Getrouwd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Getrouwd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Getrouwd!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

07 Maart 2009 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Bedankt voor alle mooie verjaardagskaarten en lieve felicitatie emails! Ik heb mijn verjaardag niet echt gevierd, daar doen ze niet zo aan in Korea. Bovendien zou ik niet weten waar ik alle gasten zou moeten laten in ons piepkleine huisje... Wel zijn we met zijn ma en de rest uit eten geweest bij een vega buffet restaurantje in Seoul. Meestal denken mensen dat je als vega niet veel kan eten in Korea, maar dat valt reuze mee. Je kon ons naar huis rollen.
Op de dag van mijn verjaardag zelf ben ik met Moon naar de Nederlandse ambassade gegaan. Ik moest mijn paspoort verlengen en bovendien moesten we ook nog steeds huwelijksaangifte doen. Ja, het is een schande. De bruiloft was in mei 2008, maar door verzekeringsproblemen, documenten die moesten worden aangevraagd en vertaald, tijdgebrek (en wellicht ook luiheid) was het er nog steeds niet van gekomen. Na veel stempels, kopieen, en vele euro’s armer, zijn we nu dus eindelijk officieel getrouwd! Nou ja, voor de Koreaanse wet dan. Voor de Nederlandse wet hebben we nog meer bureaucratie te gaan... Nou ja, op deze manier kan je je trouwen wel drie keer per jaar met taart vieren...^^

Er is alweer ruim een maand verlopen sinds ik bij mijn nieuwe baan begonnen ben. Bij een nieuwe baan horen nieuwe kleren, zeker in Korea waar de dresscode strenger is dan in Nederland. Een paar weken terug zijn we sinds lange tijd dus weer eens naar Idae en Sinchon geweest, de buurt waar ik woonde toen ik studeerde. Het voelt toch altijd een beetje als thuiskomen (nou ja, wat een thuis in Korea betreft dan, natuurlijk niet te vergelijken met thuis in Nederland!) aangezien ik er vrij lang heb gewoond en er veel heb meegemaakt.
(Moon vindt het overigens maar een vieze drukke schreeuwerige buurt en hij geeft de voorkeur aan Kangnam waar hij is opgegroeid. Oke, de beste bakkers zitten daar, maar verder vind ik het maar een dure buurt en weinig praktisch zonder markt en met supermarkten ver weg, eeuwige verkeersopstoppingen, hoge huize prijzen...).
Er waren zeker veel klerenwinkels, alleen niet echt met het soort kleren waar wij naar op zoek waren. In deze buurt zitten drie universiteiten (Yonsei, Idae, Sogang) vlak bij elkaar en het waren dus vooral casual kleren die werden verkocht. Uiteindelijk hebben we het dus maar opgegeven en na nog wat snacken, hebben we toen maar een nette broek met jasje en blouse in de shopping mall bij ons huis gekocht.


Inmiddels is Moon ook begonnen met werken. In feite heeft hij zijn baan te danken aan de crisis, aangezien de overheid een extra stel banen heeft gecreeerd. Het nadeel daarvan is, dat die plekken ook zo weer ingetrokken kunnen worden als de overheid vindt dat ze niet meer nodig zijn. Maar voor het moment is het in ieder geval een inkomen (hoewel ik volgens mij bij AH nog meer verdiende...).
Na een week training en veel soju (Koreaanse likeur) met mede-leraren, is hij sinds vorige week begonnen als gymleraar op een basisschool vlakbij Sindorim, een metro station niet zo ver van ons huis. Straks gaan we er waarschijnlijk even langs, ik ben wel benieuwd waar hij nu werkt.
Over het algemeen zijn basisscholen veel groter in Korea en 3000 leerlingen is geen uitzondering. Klassen zijn ook veel groter. Tegenwoordig zal het wel wat veranderd zijn, maar Moon zat in een klas van 50 leerlingen! Per klas is er altijd een klassenhoofd en verder hebben alle kinderen een nummer dat wordt bepaald aan het begin van het schooljaar als alle kinderen op een rij van klein naar groot worden gezet. Natuurlijk worden bij persoonlijke zaken de kinderen niet met hun nummer genoemd, maar die nummers worden bijvoorbeeld wel gebruikt bij het schema voor het schoonmaken van het klaslokaal.

Voor de nodige ontspanning en frisse lucht zijn we van de week naar de Inwang berg geweest. Het is een klein berg in het noorden van Seoul en binnen een uurtje ben je bij de top waar je een mooi uitzicht hebt over de binnenstad van Seoul. Natuurlijk hebben we ons beneden tegoed gedaan aan een lekkere lunch en daarna zijn we weer met de bus naar huis gegaan.

Iedereen nog een fijn weekend!

Liefs,
Soe Ja.

  • 07 Maart 2009 - 04:37

    Wilma:

    Hi soe,
    Gaan Nu Joor naar Schiphol brengen; daarna je stukje lezen.
    we zouden Heleen vandaag foto's sturen want Oma komt daar vandaag; maar die zijn nu via de site al onderweg,.
    Kun je naar heleen nog even die priva foto sturen voor oma?
    kus
    wilma

  • 07 Maart 2009 - 06:31

    Wilma:

    Mooie foto's en een mooi verhaal Soe,
    vrouw van..........
    wij gaan ook lekker tompoezen halen vandaag om het maar weer een keer te vieren.
    Joor vliegt met merel naar Turkije momenteel.

    liefs
    wilma

  • 07 Maart 2009 - 09:05

    Marcia:

    Jeetje Soe, zomaar weer getrouwd... nou gefeliciteerd dan maar ;-)
    Mooie foto's ook weer hoor! Ik blijf me er altijd een beetje over verbazen dat jullie daar zomaar kunnen bergbeklimmen terwijl je midden in een miljoenenstad woont... Maar heerlijk lijkt me dat!
    xxxx

  • 07 Maart 2009 - 09:39

    Hans:

    Nou, ik ben blij dat ik in Nederland les geef.50 leerlingen is wel erg veel. Mijn max. was ooit 40, maar dan moet je zeker bijna nummers uitdelen.Nogmaals gefeli met je huwelijk en ik wil best je voor de derde keer naar het altaar brengen, je zegt maar wanneer, dan komen we langs.
    dikke knuffel van je pa !

  • 07 Maart 2009 - 12:00

    Bas:

    Ha die Soe,

    Je zal het nog gaan missen na drie keer in een jaar getrouwd te zijn. Nog mazzel dat je er netto maar een schoonmoeder aan overhoudt! *grijns*

    Ben blij dat ik niet in de schoenen van Moon sta zeg! Wens hem sterkte!

  • 07 Maart 2009 - 15:32

    Marina:

    Hee Soe!
    Ja nogmaals gefeliciteerd dan maar... Altijd leuk om wat foto's te zien, hoewel ik er nog niet echt aan gewend bent dat je geen bril meer hebt ;)xxx!

  • 08 Maart 2009 - 17:58

    Hanneke:

    Lieve Soe!
    Ja moet ook nog wel een beetje wennen, zo zonder bril, maar staat je goed hoor! Grappig wij zijn de dag na jullie huwelijk naar Inwangberg geweest, we ervaarden het boven op de berg wel als indrukwekkend, er was iemand heel geconcentreerd aan het bidden voor een zoon, dat heb jij zeker niet gedaan he? knipoog en liefs!

  • 09 Maart 2009 - 07:54

    Marjon:

    Ha Soe
    Nou, je hebt de smaak te pakken hoor, nog een keer trouwen en dan straks ook nog voor de Nederlandse wet!
    Lekker hè, die grote klassen, maar niet heus. Weet je dat ik in de eerste klas van de lagere school (zo heette dat toen, nu zeggen ze groep 3)met 55 kinderen zat? Echt waar, het is na te tellen op de klassefoto. Het was toen stil zitten en mond houden, netjes in schoolbanken in rijen achter elkaar. Normaal moesten kinderen, als ze niet schreven, met hun armen over elkaar gevouwen zitten. Ik zat op een progressieve school en daar vonden ze dat niet goed voor je houding (dan kon je een kromme rug krijgen), wij moesten met onze armen op de rug zitten, stijf rechtop, want probeer maar eens te leunen met je armen op je rug. Eerlijk gezegd heb ik er geen trauma van over gehouden, je wist niet beter. Maar dat het leuker kan is gelukkig wel ontdekt.
    Liefs,
    Marjon

  • 09 Maart 2009 - 17:12

    Heleen:

    nog een keer gefeliciteerd met jullie huwelijk.. al vind ik het leuk dat ik bij het feestelijke huwelijk was hoor! Mooi de berg! Wens Moon succes van ons in de klas, lukt het een beetje?
    kus Heleen en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 202995

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: