fun-weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu fun-weekend - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

fun-weekend

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

20 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Er is nog hoop in Korea! Van de week zag ik een reclame voor broodbakmachines langskomen! Op zo'n net waar de hele dag reclame is. Wie weet kan ik dus in de toekomst nog wel een bakkerijtje gaan beginnen hier^^ Misschien kan ik dan wel Middeleeuwse broodjes gaan verkopen, heb ik niet voor niets 6 jaar boven de ridderboeken zitten zweten^^

Het kan zijn dat sommigen mij steeds on-line op de msn hebben gezien en gebprobeerd hebben een gesprek met me te beginnen, maar dat ik dan niet reageerde. Ik klikte gewoon steeds mijn venster weg, maar wist niet dat je dan nog ingelogd stond. Het was dus neit dat ik jullie negeerde (ik deed alleen maar alsof :P).

Even reclame maken. Sindskort is er een multicultureel tweemaandelijksblad op de markt: colorfull-magazine. Mocht je me nou heel erg missen dan kan je kijken op pagina 24, daar staat een klein stukje ivm mijn studie in Korea :)

Ik heb al ene paar keer laten vallen dat we met een toneelstuk bezig waren. De studenten uit het tweede level moesten een lied zingen en wij moesten een toneelstuk maken en uitvoeren. Het mocht/moest 10 minuten duren en iedereen moest aan het woord komen. Eigenlijk waren we een ebetje laat met bedenken begonnen en alles was maar net op het nippertje af. Het verzinnen van een verhaaltje was ngo het lastigste. Een sprookje, een parodie, iets met verschillende culturen, we hebben over van alles na zitten denken, maar het moest nog wel een beetje leuk en uitvoerbaar zijn... Uiteindelijk kozen we voor een mix tussen een tekst uit het boek, wat fantasie en de koreaanse koppelshows op tv. We hebben 4 mannen in de klas en die werden gekoppeld aan 4 vrouwen en dan waren er nog 4 anderen die het 'verhaal' vertelden. De locatie was de uni bieb waar iedereen zat te studeren. Iedere man had een andere bloedgroep en afhankelijk daarvan probeerde hij op een andere manier het meisje te versieren. Dat gedoe met die bloedgroepen is hier een beetje in, vandaar.
Ik werd versierd door iemand met A (?) die was dan heel verlegen en legde een roos op mijn stoel toen ik even weg ging, maar durfde dat natuurlijk niet te zeggen.
Het voordeel van dit verhaaltje was dat we ook niet zoveel hoefden voor te bereiden, je mocht het namelijk zo gek maken als je zelf wilde. Dat bleek wel op de dag zelf, vrijdag. Er waren 15 klassen die van 10-13.30 hun stukjes opvoerden met een kleine pauze tussendoor. Sommigen klassen hadden echt onwijs hun best gedaan en van alles in elkaar geknutseld en speciale kleren aan etc etc. Wij hadden daar eigenlijk geen zin en geen tijd voor en hadden al genoeg stress met dat verhaaltje van ons :) Het was namelijk ook nog eens de bedoeling dat je de geleerde grammatica, woorden en gezegdes gebruikte, daar kreeg je dan weer extra punten voor. Uiteindelijk waren er 3 winnaars, maar wat ze wonnen weet ik eigenlijk niet. Al met al was het wel een grappige dag. Ik kon eigenlijk het meeste niet volgen, vooral omdat er nogal onduidelijk gepraat werd. Het was ook heel rommelig omdat iedere groep steeds zijn spullen op het podium moest zetten en iedereen door elkaar liep.
Het was trouwens wel grappig om te zien dat er in Korea toch een beetje een andere humor is. Zo was er een stukje waar 2 gasten met behoorlijk close waren en elkaar omhelsden enzo en dat werd door de docenten niet echt gewaardeerd. Zo waren er ook een paar gasten die zich als vrouw hadden verkleed. Sommigen waren best grappig, maar er waser ook 1 die 2 ballonnen aan de buitenkant van zijn jurk had en die ook steeds flink naar voren duwden en zulk soort gedoe. Bovendien zat ik niet echt met zijn benen netjes en kon je soms zijn boxershort zien. Hij was gewoon te overdreven en niet leuk meer.
Wat wel leuk was, was dat 1 van de docenten een koreaans nummer ging zingen. Typisch Koreaans natuurlijk. Dat had hij wel afgesproken met zijn klas, maar anders dan alleen het eerste stukje bleef hij maar doorzingen! Zijn studenten waren al van het podium gevlucht en hij gaf toen in zijn eentje een concert. Hij is onze docent van 'lezen' dus we kenden hem wel. Hij is echt heel erg aardig en grappig en we kletsen meer dan studeren bij hem, maar ja dat is toch ook een soort luister'spreekoefening toch?
Na afloop heb ik nog gezellig wat gegeten met de rest van de klas en ik mocht ook de neprozen meenemen die we gekocht hadden voor in ons stukje. Niet dat ik daar nou zo dol op ben, maar zo wordt het toch nog een beetje gezellig in mijn kamer. Ik heb er ook nog een baal ballonnen opgehangen die een andere klas had gebruikt:) Och, of ik nou in Nl zit of in Korea, ik blijf een rommelkont:)

Na de lunch liep ik nog een stukje op met Emannuel, de man uit Oostenrijk (Hij woont hier met zijn vrouw en 2 kinderen, zijn werkt als docente. Verder woont zijn oudere broer hier ook met zijn vrouw). We zijn toen samen naar de film gegaan in de bios op de bovenste verdieping van het warenhuis vlakbij de hasuk. Eerst wilden we naar een soort animatefilm, maar die draaide pas na 1 uur dus toen zijn we naar de "gurim hyongje" geweest. Dat laatste woord betekent broers, en dat eerst kan ook tekening betekenen in het Koreaans. Pas na heel lang nadenken en het lezen van de infofolders kwamen we erachter dat het een buitenlandswoord was in het koreaans geschreven, namelijk Grimm! Dubbele medeklinkers kunnen de Koreanen niet dus vandaar dat die u er tussen kwam. Uiteindelijk zijn we daar heen gegaan en het was de moeite waard. Draait ie ook in Nederland? Het leuke was dat de Koreaanse ondertiteling niet van links naar rechts was geschreven maar van boven naar beneden aan de rechterkant van het scherm. Vroeger waren alle teksten zo, maar tegenwoordig is het meeste van links naar rechts, behalve in sommige kranten en sommige documenten. Hier was het dnek ik omdat het verhaal zich vroeger afspeelden. De Koreanen lezen het net zo makkelijk als van links naar rechts, maar ik kon het zo echt niet volgen, het ging veels te snel.
Overigens koop je een kaartje voor een speciale stoel, net zoals in de trein hier. Nou was het niet zo druk dus ik denk dat je ook wel ergens anders had kunnen gaan zitten, maar ik vraag me toch af hoe dat in andere landen zit, zijn wij een uitzondering of zijn ze dat hier?
Verder was het wel typisch dat ik voor het eerste merkte dat mensen naar ons keken. Normaal doen ze dat niet omdat ze bij mij toch niet echt van buiten zien dat ik uit Nederland kom, maar nu ik met een blanke man merkte ik dat ze stiekem zaten te gluren enzo.
We kletsten trouwens wel in het Koreaans op wat stukjes engels na als het te lastig was, hoewel we ook nog wel in het duits hadden kunnen praten. (Nou ja, mijn duits is dnek ik wel aardig weggezakt^^). Dat blijft wel grappig in onze klas, ook de japanners onderling praten eigenlijk altijd koreaans. Hoewel dat ook wel eens vermoeiend is, ik moet altijd zo lang naar mijn woorden zoeken dat ik er soms gewoon geen zin in heb en maar niets zeg. Vooral met het toneelstuk was het lastig omdat je dan toch andere dingen zegt dan in een gesprek over je weekend. Nou ja wilt zeggen. Het is toch een ander vocabulair en ik wist van sommige dingen echt niet hoe ik die duidelijk meost maken.

Zaterdag kwam Sonja weer gezellig naar ons (jong en mij). Ze was vrijdag weer naar haar oom in Seoul gegaan omdat ze morgen met het vliegtuig weer naar Nederland vertrekt. Gistermiddag hebben we eerst gezellig op mijn kamer bijgekletst en daarna gingen we Jong ophalen om wat leuks te gaan doen, maar die was nog maar half wakker^^
Nadat hij gedoucht had en we wat hadden gegeten gingen we naar Namdaemun, de klerenmarkt, maar daar was het onwijs druk en ze hadden er ook niet de spullen die Son nog wilde kopen, dus toen zijn we naar Myong Dong gegaan, het hippe centrum van Seoul. Daar hebben we vooral klerenwinkels gezien en Jong en Son hebben van alles gekocht: jassen, schoenen, dvd's... Het winkelpersoneel was gelukkig wat minder opdringerig dan hier in Sinchon. Er was nog steeds veel personeel, maar ik denk omdat het vooral een jonger publiek is dat er komt, dat ze toch wat terughoudender zijn. Het zullen wel vooral de oudere ajumas zijn die zoveel geholpen willen worden. Verder zal het ook wel komen omdat we steeds nederlands praatten...:)
Na het avondeten hebben we nog meer rondgeshopt, dat is dnek ik wel iets waar ik in Nl weer erg aan zal moeten wennen: hier is gewoon altijd alles open. Hoewel ik nu zelfs meemaakte dat het warenhuis dicht ging! Normaal lig ik dan allang te pitten in mijn bed :) Jong merkte al op dat ik het laatste uur niet zoveel meer zij en ik was ook best moe^^ Kwam ook wel omdat ik de hele middag een beetje beroerd had gelopen, ik heb dnek een spiertje verrekt ofzo, maar ik kan eigenlijk niet normaal op mijn linkervoet lopen. Gaat wel weer over.
Jong en Son zijn savonds nog gaan feesten, ik ben gaan pitten^^

Vanmorgen heb ik Son naar de metro gebracht, ik vind het echt jammer dat ze weg is, maar over 3 maanden komt ze weer omdat ze dezelfde beurs als ik heb gekregen!
Smiddags had ik een afspraak met Marco en zijn Koreaanse vriendin (marco is de nederlandse adopko die ik tijdens de cheju reis heb ontmoet). Sonja had wat kaas en drop voor hem meegebracht die ik hem gelijk kon geven. We hebben wat in een japans restaurantje gegeten en daarna nog wat gekletst in de starbucks. Verder had hij wat boeken meegenomen die ik mocht lenen.
Vanmiddag heb ik nog wat aangerommeld: beetje huiswerk geprobeerd te maken, met een half oog tv gekeken (mas of zorro, mission impossible) en nu zit ik Jong dus lastig te vallen op zijn kamer.

Alles in Nederland nog goed? Hagel hoorde ik? Nou pas op dat jullie niet verkouden worden^^

Liefs
soe

  • 20 November 2005 - 10:52

    Wilma:

    Ja dan heb je geen woorden meer als een verliefde jongeling een roos op je stoel achterlaat, dus die rol heb je goed gespeeld.Had het wel eens willen zien hoor soe, maar er zijn vast foto's gemaakt.
    wat een ander leven daar he, je schrijft het allemaal heel erg leuk. Kan Marco niet naar je voet kijken wie weet moet je het intapen of zo? Gaaf he die verschillende wijken in zo'n grote stad en het verschil dat je dan merkt. hier is het weer herfstweer maar geen regen en hagel meer gelukkig.Mail je straks nog wel uitgebreider, liefs wilma

  • 20 November 2005 - 10:53

    Wilma:

    Ja dan heb je geen woorden meer als een verliefde jongeling een roos op je stoel achterlaat, dus die rol heb je goed gespeeld.Had het wel eens willen zien hoor soe, maar er zijn vast foto's gemaakt.
    wat een ander leven daar he, je schrijft het allemaal heel erg leuk. Kan Marco niet naar je voet kijken wie weet moet je het intapen of zo? Gaaf he die verschillende wijken in zo'n grote stad en het verschil dat je dan merkt. hier is het weer herfstweer maar geen regen en hagel meer gelukkig.Mail je straks nog wel uitgebreider, liefs wilma

  • 20 November 2005 - 11:04

    Hans:

    Tja, jij hebt het maar druk met leuke dingen. Heb je zelf niks leuks gekocht? Tja, toneelspelen is lastiger dan het lijkt. Vooral spontaan overkomen met een geleerde tekst. Gelukkig konden jullie lekker improviseren, wat ook best lastig is. Jammer voor je dat je vriendin weer weg is, maar zo te lezen heb je al een aardige kennissekring opgebouwd.
    Veel plezier, dikke kus
    Hans

  • 20 November 2005 - 12:04

    Marjon:

    Hoi Soe

    Het klinkt allemaal wel gezellig daar in Korea, alleen jammer dat Sonja weer terug gaat. Wel erg leuk dat ze ook zo'n beurs als jij krijgt. Zie jullie elkaar dan vaker of zit ze dan in een heel ander deel van Korea?
    Je treedt in de voetsporen van je vader met dat toneelspelen. Valt inderdaad nog niet mee, al lijkt het soms zo simpel. Knap hoor ook nog in het Koreaans.
    Hier is de herfst nu echt begonnen, alhoewel heel veel bomen nog steeds groen zijn en de madeliefjes bloeien en er jonge eendjes zijn (die maken niet veel kans vrees ik). Sint is weer in het land, maar dit jaar hoeft hij niet bij ons te komen, we zijn er een beetje uitgegroeid moet je maa denken. Wel geeft Ina op 3 december een familieborrel (als iedereen kan), daar verheug ik me wel op, weer eens de hele club bij elkaar zonder ingewikkelde toestanden. Ik zal je missen. Ik moet geduld hebben tot volgend jaar, het is niet anders.
    Ondernemende plannen heb je om brood te gaan bakken in het verre oosten, er is vast een markt voor jouw heerlijke baksels.
    Lieve Soe heb een goede week en tot schrijvens.
    Liefs, Marjon

  • 20 November 2005 - 20:45

    Cora:

    ha soe,
    ik heb je paginagroot in het glossy zien staan en vond het een onwijs leuk stukje. Je stond ook heel mooi op de foto, heel natuurlijk. Je zal er best reacties op gaan krijgen.
    Gaaf ook al je belevenissen. Je wordt met de week internationaler! Veel plezier daar, ook groetjes van Jan, Cora

  • 21 November 2005 - 11:45

    Hanneke:

    Ohja dat magazine! kan ik een leuk kadootje kopen voor mezelf en heb ik een mooie foto van jou aan de muur! leuk!
    hihi ja een hele dag toneelstukjez in een moeilijke taal is iets teveel van het goede he? succes met de studie, ik moet ook weer aan de slag, studeer je nu trouwens vaker in de bieb? of schrikt het idee van een roos op je stoel je stiekem toch een beetje af? ik zou het wel spannend vinden, in de letterenbieb hoef je dat niet te proberen, maar ook weer een beetje raar!
    fijne week lieverd!
    x Hanneke

  • 23 November 2005 - 08:25

    WILMA:

    he trendwatcher, het fruit waar jij daar zo gek op bent ligt hier als kaki met bergen tegelijk bij de albert hein.
    ik heb er net een gehaald 49 eurocent, en vond het erg lekker.
    alleen missen wij denk ik dat het in de zon gerijpt is.
    zo zie je maar weer, je hebt de trend gezet :)
    liefs wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 203376

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: