Google earth - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Google earth - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Google earth

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

12 Augustus 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit Korea. Het is hier nog steeds ruim 30C. Heel af en toe valt er een bui, dat is echt een mooi gezicht. De regen komt dan echt van het ene op het andere moment met bakken uit de hemel, maar de zon schijnt gewoon vrolijk verder. Het zorgt dan ook niet voor veel verkoeling. Tegenwoordig slaap ik maar op 2 handdoeken op mijn matras, ik blijf dat ding anders wassen... (Nee, het zijn geen supervroege opvliegers :)).

Vorige week vrijdag ben ik bij het immigratiekantoor langsgeweest om mijn visum af te halen. Anders dan het aanvragen kon ik zo doorlopen. Ik kan nu dus zo'n beetje onbeperkt in Korea blijven met dezelfde rechten als de Koreanen (behalve stemmen dan).

Van de week ben ik voor de gezellie met een vriendin van mijn studie meegeweest, die had een afspraak bij het ziekenhuis. We gingen naar het Severance, het ziekenhuis van de Yonsei. Het is echt een gigantisch gebouw, heel mooi ook. We gingen naar een speciale afdeling voor buitenlanders. Het voordeel is dan dat je niet zoveel hoeft te wachten en je wordt goed begeleidt. Zo moest ze foto's laten maken en toen liep er speciaal iemand mee, omdat dat weer op een andere afdeling moest.
Bij het consult kwam er eerst een KOreaanse arts die was basisvragen stelde in gebrekkig engels en daarna kwam er nog een amerikaanse arts. Ik twijfel niet aan de kennis van de Koreaanse arts, maar als je hem zo belabberd engels hoort praten, is het toch wel moeilijk hem serieus te nemen :)
Het Koreaanse zorgsysteem werkt heel anders dan in Nl. Heel precies weet ik het niet, maar het is hier niet zo dat je eerst naar de huisarts gaat voor een consult en dan wordt doorverwezen. Je gaat in het ziekenhuis gewoon direct naar de afdeling waar je zijn moet. Betalen doe je direct na de behandeling.
In het ziekenhuis is dan ook een speciale balie waar je kan vragen waar je heen moet en er lopen ook allemaal jonge vrouwen rond in mantelpakjes die je helpen. Verder staat er op de afdeling soms een apparaat waar je gratis je bloeddruk en hartslag mee kan meten. (Ja, alles zat goed bij mij:)).Volgens mij zou zoiets in Nl allang gesloopt zijn...
In Nl is er ook vaak wel een bloemenwinkel enzo in het ziekenhuis, maar dat is niets vergeleken bij het Severance. Een supermarktje, een bio-winkel, een geneesmiddelenwinkel, een reisbureau, een brillenwinkel, een bakker... En natuurlijk heel veel restaurants.Het leuke daarvan is dat er zelfs een ijswinkel is en zelfs een Burger King!!! Tja, je moet er een beetje voor zorgen dat je genoeg patienten houdt he... :)

In de hasuk gaat alles zijn gangetje, er zijn weer een paar Japanse bewoners bij, het lijkt wel de Japanse kolonisatie van 1910:) Die 2 rare Koreaanse meiden zijn 2 weken terug verhuisd. Zij waren het die steeds eten van anderen jatten. Ik weet niet of ze weg moesten van de eigenaars, maar in hun situatie zou ik anders ook weg zijn gegaan. Iedereen negeerde ze :)
Het schijnt dat ze een katje op hun kamer hadden dat ze gewoon achter gelaten hebben. Nadat dat beestje in de kamer van 2 andere huurders geglipt was, heeft de ajossi een kooi meegenomen om hem te vangen. Die kooi is een langwerpig geval van 2 meter bij 25 cm bij 25 cm met een deurtje dat dichtklapt als ie dr in zit. Achterin heeft de ajossi vis neergelegd. Nou, waarschijnlijk heeft de ajossi nog nooit een kat in een kattenmand naar de dierenarts gebracht want het moet toch wel een heel stom beest zijn als ie vrijwillig in dat gevaarte gaat. Die kooi staat er nu dus ook al een paar dagen en er is nergens een kat te bekennen. Die is waarschijnlijk allang naar buiten gevlucht of van het dak afgevallen...

Op school is het druk, maar wel leuk. We zijn nu bezig met dat werkstuk, iedereen moet dr een presentatie over houden. Ik heb wat voorbereid over het Koreaanse eten en hoe dat in de loop der eeuwen is veranderd. Ik heb wel een beetje vals gespeeld, in Nl had ik daar al een keer een werkstuk over geschreven en dat heb ik als basis gebruikt :) Je moet niet moeilijk doen als het makkelijk kan.
Hoewel ik me afvraag of het ook echt wel makkelijker was... Vertalen is echt een vak en door de andere zinsbouw en specifieke woorden was het nog een heel gedoe. Ik heb het voor de helft nog wel aangevuld met Koreaanse bronnen. Dan was het zoeken en begrijpen van die bronnen wel weer lastig, maar het schrijven ging een stuk sneller, omdat de juiste woorden er al staan.
Verder heb ik een presentatie gegeven over een krantenartikel dat ging over DNA-onderzoek. Het schijnt dat je heel eenvoudig via internet een pakketje aan kan kan vragen waarmee je binnen een dag te weten komt of je kind ook echt je kind is. Natuurlijk erg populair hier in Korea waar bloed, familie, afkomst etc erg belangrijk is.
Ook zijn de nieuwe groepen voor de 2e discussie gevormd. Ik vond dat het leukere onderwerpen waren dan vorige keer: doodstraf, legalisatie van drugs, homohuwelijk, plastische chirurgie, voorschools onderwijs, toelatings geld ipv een toeltingstoets bij de uni. Ik ben uiteindelijk in het kamp beland dat tegen plastische chirurgie is. Boeiend onderwerp met al die Koreaanse vrouwen die zich laten opereren. Volgens mij heeft onze juf echter ook wel een paar keer onder het mes gelegen dus ik zal de scherpe randjes van mijn betoog maar weghalen :)

Vanwege het warme weer zie je hier nu overal zwempakken in de aanbieding. Het grappige is dat die meestal een soort beha met vulling aan de binnenkant hebben. Ik dacht eerst dat dat was omdat de Koreaanse vrouwen niet zoveel hebben en het dan toch nog wat lijkt maar dat is dus niet zo. Het is om er voor te zorgen dat je de tepels niet ziet want dat is hier dus not done. Schijnt in Japan ook zo te zijn, een groot taboe en heel Japan ligt overhoop als 1 van die tennisters met dr topje op tv komt :)

Ik weet niet of jullie google earth kennen, een programma waarmee je heel de wereld (heel) (gedetaileerd) kan bekijken. Het is ook in Nl in het nieuws geweest omdat het ook door opsporingsdiensten wordt gebruikt. Een jaar geleden had ik er al een keer mee naar Seoul gekeken, maar toen was alles nog heel vaag. Inmiddels is dat echter veranderd en staan er heel gedetaileerde beelden op. Voor wie het leuk vindt:
*Huis in Nwijk: 52°13'40.25"N / 4°26'8.94"E
*De hasuk waar ik woon: 37°33'22.20"N / 126°56'14.12"E (Dat grote kruispunt ervoor noemen ze de Sinchon rotary)
* Van de sinchon rotary loopt een lange grote weg naar boven. Als je die volgt krijg je eerst een klein kruispunt en daarna een grote weg dwars erop. Leuk om in te zoomen, je kan aan het aantal auto's wel een beetje zien hoeveel banen dat ding wel niet heeft. Aan de overkant van die weg begint de campus van de Yonsei universiteit waar ik dus ook studeer.
*Dit is bijvoorbeeld het theater: 37°33'56.47"N / 126°56'23.13"E
*En dit is het gebouw waar ik studeer, de KLI (Korean Language Institute): 37°33'54.68"N / 126°56'36.89"E
*Zoals je ziet is er dus lekker veel natuur en berg bij de campus. Meer naar rechts zit het centrum van seoul.
*Hier werkt Jong (de LG Twintowers): 37°31'40.85"N / 126°55'45.44"E

Eigenlijk hoef je niet meer naar Korea te komen, je kan het zo ook wel van afstand zien :) Voor wie het programma heeft is het echt de moeite waard eens te kijken, heel veel stukken kun je heel gedetaileerd zien. (Je kan het programma ook grtais downloaden via earth.google.com

Donderdag ben ik nog even met Keum naar de Kyobo bookstore geweest, omdat Keum graag wat boeken om Koreaans te leren wilde kopen. Ik kon het niet laten een heel lekker koreaans kookboek te kopen :) Verder zijn we nog even door Insa-dong gelopen en hebben we wat gegeten in Chong-no, een popu buurt waar heel veel bars, restaurants, karaokebars etc zijn. Als toetje hebben we nog een vruchtensappie op bij een heel gaaf saphuis. Ze hadden er allemaal schommelstoelen en aan de zijkanten waren ook schommelbanken! Verder kreeg je broodjes als iets bestelde, brood is hier echt een dessert ipv maaltijd.

Verder was er ook nog een enquete over de Kofo, waar ik de beurs van heb. Je moest alleen wel je naam invullen! Lekkere anonieme enquete. Nou ja, zonder naam had het ook niet veel verschil gemaakt, want je moest ook je nationaliteit invullen en aangezien het hier barst van de kaaskoppen ... :) We kregen in ieder geval wel een mooie metalen traditionele boekenlegger voor de moeite.

Iedereen nog een fijn weekend!

Liefs
Soe

  • 12 Augustus 2006 - 10:35

    C&C:

    Lieve Soe,
    Wat leuk dat je zoveel dingen doet, zo maak je van alles wat mee!. Jammer dat wij niet mee kunnen, we missen Korea enorm. Dus geniet er maar van, Korea is leuk.!

    Liefs Cindy&ChaDol

  • 12 Augustus 2006 - 11:55

    Joor:

    Hee soe, ik ga zo ff opzoeken waar je zit.
    xxx

  • 12 Augustus 2006 - 18:05

    Cora:

    leuke foto´s, je ziet er goed uit!! De plastisch chirurg zal aan jou niet verdienen....
    Met al die discussie-onderwerpen kom je waarschijnlijk goed de cultuurverschillen tegen, interessant hoor!
    geniet verder. liefs.

  • 13 Augustus 2006 - 09:28

    Merle:

    Hee, je zit in een high-definition gebied bij Earth Google - leuk! Ook leuke foto\'s, en een welhaast te schattige parasol. Ga jij ook in het wit? ;)

  • 13 Augustus 2006 - 12:53

    Astrid:

    Wat een leuke foto's weer. Die parasol vind ik ook helemaal bij je passsen.............

  • 13 Augustus 2006 - 17:38

    Jumi:

    Hee soe, nog steeds druk bezig met studie zie ik. Is de regen alweer afgelopen?Hier regent t heel veel. Ben net in Parijs geweest en nu in Londen. Samen met evandro aant genieten van al het moois in Europa. En straks weer richting utrecht aan de scriptie :(!... geniet van t koreaanse eten!Hier hebben ze alleen maar chinees en japans... Dikke tuut!

  • 14 Augustus 2006 - 06:31

    Hans:

    Hoi, leuk om na m'n vakantie weer eens een heleboel van je te lezen. fijn dat het lekker met je gaat en ik ga je opzoeken op onze aarde.
    dikke kus en veel plezier daar.

  • 14 Augustus 2006 - 07:33

    Wilma:

    He Soe,

    na een afwezigheid van ruim drie weken hebben we heel wat verhalen van jou te lezen en foto\'s te kijken.
    die foto\'s met make-up hebben we natuurlijk gisteren al direct opgezocht: echt leuk hoor staat je heel goed. die lippenstift kleurde echt heel mooi.
    je verhalen ga ik nu even uitgebreid lezen.
    liefs wilma.
    enne......onbeperkt in Korea blijven??????

  • 14 Augustus 2006 - 09:20

    Keum:

    Hey lieve Soe,

    Nog super bedankt dat je mijn tekst hebt willen vertalen! Afgelopen donderdag was erg gezellig! Af en toe ben ik inderdaad koreaans aan het leren... Voordat ik vertrek kom ik je nog zeker een keer opzoeken in Sinchon!

    Liefs, Keum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 203119

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: