Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Chuseok - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Chuseok

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

09 Oktober 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Een waarschuwing voor iedereen die hier model wil worden, zorg ervoor dat je niet valt! Er was hier een stukje op de tv van een of andere modeshow, waarin 1 van de modellen een paar op de grond ging omdat ze niet op dr torenhoge hakken kon lopen. Dat laten ze dan echt de hele dag op de tv zien, en niet 1 keer; ze hebben hier de gewoonte ‘leuke’ stukjes een paar x direct achter elkaar uit te zenden…

Vrijdag was het Chuseok in Korea, naast Sollal (Nieuwjaar) de belangrijkste feestdag hier. De meeste Koreanen vereren dan ‘s ochtends hun voorouders door een diepe buiging te maken voor een scherm en een tafel met eten. Het eten op die tafel is heel belangrijk en er zijn speciale regels voor wat waar moet staan enzo.
Net als vorig jaar, was ook dit jaar de supermarkt omgebouwd om alle cadeaupakketten kwijt te kunnen. Pakketten van 400 euro met 2 kg topkwaliteit vlees,, pakketten met 2 flessen olijfolie, pakketten met 2 zakken koffie en pakketten met 12 blikjes spam. Echt cadeautjes waar je op zit te wachten… :)
De meeste Koreanen gaan naar hun kohyang, hun plaats van herkomst. De hasuk ajossi en ajumoni gingen ook naar Taegu waar ze oorspronkelijk vandaan komen. De ajumoni had nog allemaal eten voor ons gemaakt: chapchae (roerbakken aardappelmeelnoedels met groenten, verschillende soorten cheon (vis, vlees of groenten die je door bloem en ei haalt en dan bakt), zoete aardappel tempura, kouden tauge/rettich soep, groentepannenkoekjes en songpyeon (tteok van rijstemeel met een vulling van sesam/honing, kastanje of bonen die wordt gestoomd op dennennaalden. Traditioneel maak je die met de familie, maar tegenwoordig koopt men het meestal).
Vorig jaar was ik naar mijn Koreaanse vriendin EY geweest en dit jaar ging ik mee met Jong. Die ging naar zijn Koreaanse familie en ik ging mee om te tolken. We hadden om 10.30 bij zijn flat afgesproken en nadat we daar nog even met zijn ouders hebben zitten kletsen, gingen we met de metro richting Incheon. De metro zat lekker vol met reizigers op weg naar hun familie. Vanaf het station namen we een taxi die lekker kon doorrijden, aangezien dr nu niet zo veel verkeer was.
Bij Jong zijn ouders kregen we peer, appel, druiven en watermeloen van Jong zijn moeder om de tijd te verdrijven tot de lunch. Ze had ook sikhye gemaakt, van die gefermenteerde rijstdrank. De eerste keer dat ik dat dronk vond ik het maar een misselijk makend goedje, maar deze was erg lekker. Of het komt omdat Jong zijn moeder zo goed kan koken of omdat ik er na een jaar aan gewend ben weet ik niet…
Na een tijdje kwamen Jong zijn zus en haar man en hun 2 dochtertjes ook. We hebben gezellig zitten praten en daarna was het tijd voor de lunch.
Er werd een tafeltje neergezet dat helemaal bomvol met schaaltjes eten kwam: soep, rijst, 2 soorten komkommer kimch’i, water kimch’i, kalbi (vlees), tauge, spinazie, toraji, kosari, vis in beslag, vleeskoekjes…
Na de lunch en nog een glaasje sikhye toe, gingen we met de auto naar Wolmido, de haven. Het was er lekker druk met allemaal gezinner die er op uit waren getrokken. Mensen in hanbok, de traditionele klederdracht van Korea, zag je alleen niet zoveel. Jong zijn zwager vertelde dat mensen vroeger wel allemaal een hanbok aandeden, maar dat men tegenwoordig voor ‘comfortabel’ kiest^^
We dronken koffie bij een van de karretjes op de boulevard (vrouwen met een karretje met heet water en wat bussen koffiepoeder, melkpoeder en suiker waar je voor 0,40 euro een bekertje koffie kan kopen), aten gedroogde geroosterde octopus, geroosterde kastanjes en yot (een soort Koreaanse noga waar al je kronen aan vast blijven plakken). Verder was er nog een of andere voorstelling van een stel Koreaanse mannen in vrouwenkleren die af en toe een liedje zongen, maar die eigenlijk helemaal niet leuk waren.
Net als vorige keer toen ik met Jong en zijn ouders naar Wolmido was geweest, hebben we ook deze keer een rondvaart gemaakt. Op dezelfde boot met dezelfde dansvoorstelling van een groep uit de Oekraine. Deze keer wisten we echter wat ons te wachten stond als we naar binnen zouden gaan, dus we bleven lekker boven op het dek. Dat was een stuk leuker; je had een mooi uitzicht op de zee en de omgeving. Bovendien konden we genieten van een mooie zondondergang en een volle maan.
Na de rondvaart gingen we met zijn allen (Jong zijn oudste zus was ook nog met haar zoon en dochter gekomen) naar de vismarkt in de buurt. Denk daarbij aan de Groenoordhallen in Leiden en dan bomvol met allemaal bakken met vissen, kreeften, krabben, en alles wat maar een beetje beweegt en uit de zee komt. Je kiest uit wat je lekker lijkt, gaat dan naar een restaurant en vervolgens kan je daar opeten wat je uitgekozen hebt. Verser kan het niet!
Jong zijn zwager had een paar mooie vissen voor ‘hoe’ uitgekozen, rauwe plakjes vis. Die aten we in een ‘restaurantje’ aan de overkant van de weg. Nou ja, een ruimte met een tafel en een gootsteen. Naast de rauwe vis was er ook weer van die wriemelende inktvis en een hete vissoep. Ik heb het bij de rijst, kimchi en panchan gelaten :)
Na het eten gaf Jong zijn zwager ons nog een lift naar het metrostation en toen waren we weer op weg naar huis. Ik heb nog een bakkie thee gedronken bij Jong en daarna ben ik naar de hasuk gegaan.

Eergister ben ik met Joor naar Tongdaemun geweest, een markt in het oosten van het centrum van Seoul. Hele straten vol met kraampjes met kleren, kleren, kleren die nog goedkoper zijn dan bij de Zeeman en vaak nog smaaklozer ook :) Maar het is gewoon wel leuk om er een beetje rond te lopen. We zijn ook nog een stukje langs de Cheonggyecheon gelopen, daar was het lekker druk vanwege het mooie weer en het weekend.
Verder zijn we ook nog een even over insa-dong gelopen, die souvenirmarkt. Net zoals vorige keer was er ook nu muziek en net zoals de vorige keer klonk dat voor geen meter.

(He, Nederland is nu weer op de tv. Deze keer met de Deltawerken. En het is een keer echt in het Nederland in plaats van het Engels :)).

Ik zal wel nooit in de hemel komen… Vanmorgen heb ik de familie kakkerlak uitgemoord. Eerst kwam ik 5 cm grote papa-kakkerlak tegen op de muur voor de keuken en nadat ik die flink had volgespoten met gif, mocht ik ook nog kennis maken met de oudste 4 cm grote zoon. Dat was de andere halft van de spuitbus. Het is te hopen dat de rest van de broertjes en zusjes heel snel verhuizen… :(

Zo direct ga ik met de ajossi en Tomomi van de hasuk naar de Pukhan berg ten Noorden van Seoul. Ik heb er erg zin in, even een beetje frisse lucht zonder smog en misschien kunnen we nog wat tanp’ung (herfstbladeren) zien. Dan zal ik een paar mooie fotos maken :)

Een fijne week iedereen!
Soe

• 09 Oktober 2006 - 06:07

Wilma:

bedankt weer voor je uitgebreide verslag. Gelukkig heeft papa Kakkerlak nog wel zijn voorouders kunnen vereren op Chuseok.
    ik heb meer moeite met die wriemel foto eerlijk gezegd maar heb dan ook nog nooit een levende kakkerlak gezien,

• 09 Oktober 2006 - 08:07

Marjon:

Hoi Soe en Joor

Dank voor alle mooie foto's. Je schrijft bij de foto op de tv dat het een Amsterdamse gracht is, maar ik durf te wedden dat het Delft is, met op de achtergrond de scheve toren van de Oude Jan.
    Ik moet zeggen dat het eten er in Korea soms niet bepaald smakelijk uitziet.
    Liefs, Marjon

• 09 Oktober 2006 - 09:59

Hans:

Lieve Soe

Inderdaad is het de gracht in Delft. Leuk dat je dat daar zag.
    Leuke stuk op je site, veel plezier op de berg en een dikke kus
    Hans

• 09 Oktober 2006 - 19:25

Astrid:

Gatver! Wat een vies beest en die heb jij gewoon door je kamer lopen? En meer dan een dus? Ik moet er niet aan denken. Hoewel ik het met Wilma eens ben over die wriemelende inktvis; ook niet echt appetijtelijk.
    Liefs