Besluit~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Besluit~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Besluit~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

11 December 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Nog een maandje en dan is het grote Korea-avontuur afgelopen. 11 Januari landt ik om 18.30 op Schiphol. Het was geen makkelijke beslissing en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds elke dag twijfel, maar ik heb nu eenmaal een ticket gekocht... Ik heb hier overigens in de afgelopen tijd nog wel een paar sollicitatiegesprekken gehad. Toen werd er niet alleen naar mijn studieachtergrond gevraagd, maar ook hoeveel mijn maandelijkse huur bedraagt en hoeveel ik maandelijks kwijt ben aan levensonderhoud. Echt belangrijke vragen :(
Aangezien je maar 20 kg mee mag nemen in het vliegtuig heb ik van de week alvast een doos spul naar Nederland opgestuurd. Een doos van 20kg kost zo’n 40 euro, nog steeds veel geld, maar een stuk goedkoper dan in Nederland. Het duurt alleen wel 3-4 maanden aangezien ik het per boot op heb laten sturen. Het vliegtuig gaat natuurlijk veel sneller, maar was ook ruim 2x zoveel duurder. In die 40euro zit trouwens ook een verzekering, die is maar een paar euro.
Ik heb het geloof wel al een keer verteld, maar als je hier naar het postkantoor gaat krijg je echt een hele goede service. Er staan grote tafels met tape, schaar, postcodeboek, pennen etc. en er is altijd wel iemand die helpt met het sjouwen de zware dozen etc.

De afgelopen week heb ik vooral doorgebracht met piekeren, spul kopen dat ik mee naar Nl wil nemen en vrienden ontmoeten. Daarnaast help ik sinds vorige week een Koreaanse vrouw met Nederlands leren. Ze heeft een Nederlandse vriend en aangezien je tegenwoordig ook een toets moet maken als je in Nl wil wonen, geef ik haar sinds kort dus les. Vorige week zijn we samen naar de HUFS geweest, de enige uni in Korea waar je Nederlands kan leren. Helaas was er toetsweek dus ik heb geen studenten of docenten kunnen ontmoeten, maar we hebben wel een leerboek kunnen kopen. Vandaag hadden we de eerste echte les: uitspraak en begroeting. Zoals de meeste buitenlanders vindt ze de ‘ch/g’, ‘schr’, en ui het moelijkste. En het verschil tussen de r/l en de b/v/w levert ook nog een beetje problemen op, maar verder gaat het best aardig.
Zaterdag had ik een eindejaarsfeest van Inkas, de adoptievereniging. Naast adopko’s waren er veel sponsors en vrijwiligers die bij Inkas werken. Een aantal mensen kreeg een soort plakaat overhandigd vanwege hun inzet voor Inkas en als lid van de Adviesraad kreeg ik ook nog een oorkonde. Ik schaamde me dood, van de hele adviesraad was ik de enige die was gekomen :(
Verder was er nog een jongerengroep die 4 liedjes zong, allemaal heel erg christelijk en met volle overgave :) Als laatste was er nog een heerlijk buffet.
Toen het voorbij was ben ik nog een kop koffie met het bestuur gaan drinken. Koffie met brood :) Brood zien ze hier vooral als snack en toetje, vandaar. Daarna ben ik nog met een stel vrijwilligers van Inkas naar een bar geweest in Hannam. Dat was erg gezellig en ik heb er weer een hoop nieuwe vrienden bij. Om 2 uur werd ik netjes met de auto afgezet bij de hasuk.

Gisteren ben ik met Son en Omar wezen shoppen. Ze gaan volgende week verhuizen, omdat Omar is overgeplaatst naar Yongsan en moesten nog meubels kopen. 2 Blokken van onze hasuk vandaan zit een grote wijk waar je alleen maar meubelzaken hebt, dus daar zijn we een kijkje gaan nemen. Zo’n winkel is vaak een ruimte die van boven tot onder en van links tot rechts helemaal is volgestouwd met bedden, banken, kasten en dergelijke. Met in het midden een verwarmingskachel aangezien het er nogal koud is. Het leuke is dat je hier altijd af kan dingen en dat hebben we dan ook flink gedaan. Vooral bij het bed, dat een Nederlands bed scheen te zijn. Aangezien wij en Hiddink uit Nederland kwamen, wilde de verkoper ons wel een korting geven en nadat nadat we hem er op hadden gewezen dat ook Advocaat en Verbeek uit Nederland komen, ging er nog wat meer van de prijs af.
(Ze hebben hier ook stenen bedden, met in plaats van matras een stenen plaat. Klinkt niet echt comfortabel, maar het is wel lekker verwarmd. Bovendien zie je hier soms ook mensen gewoon op straat slapen dus...).

Er komt hier nu steeds meer een kerstsfeer. Het is flink kouder geworden en het heeft zelfs al een keer voorzichtig gesneeuwd. Over verschijnen steeds meer kerstversieringen, lampjes en kerstmuziek en in het metrostation staan de mensen van het Leger des Heils geld in te zamelen.
Is in Nederland de kerstgekte al toegeslagen?

Liefs
Soe

  • 11 December 2006 - 07:49

    Wilma:

    Kerstgekte?
    zelfs wij hebben 25 minuten in de file gestaan bij tuincentrum Overvecht ;) Wordt een beetje duur denk ik zo'n stenen bed overvlieegen maar dan zou je waarschijnlijk wel de eerste zijn die dat heeft hier. leuk die nederlandse lessen maar pff wat moeilijk voor zo iemand ..sterkte er mee./
    we houden je op de hoogte van de kerstvoorbereidingen want we wonen in HET DORP van de kerstman tenslotte.
    veel liefs,
    Wilma

  • 11 December 2006 - 08:11

    Hans:

    Je had ook bets een chr. kerstlied kunnen zingen, we hebben je er vroeger genoeg geleerd. Leuk iemand nederlands leren, doe ik bij een Poolse jongen in m'n klas. Vooral de uitspraak is erg lastig zoals je schrijft. En deze heeft niet zo'n haast, dus dubbel moeilijk. Veel kerstplezier alvast en maak er nog een paar leuke van.
    dikke kus.

  • 11 December 2006 - 11:57

    Marjon:

    Hoi Soe

    Dat is verrassend nieuws! Fijn dat je weer terug komt! Voor Hans en Wilma is dat zeker een heel goed kerstgeschenk.
    Hier in Delft al wel wat voorbereidingen voor kerst, de van Holsten komen bij ons eten en de volgende dag gaan de Hoogendammen naar Ina. Ik verheug me er op. Maar voordat het zover is moet er nog wel wat werk verzet worden voor de gemeenteraad.
    Heb nog een paar leuke weken en een goede reis.
    Liefs, Marjon

  • 11 December 2006 - 14:44

    Astrid:

    Ha SoeJa, fijn dat je weer naar Nederland komt, maar ik kan me voorstellen dat je af en toe twijfelt. Je hebt zoveel beleefd, gezien en geleerd! Mara je moet maar zo denken: dat neemt niemand je meer af. Tot in januari en veel plezier met kerst en de jaarwisseling.

  • 11 December 2006 - 16:19

    C&C:

    Lieve Soe,
    We vinden het fijn dat je terug komt. Cin heeft de boom al opgezet vrijdag. Dus zo langzamerhand komt de sfeer erin. Alleen blijft het weer in Nederland zo zacht. Zondag is Keum bij ons geweest en was gezellig.

    groetjes en veel liefs c&c

  • 11 December 2006 - 17:39

    Cora:

    Geniet nog lekker van kerst en O&N daar, dan kan je ons in januari uit de saaiheid van die maand redden. Heerlijk dat je weer hierheen komt!
    liefs, Cora

  • 12 December 2006 - 22:46

    Jumi:

    Heej. T kostte ff wat moeite om je site weer te vinden mijn hotmail doet nog steeds raar maar goed. Ik zal je ff een mail sturen!XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: