Happy New Year! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

31 December 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal!

Ik hoop dat iedereen een voorspoedige jaarwisseling heeft gehad en al zijn vingers nog heeft! Hier in Korea is het inmiddels 2007, bij jullie nog 2006. Het is 4.42 en mijn zus ligt al een paar uur te pitten, maar aangezien ik toch niet kon slapen ben ik maar weer uit bed gekropen om een stukje te tikken.

Zaterdag ben ik de hele dag goed misselijk geweest, waarschijnlijk van de kor pannenkoeken die we gebakken hadden en waar mijn zus volgens mij een halve fles olijfolie door had gegooid. Thuisblijven vond ik echter ook zoned dus ik ben wel gewoon met mijn zus meegeweest naar een van haar clienten.
(Ze heeft dus een bedrijfje dat werkt met computerprogramma’s die ze bij tandartspraktijken gebruiken. Het hoofdkantoor bevindt zich in Seoul en aangezien er nog geen vestiging in Kwangju was, stelde mijn zus zo’n 8 jaar geleden voor ook een kantoor in Kwangju te beginnen. Het is een kleinbedrijfje met maar 3 werknemers, maar het toch een bestand van zon 500 clienten).
In Korea vindt je dus op elke hoek vd straat wel een tandartsenpraktijk. Gelukkig was ik daar nog nooit geweest, maar het was nu dus wel extra leuk eens te zien hoe het er daar van binnen uitziet. Wat zal ik zeggen. Geheel op zijn Koreaans…
Ten eerste was de praktijk ergens in een gebouw dat er van buiten uitziet alsof het op instorten staat en naast de praktijk zat er ook nog een fitnesscentrum, een kliniek, een supermarket etc in. Binnen drag je speciale slippers en net als bij Nldse praktijken was ook hier een wachtkamer. Deze was alleen niet los van de behandelkamer, maar bevond zich in dezelfde ruimte. Verder was er een balie waar 3 assistentes gezellig aan het kletsen en tijdschriften aan het lezen waren. In het grootste gedeelte vd ruimte stonden een stuk of 5 stoelen, zonder tussenschot ofzo, op een rijtje waar de patienten geholpen worden.
Mijn zus had een gesprek met de ‘hoofdtandarts’, de ‘wonjangnim’, en na dat gesprek nam hij ons mee uit eten. We gingen naar een vrij sjieke chinees, waar je heel veel lekker eten had, maar ik voelde me zo beroerd dat ik niet meer dan droge rijst door mijn keel kreeg. Weer terug bij de praktijk kregen we nog meshil-thee, thee van een speciale pruimensoort, dat scheen goed te zijn voor je buik. Zal best, maar ik geloof niet dat mijn buik dr ook zo overdacht ^^
Na dit bezoekje zijn mijn zus en ik naar het centrum van Kwangju gegaan waar we wat hebben rondgelopen en een foto van ons twee hebben laten maken (zie de profielfoto op mijn site). Je hebt hier vrij veel fotostudio’s zitten waar je de meest maffe fotos kunt maken. Zo zijn er vaak wat pruiken, rare kleren, hoeden etc die je gebruiken en je kan je foto ook bewerken. Wij besloten echter een normale foto te laten maken.
Nou ja, normal. De foto werd lekker bewerkt met de fotoshop. Dat betekent alle vlekjes, sproeten, littekens en moedervlekken weg, witte tanden en mooie ogen, wallen weg, lippen een tint roder en huid een paar tinten lichter. Verder hebben ze het gezicht van mijn zus ook lekker bijgeschaafd..
Na deze fotosessie zijn we nog naar een toekomstvoorspeller geweest, namelijk eentje die met tarot werkte. Deze mensen zitten in kleine tentjes op straat en lezen voor 2,5 euro je toekomst. Het is vrij popu onder de jongeren en we moisten dan ook nog een half uur blauwbekken in de kou voor we aan de beurt waren.
Ik heb gevraagd naar wat voor baan bij me zou passen en daar kwam leraar uit! Dat was wel grappig want dat wilde ik altijd worden en vorige keer toen ik met Aeran via mijn geboortedatum enzo mijn toekomst liet lezen, kwam dat dr ook uit. Verder zou iets in servicegerichts goed zijn, of professor worden paste ook wel bij me. Ze zei ook nog dat ik van studeren hield :)
‘s Avonds hebben we brood en zoete aardappels op, daar is mijn maag toch iets vertrouwder mee dan met kimchi ;)

Zaterdag hebben we de hele dag lekker gelummeld. Uitgeslapen (toen was de halve dag alweer om), koken, eten, internetten, lezen en oude fotos kijken. Grappig om te zien hoe vreselijk ik soms op mijn zussen lijk! Dezelfde kleine grove handen met zon maffe kleine pink, dezelfde blubberknieen… hihihi

Vandaag. Of ondertussen alweer gisteren, hebben we eerst flink uitgeslapen en daarna flink ontbeten met pancakes. (Oke, niets vergeleken bij de pannenkoeken van mijn pa, maar deze waren ook best te eten :)). Daarna zijn we naar de bios gereden waar we alvast kaartjes voor de film Romantic Holiday kochten. We hebben een beetje rondgelopen bij de winkels die ook in het gebouw zaten, geluncht, koffie gedronken en toen de film gekeken. Daarna weer naar huis, avondeten gekookt en gegeten en foto’s gekeken. Misschien niet zo’n denderende oudejaarsviering, maar het was wel erg gezellig. Ik moet verder ook zeggen dat ik net als met kerst niet echt het idée had dat het oudejaar was en ik heb ook geen vuurpijl gezien of gehoord.
De enige klap die ik horde was om 4 uur, namelijk van de krant! die werd bezorgd. Dat is wel grappig, de brievenbussen zijn gewoon beneden, maar er zit hier ook een rond luikje in de deur waar de krant door gegooid wordt. De vorm is vanwege het feit dat er vroeger ook flessen melk warden bezorgd!
Inmiddels is het 6 uur en over een half uur gaat de wekker voor mijn zus. Zoals dat hoort op Nieuwjaarsdag eten we tteok-kuk, soep met rijstcakes erin. Dat moet je eten omdat je anders geen jaar ouder wordt (misschien maar beter niet eten in dat geval? :)). Koreanen worden hier met het nieuwe jaar een jaar ouder een aangezien je bijn de geboorte ook al 1 jaar bent, ben ik hier nu dus 27 :(.

Nou iedereen een heel gelukkig gezond 2007!!!

Liefs
Soe

  • 01 Januari 2007 - 08:17

    Wilma:

    Lieve Soe,

    Happy New Year to you. gelukkig tellen ze hier niet zo met onze leeftijd want dan was ik echt bijna al zestig!, kus
    Wilma

  • 01 Januari 2007 - 11:12

    Cora En Jan:

    lieve soe,
    een heel gelukkig en uitdagend 2007 gewenst! Spannend wat het jaar jou gaat brengen! In ieder geval snel een reis naar Nederland. Wij zullen je met open armen ontvangen. Geniet nog van de dagen daar. Leuk verhaal en mooiefoto's weer.
    liefs

  • 01 Januari 2007 - 13:29

    Mieke:

    lieve Soe, een heel gelukkig en bruisend 2007 gewenst! Maak er nog een paar gezellige dagen van. Zien je -hoop ik- heel gauw in Noordwijk/Leiden! Kus, Mieke & Pieter

  • 01 Januari 2007 - 15:55

    Astrid:

    Gelukkig 2007 gewenst! En dan maar ene bana in het onderwijs nietwaar!? De appel van niet ver van zijn Nederlandse boom.
    Liefs

  • 01 Januari 2007 - 19:32

    Jumi:

    Heej Soo Ja!Jij ook een heel goed nieuwjaar toegewenst!!Mooie fotos!Tot snel liefs Jumi

  • 01 Januari 2007 - 20:17

    Marjon:

    Hoi Soe
    Voor jou ook een heel goed jaar. Binnenkort weer terug in Nederland, wees welkom.

    Liefs, Marjon

  • 02 Januari 2007 - 07:26

    Hanneke:

    Lieve Soe,

    Een beel gelukkig, gezond en gezellig 2007 gewenst!
    prachtige foto's!
    Liefs uit Utrecht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 203073

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: