Sonja verhuisd~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Sonja verhuisd~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Sonja verhuisd~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

19 December 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal~

Inmiddels heb ik het nieuwe appartement van Sonja en Omar gezien! Het is in Beot’igogae vlakbij Itaewon in zo’n grote Koreaanse megaflat op de 6e verdieping. Toen ik er was, was er net een schoonmaakploeg van 2 ajumoni’s bezig en dat was nodig ook! Heel het appartement lag vol met schoonmaakdoeken die zwart zagen van het stof...
Er zijn 3 slaapkamers en 2 badkamers, een hele grote keuken, een tweede keukentje, een mega woonkamer en zowel voor als achter een gallerij. Verder zaten er al hier en daar kasten in, een barretje bij de keuken, een oven (brood bakken!!!) en 2 naar mijn smaak teveel glimmend kroonluchters, maar dat is dan ook het enige minpuntje dat ik zou kunnen bedenken :) Verder was het bed die dag al geleverd en de bank kwam net toen ik er was. (Dat is ook zo lekker Koreaans. Ze nemen het hier niet zo nauw met afspraken over levertijden. Ze zouden eigenlijk al de dag ervoor komen, maar dat werd een dag later en toen kwamen ze ook nog een paar uur te laat... Meestal zeggen ze nog geeneens een tijd en moet je maar de hele dag gaan zitten wachten...).
(Wat trouwens ook typisch is voor hier: ze kunnen alles heel snel, maar de kwaliteit is vaak ook minder. Een voorbeeld: een supermooi superduur appartement en dan een tegel die schreef zit en randjes bij de deurposten en plinten die niet mooi zijn afgewerkt. Eerlijk gezegd had ik het nog geeneens gezien, Son wees me dr op, maar je zou toch verwachten dat dat wel in orde zou zijn. Verder zou het leuk zijn eens met een waterpas te kijken aangezien de muren en vloer volgens mij ook niet helemaal recht zijn....).
De bank dat was ook een verhaal apart. Het is een hoekbank die bestaat uit 3 delen met en aantal poten dr onder. Nadat ze het hele geval in elkaar hadden gezet, bleek dat 1 van de poten zon 5 cm boven de grond zweefde... Hoe dat nou kon wisten ze zelf ook niet, maar natuurlijk was er een oplossing: poot eraf en 10 naar het midden er weer aan zetten en dan zweeft ie nog maar 1 cm boven de grond :). Maar los van die kleine dingetjes is het nog steeds een onwijs gaaf appartement met een prachtig uitzicht vanaf het dakterras waar al een bbq klaarstond!
’s Avonds zijn Son en ik wat gaan eten in Hongdae, de studentenbuurt naast Sinch’on. Seven Tea heette het restaurantje en het was heel sfeervol in gericht met allemaal lampjes en planten en veel frutsels en prullen. Je bestelt er een drankje en mag dan onbeperkt gebruik maken van een soep/brood/fruit/salade/koekjes-bar. Hihi, ze hebben die avond dus erg verlies geleden :)

Zaterdag middag ben ik naar een meeting van Inkas geweest. Deze was georganiseerd voor Koreanen die interesse hebben bij Inkas te werken als vrijwilliger. Inkas draait volledig op giften en subsidies en er zijn maar 3 betaalde werknemers. De rest: vertaaldiensten, uitreiken van beurzen, vinden van familie etc, wordt allemaal door vrijwilligers gedaan!
Het was leuk weer een stel nieuwe mensen te ontmoeten. Hyeon Seon was er ook, een vrijwilliger die ik bij het eindejaarsfeest van Inkas had ontmoet. Ze had me uitgenodigd na de vergadering mee te gaan naar een Koreaanse dansvoorstelling en daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken.
Het was in Yongsan in het Nationale museum waar ik ook een keer met de ajossi was geweest. Normaal waren de kaartjes 20.000 won, maar als ‘student’ kreeg ik 50% korting. Studenten krijgen hier wel vaker korting en aangezien er geen datum op mijn Leiden Uni pas staat, ze die toch niet kunnen lezen en ze toch vaak denken dat ik 5 jaar jonger ben... :)
De show duurde een uur en bestond uit een aantal dansen die te maken hadden met Koguryo, een oud Koninkrijk in de Koreaanse Middeleeuwen. Het was allemaal heel energiek met prachtige kostuums en erg mooie muziek! Het grappige was dat het op zich niet een eeuwenlang overgeleverde traditionele dans was, maar dat er wel veel ‘echte Kor elementen in voorkwamen. Eigenlijk is het niet echt te beschrijven dus als je een beetje een indruk wilt krijgen kun je beter op www.thehankorea.com kijken.
’s Nachts ging het sneeuwen en sneeuwen en sneeuwen zodat er een mooie laag sneeuw lag ’s ochtends.

Zondag kwam Myeong Seon, een Koreaanse vriendin die in dezelfde hasuk woonden, maar vanwege dr werk moest verhuizen. Ze had een flinke tas vol tteok meegenomen (speciale witte staven met zoete rooie bonenpasta erin en bonemeel erop die je alleen in de dr geboortedorp kan krijgen) en ik had pannenkoeken voor de gebakken. We hebben samen geluncht en veel bijgepraat en het was erg leuk dr weer eens te zien.
Die avond ben ik vroeg naar bed gegaan om de volgende dag lekker uit te slapen aangezien ik de nacht daarvoor niet echt in slaap kon komen en alleen een beetje had liggen lezen.

Gister was het de laatste dag dat Sonja in de hasuk was. Ik heb dr een beetje geholpen met inpakken en daarna hebben we om 2 uur snachts nog zitten snacken in de keuken. Niet echt een elegant afscheidsmaal, maar het was wel gezellig. We hadden er allebei niet echt bij stil gestaan dat ze nu echt wegging...Om 3 uur kwam Che Young van de 3e verdieping ook nog even wat te eten klaarmaken: gebakken smac. Die troep in blik is hier vrij populair, je hebt zelfs speciale ‘smac-pakketten’ om cadeau te geven met de kerst. Jemig wat stinkt dat spul! Ik vond het net kattenvoer...

Vanmorgen heb ik Son helpen verhuizen. Dr makelaar had een Kor verhuisbedrijf gebeld voor een auto en die kwam om 11.15. Het was een soort busje met een openlaadbak waar we al Son dr tassen en koffers inlaadden en waar dan een touw overheen ging. Gelukkig raakten we niets kwijt onderweg en dr was ook niets gebroken.
Nadat we alles in de huis hadden gezet kwamen er nog 2 mensen voor de boiler en nog iets en hebben Son en ik een beetje in het huis rondgehangen. Daarna zijn we nog even naar het winkelcentrum in de buurt geweest. Van buiten ziet het eruit als een groot gebouw met op elke m2 een uithangbord en als je naar binnen gaat zit er een compleet winkelcentrum. 5 Verdiepingen met 2 banken, een dierenwinkel, een plantenwinkel, restaurants, een kapper, een kliniek, 2 bakkers, een tteokwinkel, een bijgerechtjeswinkel, klerenwinkels, een handgemaakt servies winkel, openbare wc’s, echt alles! Het is er niet zo gezellig winkelen als in Hoog Catherijne, het is gewoon een gang met om de 2 meter een klein winkeltje, maar het is wel handig zo alles in de buurt. Daarna moest ik alweer weg omdat ik om 2 uur Nlds moest geven.
Het is heel raar geen Son meer in de hasuk. Ze woont niet zo gek ver weg, ruim een half uur met de metro, maar ik kan toch niet meer even bij dr binnenlopen en boodschappen moet ik ook weer in mijn eentje doen... Ik zal dr missen :)

Is iedereen in Nl al zijn kerstinkopen aan het doen?

Iedereen hele fijne kerstdagen!

Liefs,
Soe

  • 19 December 2006 - 10:10

    Hanneke:

    Hey Soe,
    Jemig wat een groot appartement! wel mooi! ik kon het kerstkindje ook niet vinden maar ik denk dat het lichtje Jezus symboliseert! Het ziet er niet naar uit dat het hier een witte kerst gaat worden....
    Liefs Hanneke

  • 19 December 2006 - 11:24

    Hans:

    Leuk bericht weer op je site.
    Wel jammer dat Son nu echt weg is, hopelijk heb je nog vrienden over om de feestdagen door te komen. Dikke kus

  • 20 December 2006 - 21:01

    Wilma:

    Wat een leuk verhgaal en mooie foto's wel en megahuis van Sonja en Omar zeg. echt hartstikke mooi. das wat anders dan een hasuk maar de kerststal wint het deze keer bij mij. leuk om te zien.
    tot gauw,
    liefs wilma

  • 21 December 2006 - 21:07

    Astrid:

    Wat een prachtig appartement. Wel jammer dat Sonja nu zo ver weg van je woont. Ik vind die oplossing van de bank wel erg creatief!
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 203361

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: