Bloesem - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Bloesem - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Bloesem

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

13 April 2009 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

De bergen in Korea zijn minder als je je met de fiets wilt verplaatsen, maar om te wandelen en om even alle hektiek van de stad te ontvluchten zijn ze perfect. Een paar weken terug zijn we naar de Suri berg geweest, een berg bij de steden Anyang en Kunp’o. Het was een uur met de bus een aangezien een kwart van de Koreaanse bevolking op zondagochtend in de kerk zit, konden we zelfs zittend van het landschap genieten. De metro is vaak sneller en je hebt geen last van verkeersopstoppingen, maar eigenlijk is de bus veel leuker. Er is buiten altijd wel wat te zien.
De berg was een beetje blubberig vanwege de regen van de dagen ervoor, maar het was fijn weer even weg te zijn uit dat drukke Seoul en om wat frisse lucht te ademen zonder al die uitlaatgassen. Voor onderweg hadden we toritilla’s en gekookte eieren meegenomen en koffie kregen we van een aardig stel dat we halverwege tegenkwamen. (Koreanen nemen vaak gekookte eieren mee als snack. Als ze naar de bergen gaan, als ze een lange rit met de trein maken, zelfs in de sauna! Je hebt gewone gekookte eieren, eieren die gesmoord zijn met sojasaus en dan heb je ook nog gerookte eieren. Die laatste zijn niet mijn favoriet, net rubber...)
Het laatste stuk van de tocht was een beetje een tegenvaller, een lange asfaltweg met veel auto’s, maar de lekkere lunch maakte weer veel goed. Hoewel een ‘normaal’ restaurant nog wel even zoeken was. Het merendeel van de eettentjes verkocht hondensoep...

Gisteren zijn we ook weer naar de bergen geweest, deze keer wat dichter bij huis, namelijk de Kwanakberg, slechts 10 minuten met de fiets. Vorige week waren we er ook geweest, toen zag het zwart van de mensen. (Nou ja zwart... zwart met veel felrood en roze, geel en paars van de vrolijke kleren van de Koreaanse ajumoni’s). Het was nationale bomenplantdag en heerlijk weer dus de halve bevolking van Seoul was naar de Kwanakberg gekomen... Gisteren waren er ook veel mensen, maar gelukkig viel het met de drukte wel mee toen we wat verder de berg op gingen.
We waren precies op tijd voor de bloesem. Korea is in een paar dagen veranderd in 1 grote bloemzee. Overal kersenbloesem (die oorspronkelijk niet groeide in Korea, maar door de Japanners is ‘meegenomen’ tijdens de Koreaanse bezetting), accacia, chinees klokje, tulpenbomen... Ook het eiland in de Hanrivier waar ik werk, is beroemd om zijn bloesem en van het weekend kon je beter niet proberen er met je auto door heen te komen, want alles stond vast door het bloesemfestival.
Ook namsan, het park met de Seoultoren in het hart van Seoul, was prachtig om te zien. Vorig jaar was ik ook naar dit park geweest, maar toen was ik helaas te laat en was alle bloesem al weg. Dit jaar liep je onder 1 grote bloemenhemel en ook de perken met viooltjes, klaprozen en andere bloemen zorgen voor een heerlijk lentegevoel.
Het is dus onnodig om te zeggen dat het hier momenteel mooi weer is. Je kan het amper lente noemen. Na een week lenteweer is het nu praktisch zomer en het zal niet lang meer duren of de airco draait weer overuren!

Voor de derde keer taart in een jaar! Een bruiloft in mei, 2 maanden geleden de registratie in Korea en nu eindelijk, mmm bijna een jaar later zijn dan eindelijk ook de papieren voor het huwelijk in Nederland de deur uit. Om dat te vieren hebben we heel romantisch onze trouwringen verkocht. ??? Ja, het staat er echt.
Van de week was er weer een 1 jaar verjaardag van een goede senior van Moon zijn school. Vaak geef je bij zoiets geld, maar het is ook gebruikelijk om een ringetje te geven. Het gaat dan om een miniscuul kinderringetje van goud met het idee dat de ouders het later kunnen verkopen als ze geld nodig hebben. Moon had met zijn afstuderen met hetzelfde idee een afstudeerring gehad en die wilde hij verkopen om met het geld een ringetje voor het dochtertje van zijn senior te kopen.
Tja,... mmm. Ik dacht ik zeg niets, maar wat ik dacht, sprak Moon uit... Onze trouwringen hadden we ooit moeten kopen voor onze verloving. Die was nodig om het samen in het huis van zijn ma wonen voor het huwelijk te legimatiseren in dit conservatieve Korea. Samen eten met zijn familie en dan een soort aankondiging van ons huwelijk. En dat feest was niet compleet zonder ringen. Dus moest we 2 dagen voor het etentje ineens nog snel ringen kopen want onze eenvoudige verkeringsringetjes waren natuurlijk niet goed genoeg. En de eenvoudige ringen die ik nog wel aardig vond konden ook niet, die waren te eenvoudig. Er moest zoveel mogelijk glim en glitter op. (Je vraagt je hier af wie er nu eigenlijk trouwt, het bruidspaar of de ouders). Nou ja, uiteindelijk hadden we 2 ringen gevonden die er nog wel mee door konden en ook nog binnen korte tijd op maat gemaakt konden worden. Weinig romantiek dus. Na een dag op de bruiloft hebben we ze ook nooit meer gedragen en nu we toch ringen gingen (ver)kopen... Hebben we met het geld weer een raam gespaard voor ons nieuwe huis!

Gisteren was het pasen, maar niet in Korea. Vandaag is het ook gewoon een werkdag en de chocolade eieren zijn hier wel heel goed verstopt. Ik heb ze in ieder geval nog niet kunnen vinden. Toch jammer dat er met zoveel Christenen en kerken in Korea nog niet aan Pasen wordt gedaan... Helaas ook geen lammetjes, kleine geitjes en kleine eendjes in het drukke Seoul, maar dus wel veel mooie bloesem.

Een fijne tweede Paasdag!

Liefs
Soe

• 13 April 2009 - 05:23

Wilma:

Lieve Soe,
    Zou wel heel graag nu door de parken in seoul willen lopen en even een bergje meepakken.
    Heb nog altijd spijt dat ik niet zo'n kleurig monddoekje heb gekocht vorig jaar.Maar goed dat komt dan vlgend jaar. Leuke foto's heb je gemaakt.Bij Hans en Heleen was gisteren ook de bloesem heel erg mooi,

dikke kus
    liefs
    Wilma

• 13 April 2009 - 06:50

Hans:

Ha Soe

Je foto's zijn mooi, maar liever was ik er ook even geweest. Hier genieten we van de bloemenvelden en ook van de bloesem. Ik ben benieuwd wanneer we uit het dat raam van je nieuwe huis kunnen kijken.
    groetjes en dikke knuffel!

• 13 April 2009 - 16:23

Lot:

Ha Soe!!
    Mooie foto's vd bloesem hoor!!!
    Ik zal je wat lentefoto's mailen van NL
    gaaf dat park, wat hebben ze toch een verschillen daar, n onwijze stad maar ook mooie natuur!!! Liefs van mij!!

• 14 April 2009 - 20:20

Astrid:

Wat een prachtige bloemenpracht daar. Mooi verhaal over die trouwringen! Ik dacht even dat ik het niet goed las, maar toen ik verder las snapte ik het, jou kennende past dit goed. Ringloos maar niet trouweloos door het leven. niet naar Korea konden? Wanneer is de rest van je nieuwe huis bij elkaar? Wat moet je dara allemaal nog voor verkopen?
    Liefs