tentamens, Visum en Feestje

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

29 Juli 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje uit Seoul.
Deze week waren er tentamens. De luistertoets was echt moeilijk, saaie onderwerpen en we kregen deze keer ook geen tijd om de vragen de lezen, dat moest je tijdens het luisteren doen. Lezen en grammatica gingen iets beter en de opstellen gingen wel goed, maar die kon je van te voren thuis voorbereiden. Het opstel van maandag was een betoog, nl over lijfstraf en die van vrijdag was een opstel over je tijd aan de Yonsei, hoe dat was enzo. De Koreaan die ik Engels geef was zo aardig die opstellen voor me na te kijken en daarna had ik ze in mijn kop gestampt, zodat ik ze tijdens de les zo op kon lepelen. Wat dat betreft ben ik typisch Koreaans :) (Het is nu denk wel wat veranderd, maar ze leren hier heel veel passie, vooral stampen stampen stampen en weinig kritisch nadenken).
Ik zit nu dus alweer op de helft vh semester, de tijd gaat echt snel. Nog een week of 6, 3 tentamens, een werkstuk, een debat, en 4 presentaties doorbijten...

Van de week ben ik met Haruna naar Tongdaemun geweest. Ik had eens in een artikel gelezen dat daar een Mongoolse bakker zat. Er zit daar een Mongoolse gemeenschap. Er is best veel contact tussen Korea en Mongolie en er zijn ook best wat Mongoolse studenten aan de Yonsei.
De bakker hadden we snel gevonden, maar dat was eigenlijk een tegenvaller. Ze hadden maar 2 soorten brood en verder wat gebak-achtig spul en het was behoorlijk duur. Bovendien was de foto bij het artikel wel van heel dichtbij genomen, in het echt waren die broden veel kleiner :) Toch maar 2 broden gekocht, eentje was echt lekker, net Turks brood, maar die ander viel tegen, die was gewoon droog... Was een beetje een tegenvaller.
We hebben nog een beetje in de buurt rondgelopen, Haruna heeft een zwempak gekocht en daarna hebben we 'patbingsu' gegeten in een warenhuis. Dat is een soort Koreaanse sorbet met ijs en vruchten en room en rooie boontjes. Heel erg vies :)
In elk warenhuis is er op de bovenverdieping een eetgedeelte. In het warenhuis waar wij waren was je met de roltrap nog niet eens helemaal boven of de serveersters van de verschillende eettentjes daar sprongen zon beetje boven op je. Heel irritant. 'Kom hier eten', 'Kom dan, je moet hier komen'. Zelfs als je al aan een ander tafeltje gaat zitten blijven ze doorschreeuwen. Je moet ook echt niet gaan staan twijfelen of stilstaan want dan wordt je helemaal gek van ze.

Oke, nog even over het weer hier. Het heeft hier de afgelopen 2 dagen weer lekker geregend, nou ja gehoosd. Zoveel water was er in 73 jaar niet meer gevallen volgens het nieuws en dat wil ik best geloven... Het is zoveel dat er op straat gewoon een paar cm water in stromen voorbij gutst en in veel gebouwen lekt het, ook in de hasuk en op de uni. Huizen die zijn overstroomd op het platteland en zelfs de Han was behoorlijk buiten zijn oevers getreden. Dat is een grote rivier hier die dwars door seoul stroomt. Aan weerszijden van de Han zijn vaak parken of paden waar je kan fietsen enzo, maar dat was allemaal ondergestroomd, het water stond tot halverwege de boomstammen... Zoiets als die scene uit LOTR waar de enten alles laten onderstromen :) Het was trouwens wel een mooi gezicht om te zien al dat water, je gaat er namelijk met de metro overheen en hebt dan een prachtig uitzicht.

Gisteren ben ik met Haruna naar het Immigratiebureau geweest. Ik bleef het maar uitstellen, zulk soort dingen zijn hier net zo vervelend om te doen als in Nl...:) Maar ja, over een maandje zou mijn visum verlopen dus het moest toch eens. Gelukkig wist ik nu wel een beetje hoe alles moest en ik was ook wel blij dat Haruna mee was, die wist alles precies :)
Ik was met een studentenvisum naar Korea gekomen, maar heb nu een F4 visum aangevraagd, dat is een speciaal visum voor Koreanen uit het buitenland. Adopkos kunnen die ook aanvragen. Je hebt dan praktisch dezelfde rechten als de Koreanen zelf, behalve dat je niet mag stemmen, maar daar zat ik toch niet op te wachten :) Je hoeft hem maar om de 2 jaar te verlengen, wat je steeds kan blijven doen, dus je kan voorgoed in Korea blijven als je wil. Verder kan je er ook mee werken etc wat ik met het studentenvisum niet kan en met het studentenvisum moet je ook gelijk weer weg uit Korea zodra het semester is afgelopen.
Op de terugweg hebben we nog Koreaanste stijl tosti gegeten, die kan je overal kopen, vooral sochtends zie je overal kraampjes waar ze die dingen klaar staan te maken, maar er zijn ook heel veel kleine winkeltjes waar je ze kan kopen. Het is niet te vergelijken met een nldse tosti, hij is zoeter en ze doen er ook ketchup op. We zijn ook nog even bij een bakker binnengelopen waar ik een brood heb gekocht met noten en kleefrijstspul erin. Klinkt vast heel vies, maar is wel heel lekker ^^ Ze hadden er ook nog kaasbrood, dat brood was alleen zo oranje als een peen! De meeste kaas hier is ook oranje van kleur, ik weet niet wat ze er in doen, maar... Vast rooie peper :)
We hebben nog een beetje in het winkelcentrum bij de metro rondgelopen en toen zijn we weer naar huis gegaan.
Om 7 uur gingen we naar een feestje hier 50 m verderop. Daar is pas een ruimte geopened waar Japanse studenten kunnen studeren, elkaar kunnen ontmoeten, ze bemiddelen er voor woningsruimte etc. De jongen die het heeft opgestart is de vriend van 1 van de Japanse bewoners in de hasuk.
Het was echt een mooie gebouw, heel gezellig. Er waren ongeveer 20 mensen, allemaal Japanners. De oprichters zijn allemaal Koreanen van rond de 25-33. Er waren allemaal hapjes en snacks en drank en we hebben heel gezellig ruim 2 uur zitten kletsen.
Toen belden C&C, die kwamen weer naar Sinchon. Ze hadden ook een vriend meegenomen, Taejin, een Koreaan die ook jaren in Nederland en Suriname heeft gewoond en daardoor zowel Koreaans als Nederland kan. (Grappig om te horen, een KOreaan met een beetje een surinaams accent^^). Met zijn 4en hebben we nog wat gedronken in een bar in de buurt. Was echt leuk om ze weer te zien. Wel maf trouwens, ik moest echt weer even in het Nederlands komen omdat ik daarvoor de hele tijd in het KOreaans had zitten kletsen met de Japanners en Koreanen.
Zo ziet Seoul er dus uit na middernacht!!! :) Haha, weer wat geleerd. Overal bars en restaurants die open zijn en overal zie je studenten aan de bbq!

Vandaag heb ik afgesproken met Hwa Young, het zusje van EY en morgen weer met C&C. Een leuk druk weekend dus, de verhalen volgen.

Een fijn weekend allemaal!

Liefs
Soe

• 29 Juli 2006 - 03:30

C&C:

Ik heb het bewijs foto's van Soe in een bar, volgens mij de eerste van jou hier in Korea die komen je binnenkort tegemoet.

liefs Cindy&Chadol

• 29 Juli 2006 - 10:18

Astrid:

Wat een hoop water! Maar wat lees ik: een visum dat 2 jaar geldig is? Wat ben je allemaal nog van plan daar?
    Liefs

• 29 Juli 2006 - 13:00

Joor:

Hoi kleintje,
    wat goed dat je het nachtleven ook meepakt! Heb je al Koreaans bier geproefd? xxx

• 29 Juli 2006 - 22:16

Bas, An En Vera:

Ha tante!

Wat een regen heb je daar gejhad zeg. onvoorstelbaar. Kreeg je niet de neiging om een ark te gaan bouwen ? Typische gewoonte daar zeg: pleepotten op het balkonnetje. Hier zie je het wel een enkele keer maar dan staan er nog leuk felgekleurde plantjes in. Ideetje??

groetjes!

• 30 Juli 2006 - 22:38

Jumi:

Hi Chingu!Ik zou nu ook meteen ff iets van me laten horen!Idd jij en bar dat is vast heel bijzonder haha!Grappig Koreanen en broden.. ik dacht dat ze alleen maar rijst aten..Ik word helemaal gek van die scriptie..heb nog maar iets meer dan een week... Geniet er lekker van!Misschien is een F4 visum ook wel wat voor mij.. kun je die alleen in Korea aanvragen of ook bij de Koreaanse Ambassade in NL?Geniet ervan!Liefs!!!

• 01 Augustus 2006 - 13:28

Hans En Wilma:

Hi soe,
    even een berichtje uit Vaals waar het momenteel ook regent na een lange tijd heel warm weer.
    we gaan je verhaal printen en straks lezen. uit de reacties van de anderen begrijpen we dat je het nachtleven bent in gegaan,.....nu worden we nog nieuwsgieriger,
    liefs hans en wilma