Kerst bij mijn oudste zus in Kwanju~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Kerst bij mijn oudste zus in Kwanju~ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Kerst bij mijn oudste zus in Kwanju~

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

28 December 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Ik hoop dat iedereen leuke kerstdagen heeft gehad!

Vorige week donderdag ben ik met Sonja naar Namdaemun geweest, die markt waar je alles kan kopen. Sonja zou de volgende dag naar Nl gaan voor 2 weken vakantie en ze wilde daarom nog wat souvenirs kopen. Seung Hui had me vorige keer laten zien waar je die op Namdaemun kon kopen, dus we besloten daar eens heen te gaan ipv naar het veel toeristischer (of het te toeristische) Insadong. Het was nog geeneens zo druk, maar aangezien het een soort wedstrijd lijkt om zoveel mogelijk open stalletjes en winkeltjes op 1 m2 te proppen, was het er behoorlijk benauwd en zijn we snel weer naar buiten gegaan nadat we wat souvenirs hadden gekocht. (Op Namdaemun heb je de gewone markt buiten met stalletjes, maar daarnaast heb je ook een aantal grote gebouwen van 8 verdiepingen die ook helemaal vol zitten met winkeltjes).
Op de terugweg kon ik het niet laten nog even de tteok ajumoni's op de trappen bij het metrostation te sponsoren. In Sinch'on verkopen ze ook zachte tteok balletjes met een zoete rode bonenpasta erin, maar bij Namdaemun waren ze zo groot als een halve vuist! :)

Vrijdagmiddag had ik een afspraak met mijn oudste zus. Ik had haar pas 1x ontmoet, namelijk tijdens de allereerste ontmoeting en toen was alles zo nieuw dat we niet echt hadden kunnen praten. Dit was dus onze eerste ontmoeting met zijn 2tjes en met wat meer tijd. We hebben wat gedronken, wat gegeten en daarna hebben we nog even gewinkeld en ik heb er een mooie nieuwe winterjas en trui bij!
Ze vertelde dat ze wat vrije tijd had en als ik wilde mocht ik een paar daagjes bij dr langs komen. Naast dr eigen bedrijfje ( http://www.andwin.co.kr/) volgt ze nog extra lessen op een graduate school, waaordoor ze het altijd erg druk heeft. Bovendien woont ze in Kwangju, een stad in het Zuid Westen van Korea en zon 3-4 uur rijden van Seoul. Nu was ze echter bijna klaar met dr studie en moest ze alleen nog een sriptie schrijven, waardoor ze wat meer tijd had.

Maandag ben ik dus naar Yongsan gegaan waar de KTX (Kor TGV) naar Kwangju vertrekt. Ik was maar extra vroeg weggegaan aangezien het kerst was en het de 23e en 24e leek alsof heel de bevolking van Seoul naar Sinchon was gekomen! Bovendien had ik niet echt fijne herinneringen aan de laatste keer dat ik met KTX was gegaan (naar Pusan) en ik zon beetje een uur in de rij moest staan en de trein ook nog een uur vetraging had.
Het was echter heel erg rustig en ik had ruim een uur over dus ik had nog wat tijd om een nieuwe batterijen oplader te kopen (mijn oude was gesmolten^^). Bij Yongsan heb je een aantal mediamarkt-achtige plaza's zitten waar je alle mogelijke electronica kunt kopen en natuurlijk was dat allemaal open.
Toen ik de wagon in ging om mijn plaatsje te zoeken was er net een flinke ruzie bezig. 2 Van die typische Koreaanse mannen die lekker aan het schreeuwen waren en ik was zo gelukkig om naast de grootste ruziemaker te zitten :( Het was echt zo'n lekkere autoritaire Kor man van rond de 60, die waarschijnlijk thuis een heel onderdanige vrouw heeft die alles voor hem doet... :( Als je gewoon op jezelf woont in de hasuk en je eigen gang kan gaan, merk je niet zoveel van de Kor maatschappij, maar toen ik die man zag, verdween mijn enthousiasme om in een Kor bedrijf te werken wel weer een beetje... :)
De reis ging verder voorspoedig ( de KTX doet er 3 uur over en de snelbus 3,5 uur! dat komt omdat de KTX op sommige stukken wel heel snel gaat, mar nog niet overal. Het busstation is alleen iets verder weg van de hasuk en de KTX is natuurlijk wel luxer. Bovendien kreeg ik korting op de ticket vanwege de vertraging vorige keer dus ik had maar besloten met de KTX te gaan^^) en op het station van Kwangju stond mijn zus me op te wachten met de auto. (Een Samsung voor de geinteresseerden. Ja, Samsung maakt(e) ook auto's).
We zijn naar de E-mart gegaan, een warenhuis met ook een grote supermarkt erin, waar we onder andere boodschappen voor het eten hebben gedaan. (Je hebt er 'roltrappen' zonder treden zodat je met je winkelkar gemakkelijk alle afdelingen rond kan struinen.) Verder heb ik nog een mooie set stokjes gehad en een 'bok-jumoni', een kor traditioneel buideltje waar kinderen het geld in doen dat ze krijgen met Nieuwjaar en dat geluk moet brengen.
Na de kassa's heb je een gedeelte waar tafels staan met dozen waar je je boodschappen in kan doen, net zoals in Nl. Hier liggen er echter ook allemaal rollen tape zodat je ze ook netjes dicht kan plakken en ipv dat de dozen open in een bak zijn gegooid, staan ze hier netjes opengevouwen in een rijtje.
Kwangju is niet zo groot als Seoul, het is ongeveer de 5 na grootste stad van Korea, maar voor Nldse begrippen is het nog steeds een erg grote stad. Ook hier zijn overal grote gebouwen en appartementen. De metro is er echter niet zo uitgebreid als in Seoul, dus hebben de meeste mensen een eigen auto.
Mijn zus woont op de 14e verdieping in zo'n grote flat. Het is een heel leuk appartementje dat bestaat uit een slaapkamer, een badkamer met bad, douche, wastafel en zo'n wc met allemal functies en een verwarmde bril. Verder is er een extra kamertje waar de tv staat, een keukentje met een koelkast die zoals volgens mij bij alle koreanen helemaal volgestouwd is met bijgerechtjes en eten dat al lang weggeooid had moeten zijn^^ en een vriezer waar ook alles wat eetbaar in wordt gestopt inclusief eieren, mel, yoghurt en aardappels), een stukje woonkamer en 2 balkons. (Balkon op zijn Koreaans dus dat betekent een soort gallerij waar mensen vaak hun was hangen en wat planten hebben. Het is echter niet open naar buiten toe). In de woonkamer staat een groot bureau met de pc en er ligt een zitkleed op de grond met wat lekkere hangkussens. Verder is er een humidifier vanwege de droge lucht en er stond ook nog een gezellig minikerstboompje.
Nadat we aan waren gekomen hebben we gekookt: taugerijst met bijgerechtjes en soep. Mijn zus had het speciaal opgezocht in een kookboek aangezien ze het zelf nog nooit gemaakt had ^^
(Zoals jullie wel weten vind ik koken altijd erg leuk en ik probeer meestal van alles uit, maar op een of andere manier zijn Koreanen een beetje 'stug' met koken. Omdat ik vega ben vraag ik vaak bij restaurants of ze het vlees niet weg kunnen laten of kunnen vervangen ofzo, maar dat staan ze je vaak als een dom schaap aan te kijken. Of je krijgt een gerecht met de krab en visseneitjes er nog in, want dat is geen vlees of vis??
Zo had ik met mijn zus bijvoorbeeld ook pompoen gekocht, van die leuke kleine ronde donker groene die je bij de appie ziet liggen en daar wilden we juk van maken. Een soort porridge. Dat bleek echter niet te kunnen want daar hadden we die hele grote halloween pompoenen voor nodig volgens het recept dus we hebben het gewoon gestoomd gegeten (met honing?!). Rare onzin want in de hasuk maak ik altijd soep van die dingen en dat smaakt prima, maar goed gestoomd was ie ook erg lekker :) ).
s' Avond hebben we een dvd gekeken: 50 first dates en 'kam' gegeten. Een rood/oranje vrucht die er uit ziet als een pruimtomaat, maar van binnen een paar pitten heeft en verder heel zacht zoet vruchtvlees. Verder hebben we nog thee gedronken met zo'n echt koreaans theepotje en van die superminikopjes. Het was een uur of half 2 voor we in het grote 2persoonsbed lagen en ik vanwege de stilte (ja wat wil je, ik ben al die herrie in sinchon gewend!) pas na een tijdje in slaap viel.

2e Kerstdag hebben we eerst uitgeslapen en na het ontbijt zijn we naar Tamyang gereden, een dorp dat bekend staat om zijn bamboe. Nee, niet van die stomme kleine sprietjes die je in Nl bij de tuincentra ziet, maar metershoge planten of eerder bomen die per dag wel zon 15 kunnen groeien! (En doordat stam uit meerdere stukken is opgebouwd, schijnen ze niet zo snel te breken).
Er was een soort bamboepark waar we wat hebben rondgewandeld. Ook de hekken waren van bamboe gemaakt, evenals de lantarens die langs het paadje hingen. Net als bij de lantarens bij de Boeddistische tempels hingen ook hier stukjes bamboe onder met een wens erop. (De meesten wensen zijn gedaan door ouders nl dat hun kind op de highschool voor de belangrijke toelatingstoets voor de uni slaagt).
Er was ook nog een winkeltje waar je zon beetje alles van bamboe kon kopen: kookspul, hoofddeksels, pijpen, prulletjes, noedels met bamboe, thee van bamboe blad, zeep...
Na het park reden we via naar het resort in de buurt (Korea heeft een flink aantal warmwaterbronnen waar je heerlijk schijnt te kunnen badderen maar waar ik helaas nog nooit heen ben geweest) waar we hebben geluncht. Juist, met bamboe ^^ Er was oa een gerechtje met bamboescheuten en een rooie saus en verder hadden we speciale rijst die in een stuk bamboe was gestoomd waardoor het een extra aroma moest krijgen, maar eerlijk gezegd proefde je daar niets van.
Na de lunch reden we via een beroemde weg met hele hoge bomen (die hadden een soort matje vrij laag om hun stam. Het is daar dan warmer dan elders, zodat al het ongedierte daar in kruipt. Later worden die dingen dan verbrand) naar een soort museum waar je ook van alles zelf kon doen, maar daar was echt geen mens te bekennen, ook niet toen we heel hard schreeuwden. Er was enkel een blaffende hond en een hok met een stel reuzenkonijnen die volgens mij wel 4x zo groot waren als die kleine beestjes die je in Nl in de dierenwinkel ziet. We besloten maar verder te rijden naar het bamboemuseum. Echter toen we er pas na een flink aantal kilometers achterkwamen dat we de afslag hadden gemist, hebben we ook dat museum maar laten schieten en zijn we doorgegaan naar het kasa-museum. Dat was overigens ook nog een heel gezoek en ik vraag me hoe zo'n toeristisch vrij bekende plaats, zo'n beroerde richting aangeving kan hebben...
Kasa is de naam voor een bepaald soort gedicht van vroeger. Veel van wat we dan ook zagen was niet in het huidige hangul (kor alfabet) geschreven, maar met chinese karakters of met het oude hangul. Dat het met chinese karakters is geschreven betekent niet dat de tekst chinees is, de Koreanen hadden wel altijd al een eigen taal, maar geen schrift, dat is pas halverwege de 15e eeuw uitgevonden door Koning Sejong, dus tot die tijd gebruikte men de chinese karakters om de koreaanse taal weer te geven. Je kan je voorstellen dat dat nogal onhandig was aangezien er bijvoorbeeld veel kor klanken niet weer te geven waren met de karakters en daarom vond koning Sejong het hangul uit. In de loop van de eeuwen zijn er echter wel een paar letters in ongebruikt geraakt, maar in de teksten van het museum stonden die dus nog wel.
Verder waren er een aantal mooie schilderingen en wat gebruiksvoorwerpen.
Na Tamyang zijn we naar het kantoortje van mijn zus dr bedrijfje gegaan. Het is een ruimte van zo'n 50m2 met 4 bureaus en 3 computers, een boekenkastje, een tafelje in het midden en een koelkast. Niet groot en er zijn ook maar 2 medewerkers, maar het schijnt wel aardig te lopen. Mijn zus krijgt in ieder geval gedurende de dag om de 10 minuten wel een telefoontje :)
We hebben daar onegveer 2 uur gezeten; ik op internet en mijn zus aan het werk. Aangezien er een medewerker weggaat is ze op zoek naar een nieuwe en er kwamen 2 gasten op sollicitatiegesprek. Wel grappig dat ik gewoon in het kantoor mocht blijven. In ieder geval vroeg mijn zus bij dr sollicitanten niet naar de hoogte van hun huur en levensonderhoud zoals dat bij mij het geval was :)
's Avond hebben we nog een Kor film gekeken voor we weer na middernacht in ons bed lagen.

Woensdag zijn we naar een beroemde tempel zuidwaarts van kwangju (Such'eon) gereden. Voordat we de stad uit waren zijn we echter nog even bij een modelhuis naar binnen gelopen. Dat is een gigantisch gebouw waar ze nieuwe appartementen showen. Van binnen is alles precies zo ngemaakt zoals het echte appartement eruit ziet om aan belangstellende kopers te laten zien.
Het ging hier om een nieuw appertementencomplex dat ze nu in Kwangju aan het bouwen zijn. Het wordt een megaluxe comlex met diverse parken en tuinen, speeltuinen, sportfaciliteiten en weet ik wat allemaal. De appartementen zijn ook van alle gemakken voorzien zoals een megakoelkast, een mooie oven (die hebben oudere huizen niet in Korea), een schopbalk waarmee je de kraanopen kan schoppen als je vieze of volle handen hebt, een groentedroogmaker ingebouwd in het aanrecht...
De tempel was zoals alle tempels die ik tot nu toe gezien heb. Hij was mooi, maar verder voor een leek als ik niet echt anders van de anderen :) Beneden (ook deze tempel stond een stukje de berg op) hebben we geluncht met heerlijke bibimpap (rijst met hete saus, een gebakken ei en groenten dat je allemaal door elkaar mixt) en een preipannenkoek waar groene thee poeder doorzat waardoor die helemaal groen was. We waren de einige gasten in een gigantische zaal. Dat kwam omdat het een doordeweekse dag was, vandaar dat het overal waar we heen zijn geweest zo rustig was.
Toen we weer verder wilden gaan, wilde de auto niet starten omdat mijn zus vergeten was de lichten uit te doen. Gelukkig kwam er al snel een vriendelijke 'anwb' ajossi en konden we door naar de volgende bestemming: een folk village. Net als bij de folkvillage die ik na de bruiloft had gezien was dit er 1 die niet speciaal voor de toersiten gebouwd was, maar 1 waar de mensen echt gewoon zo leven. Hij bestond uit allemaal strodak huizen, en er was ook nog een museum en het huis van het districtshoofd. Daar werden ook altijd de terechtstellingen en veroordelingen gehouden en dat hadden ze heel leuk uitgebeeld met poppen. Zo was er 1 pot die met een ontblote kont op zijn buik lag te gillen omdat ie stokslagen kreeg. Ze hadden zijn gezicht mooi weergegeven en op mijn billen hadden ze allemaal rode striemen geverfd :)
Aangezien het plots behoorlijk was gaan waaien en het ook flink kouder was geworden (de 2 dagen ervoor waren zo warm dat je best zonder jas naar buiten kon) hebben we niet zo heel lang rondgelopen. Bovendien was ook hier geen kip te bekennen. (Wel een heel lief hondje dat steeds met ons meeliep).
Na het eten hebben we nog 'Love Actually' gekeken voordat we ook deze keer weer laat in bed lagen.

Vandaag werden we wakker in een witte wereld! Er lag een dun laagje sneeuw buiten, maar dat zou al snel in de loop van de dag veranderen in een dikke laag van 5-10 cm! De hele dag sneeuwde het in grote dikke vlokken en ook vannacht is er weer sneeuw voorspelt. Na het ontbijt zijn we naar het badhuisgegaan om de hoek. Mijn 3e x in een badhuis en nu eindelijk een keer met een 'echte' koreaan zodat ik nu gewoon mijn zus na kon doen en me niet overal bij af hoefde te vragen wat de bedoeling was.
Nadat je bij de ingang hebt betaald (zo'n 2,50euro, een koopje dus. De meesten Koreanen gaan dan ook vaak naar zon badhuis, vooral als het slecht en koud weer is), en een handdoek hebt gekregen, ga je naar binnen en doe je je schoenen in een kastje. Binnen is een ruimte met kluisjes waar je je kleren doet. Er is ook een koelkast met eten en drinken, een aantal fitnessapparaten, fohns, borstels, een waterzuiveraar etc.
Nadat je je hebt uitgekleed ga je naar het badgedeelte waar je je eerst goed wast en vervolgens in een van de baden gaat zitten. Hier was een warm bad, een koud bad en een speicaal groene thee bad. Er is verder ook nog een sauna.
Er hangt altijd wel een aardig sfeertje in zon plek vind ik en je kan je een beetje een beeld vormen van hoe het vroeger in het oude Rome moet zijn geweest. Volgens mij heeft het badhuis ook nu nog steeds een sociale functie. Je ziet vooral veel ajumonis van middelbare leetijd die uren met zijn allen zitten te praten en verder zijn er wat jonge moeders met kinderen.
Het is in Korea de gewoonte om je na het baden te 'ttaemil-da', oftewel te scrubben. En dat gaat niet echt voorzichtig! Je gaat op een tafel liggen en gedurende ruim een half uur neemt een ajumini met een 'het lijkt wel een staalspons' je eens flink onder handen. Moeders doen het ook bij hun kinderen zoals op de tafel naast mij. En het kindje maar huilen dat het pijn deed... 'pijn, wel nee joh, doet dit pijn?' zei de moeder :) Haha, kinderen komen vrolijk naar binnen en spetteren gezellig in het rond, maar ze gaan huilend weer naar buiten ^.^ De boenbeurt wordt afgesloten met een massage en nadat je je hebt schoongespoeld, je je weer hebt aangekleed en weer buiten staat, voel je je een heel ander mens! Nooit gedacht dat ik zon zachte huid kon hebben!
Na het badhuis hebben we boodschappen gedaan en ben ik nog naar de kapper geweest om de mislukte knipbeurt van vorige keer een beetje bij te werken.
Inmiddels is het bijna 1 uur en vind ik het wel weer welletjes. Ben een beetje moe dus let maar niet op kromme zinnen en typ/taalfouten...
Fotos volgen nog want ik ben vergeten mijn kabel mee te nemen.

Ik hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad en iedereen alvast een voorspoedige jaarwisseling!

Liefs
soe

  • 28 December 2006 - 20:00

    Marjon:

    Hoi Soe

    Zo te lezen had je gezellige kerstdagen. Wij hebben die ook gehad, eerste kerstdag kwam mijn familie bij ons eten en tweede kerstdag zijn we naar Ina en Henri geweest met alle Hoogendammen. Ina had er weer erg veel werk van gemaakt en het was verrukkelijk. Ook gezellig, maar wel een beetje weemoedig nu opa en oma er niet meer bij waren.
    Voor jou ook een heel goed 2007 gewenst en een leuke jaarwisseling.

    Groetjes, Marjon

  • 28 December 2006 - 21:01

    Wilma:

    Lieve Soe,

    vierkante ogen van dat hele enthousiaste verhaal van jou. wat leuk allemaal om te lezen. Leuk dat je samen met je oudste zus van die leuke dagen hebt gehad. Toen wij 30 jaar geleden eens een koreaanse vrouw hier op visite hadden vertelde zij al van die scrubpartijen, leuk dat je dat nu eens ervaren hebt hoe dat gaat.

    liefs wilma

  • 28 December 2006 - 21:12

    Jumi:

    Heej Soeja. Jij ook alvast een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst!Leuk om te horen dat je kerst in Korea hebt kunnen vieren!Had ik zelf ook graag gewild, maar helaas... Fijne tijd nog daar en tot snel!Liefs Jumi

  • 29 December 2006 - 14:33

    Astrid:

    Ha Soe, wat een belevenissen weer. Zo'n groene thee-bad lijkt me wel wat. Zo'n scrubbeurt trouwens ook wel.En bofkont: echte kerstsneeuw.
    Liefs

  • 31 December 2006 - 12:13

    Bas:

    Hoera, toch helemaal uitgelezen! *grijns*
    Je had gelijk soe, ik moest er effe voor gaan zitten maar ht was dan ook wel weer de moeite waard hoor! Leuk om weer al die reisverhalen te lezen. hele fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2007

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: