plaatsingstoets - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu plaatsingstoets - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

plaatsingstoets

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

26 September 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Annyong~~
Leuk weer al jullie reacties te lezen, hopelijk kan ik de maisl zo ook benatwoorden want om een of andere reden doet hotmail het nu niet.
Vandaag was dus de plaatsingstoets, om 9.30 een nette tijd lijkt me^.^ Na een stevig ontbijt van roerbakken groenten, soep, rijst, tofu, gebakken courgette en groentepannenkoek (ja je leest het goed, dat is een ontbijt:)) ging ik naar het gebouw van het Language Institute, 10 minuutjes lopen van mijn hasuk. Onderweg kwam ik Maud tegen, een andere studente uit Leiden die dezelfde beurs heeft gekregen en voor hetzelfde programma komt. Zij zit wel in de dorm en het beviel dr wel. Er waren wasmachines, internet etc alleen het was een beetje lastig dat je er niet kon koken. (Oh, oh, wat ben ik weer verwend met zo'n lieve ajuma als kok :)).
We werden verwacht in zaal 121, die al helemaal gevuld was met studenten (schatten kan ik nooit zo goed, maar een paar honderd man moet het wel geweest zijn). Het meerendeel had zwart haar (chinezen, japanners, tweede generatie Koreanen uit bv Amerika, adopko's...)en ook het aantal vrouwen was ver in de meerderheid. Het was wel grappig dat ik ineens Jong tussen in de menigte zag, dat iemand die tegelijk met mij aan Koreaans was begonnen, maar toen was gestopt. Nu heeft ie zijn scriptie van zijn andere studie afgemaakt en wil dus ook Koreaans gaan leren. Hoe klein is de wereld...
We werden in zowel het koreaans als het engels als het japans welkom geheten en er werd uitgelegd wat de bedoeling was. Iedereen die nog niets kon of alleen lezen of alleen spreken moest in de zaal blijven, de rest moest een papiertje halen bij de juffen. Daar stond een lokaalnummer op waar je je toets moest gaan maken. Je zat met een stuk of 10 mensen in een lokaal (ja, het is dus een heel groot gebouw als er een paar honderd man was^^)op stoelen waar zo'n houten tafelblad aan is gemaakt zodat je kan schrijven en onder de stoel zat zelfs een metalen bak voor je spullen. Het was de bedoeling dat we de toets gingen maken, terwijl er steeds iemand in een ander lokaal werd geroepen voor een gesprek.
De toets begon vrij makkelijk en werd steeds moeilijk, aan het einde kon ik er weinig meer van maken; de grammatica snapte ik nog wel, maar ik had gewoon te weinig woordkennis. Het gesprek ging eigenlijk wel aardig. Ik heb het gevoel alsof die 3 weken dat ik hier zit, nuttiger zijn geweest dan een jaar conversatieles in Korea! Niet omdat onze docenten zo tekort schieten natuurlijk, integendeel, maar je merkt nu wel hoe belangrijk het is 24 uur per dag alleen maar Koreaans om je heen te zien en te horen.
Tijdens het gesprek stelde ze vragen als wat mijn hobbies zijn, hoelang ik hier al was, of het de eerste keer was dat ik in Korea was etc. Na een kwartiertje was het klaar en kon ik weer naar huis.
's Middags ben ik nog even naar Tongdaemun geweest en heb ik nog wat spullen gekocht. Hoewel het niet helemaal in mijn aard ligt, had ik de smaak van het afdingen goed te pakken! Ik heb alles uit de trukendoos gehaald: ja, maar ik ben maar een student en ik krijg alleen maar een beurs en het schoolgeld is hier zo hoog! U was ook ooit student dus u weet toch hoe duur het dan is! Ah joh, iets goedkoper kan toch wel? Af en toe gewoon doen alsof je ze niet verstaat (wat soms ook wel waar is) en ik heb toch wat kunnen besparen:)

Een loopneus en een zere keel heb ik nog steeds, met als gevolg dat de ajuma me helemaal volpropt met rijst als ik dat vertel:) Rijst is hier volgens mij HET geneesmiddel voor alles, zolang je rijst eet blijf je gezond. Overigens rukken ook hier de fastfoodketens op: de Mac, Burgerking, KFC, Pizzahut, Lotteria (Koreaans)... overal zie je ze. Er is zelfs een echte bulgogi burger! Pizza's zijn hier echter vrij duur, de prijzen van hamburgers enzo zijn wel ongeveer hetzelfde.

Morgen heb ik nog een vrije dag en woensdag wordt de uitslag bekend gemaakt en is er een orientatie dag. Donderdag en vrijdag beginnen de lessen en zaterdag-maandag ga ik naar Cheju-do, een schitterend eiland in het Zuiden. Een drukke week dus nog.
Veel liefs
soe

• 26 September 2005 - 07:36

Hans:

Eindelijk les ik je stukjes weer. Thuis doet de compu het slecht en hebben we maar een nieuwe aangeschaft, maar die is er nog niet. Leuk dat je aan de studie begonnen bent, klinkt allemaal heel leuk. Veeel plezier, ik mail nog wel.

• 26 September 2005 - 09:30

Hanneke:

Yeej, de toets is achter de rug, heb je lekker een dagje om bij te komen en een beetje uit te snottern....! afdingen he? toe maar, dat gaat de goede kant op!!!!!!!!!
    ik mail je morgen!
    Liefs Hanneke

• 26 September 2005 - 16:22

Astrid:

Ha Soeja, ik herken je gewoon niet terug: van dat verlegen meisje dat ooit bij mij oppaste naar een assertieve afdingende studente in Korea. Goed hoor! Ik ben benieuwd hoe je door die toets heenrolt en veel plezier op dat eiland.

• 26 September 2005 - 21:13

Marcia:

Hee Soei!
    Wat enorm toevallig dat je nu weer een bekende tegenkomt. Aan de andere kant van de wereld nog mensen uit Leiden tegenkomen... Grappig hoor! Wel superleuk dat je nu echt gaat beginnen, als topstudente in Korea. Heel tof! Ik wens je heel veel succes en laat je gauw weten wat 't resultaat van je toets was?
    xxxx
    Marcia