namsan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu namsan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

namsan

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

03 Oktober 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Eergisteren zijn Joor en ik dus naar Itaewon gegaan waar we hadden afgesproken met Hyeon ah, een Koreaanse vriend van me. We hebben een heerlijke lunch op bij een restaurantje van een vriendin van haar. Die vriendin had 5 jaar in Australie gewoond en kon dus goed Engels. Dat was wel fijn voor Joor, kon die ook eens normaal meedoen aan een gesprek :)
Hoewel het weekend was, werd mijn vriendin voortdurend gebeld door dr werk. Ze zijn hier echt gek. Deze week zijn er allemaal nationale feestdagen, maar volgens mij werkt ruim de helft vd bevolking gewoon door…
Na de lunch hebben Jory en ik nog wat rondgelopen in Itaewon, maar daar was eigenlijk niet zo veel aan. Itaewon is echt de ‘buitenlandersbuurt’ en veeeels te toeristisch. Dat is Insadong ook, maar daar heb je nog een beetje een Koreaanse sfeer en dat heb je in Itaewon absoluut niet. 1 Van de verkopers wist zelfs ‘Hoe gaat het?’… Na een bakkie thee zijn we dus snel weer naar huis gegaan.
Aangezien het Koreaanse eten niet echt in Joor dr bloed lijkt te zitten, hebben we voor het avondeten witte bonen in tomatensaus gekocht en aardappels gekookt. Nou ja, Joor dan, ik heb lekker ttok met kimchi zitten eten :) Er waren nog wat andere hasukbewoners in de keuken, dus we hebben gezellig wat zitten kletsen, maar het was een beetje jammer dat ze (weer) geen Engels konden. Ik kan wel steeds gaan vertalen, maar dan is de vaart uit het gesprek en grapjes zijn dan ook niet leuk meer.

Gisteren hadden we afgesproken met Jong en zijn ouders (die waren zaterdag aangekomen). Joor en ik waren een beetje vroeg bij de afgesproken plek, dus we waren nog even de Namdaemunmarkt opgegaan. Daar stonden ze allemaal om 12 uur al massaal de gebraden varkenspoten te verkopen…
Toen Jong en zijn ouders ook waren aangekomen, gingen we samen naar Namsan, een berg in het centrum van Seoul. Er is een grote toren, een park, een folk village, een botanische tuin, een theater etc. We moesten even zoeken voor we de juiste weg hadden gevonden, aangezien de weg erheen dwars door een rommelige woonwijk liep, maar als snel hadden we het begin van het park gevonden. We besloten de kortste route naar de toren te nemen; (je kon ook een speciale hike route nemen), een lange trap die uitkwam op een soort plein waar de toren was. Ook vanaf daar had je een prachtig uitzicht, maar we zijn natuurlijk de toren ook nog opgeweest. Dat was zeker de moeite waard! Je had een prachtig uitzicht (als je de smog negeerde) op heel Seoul. We konden Jong zijn huis ook nog zien, aangezien dat in een grote hoge flat is, de hasuk was moeilijker te vinden tussen al die gebouwen :)
De terugweg zijn we met de kabelbaan naar beneden gegaan, dat ging een stuk sneller dan de heen weg :) Verder hebben we nog een beetje door Myeongdong gelopen en hebben we onderweg wat gegeten. We besloten ook nog even langs insadong te gaan, de wijk met allemaal traditionele Koreaanse souvenirs. Onderweg kwamen we nog langs de ch’eonggyech’eon, die kunstmatige rivier. Het zag er heel gezellig uit met hier en daar wat nieuwe kunstwerken en heel veel mensen die op hun vrije dag daar heen waren gegaan.
Op insadong was het ook lekker druk, er was zelfs nog een of andere voorstelling. Er liepen wat acteurs in Koreaanse pakkies rond, dus we besloten daar op te wachten. Bleek dat die al klaar waren… Dat was wel jammer. We hebben nog wel even geluisterd naar een of ander saxofoonband, maar dat was nou niet echt denderend… (Hoewel de ajumoni’s op de eerste vrolijk mee zaten te klappen en te swingen:) ). We hebben een beetje rond gelopen en gekeken en nog wat traditionale thee gedronken in een theehuis.
Als avondeten ben ik met Joor naar de pizzahut geweest. Het kostte flink wat overtuigingskracht voor ze begrepen dat we een pizza zonder kaas wilden (bij de eerste pizza tent deden ze ook veels te moeilijk en waren we maar weggegaan), maar uiteindelijk kon Joor zich weer eens voleten met ‘normaal’ eten.
‘s Avond hebben Joor en ik en Jong nog wat gedronken in Sinch’on. Zie de foto voor het bewijs :)
Vandaag is het nationale stichtingsdag hier en overmorgen is het Chuseok, een soort Thanksgivingday. Veel Koreanen hebben dus een paar dagen vrij, hoewel er ook zat zijn die gewoon door (moeten) werken.

Iedereen nog een fijne week!

Liefs
Soe

• 03 Oktober 2006 - 07:36

Wilma:

de foto's had ik al het verhaal nog niet.
    liefs wilma

• 03 Oktober 2006 - 08:34

Hanneke:

Hey lieve Soe!
    dat klinkt grappig hoor, je zusje een toer geven door Korea en lekker veel Westers voedsel! wederom weer erg mooie foto's! Ik heb afgelopen vrijdag nog uitgelegd wat Kimchi is en hoe dat gemaakt wordt en dat iedereen dan meehelpt op de nationale Kimchi eetdag ;-)! grappig hoor!
    fijne tijd nog samen he?
    liefs Hanneke

• 03 Oktober 2006 - 08:36

Hanneke:

Hey Soe,
    heb jij ook bier gedronken?? hihi...
    prachtig uitzicht zeg, echt gave foto's!

• 03 Oktober 2006 - 11:55

Marjon:

Hoi Soe en Joor

Wat een vakantie! Leuk dat we mee mogen genieten. Heb nog veel plezier.

Liefs, Marjon

• 03 Oktober 2006 - 18:38

Astrid:

Inderdaad een prachtig uitzicht vanaf die toren. En wat een afstand naar AmsterdaM; ruim 8500 km. Maar wat zie ik nu: Soeja met twee enorme bierpullen! Ik wist niet eens dat je bier lust. Liefs

• 03 Oktober 2006 - 19:23

Vera An En Bas:

Ha tante,

Leuk dat je nu met je zus lekker de toerist aan het uithangen bent. Hebben ze daar tegenwoordig ook al appelsap in pullen of laat je ineens een kant van je zien die we nog niet kenden???

Heel veel liefs!