weer een berichtje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu weer een berichtje - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

weer een berichtje

Door: soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

26 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,
Het is weer een tijdje geleden, maar inmiddels heb ik weer genoeg onzin om een stukje te schrijven.

Vorige week stond er iemand bij de deur te roepen. Onze voordeur is nooit op slot, omdat de hasukbewonders van de bovenverdieping op de verdieping waar ik zit moeten kunnen eten. De ajuma was niet thuis en na een tijdje ben ik maar gaan kijken. Dat was dus de postbode met een aangetekende brief voor een van de Japanners. Hij vroeg of ik hem anders aan wilde nemen, dan kon hij weer verder. Ik moest mijn naam schrijven op een soort klein computertje. Jong zei dat dat er ook al in Nederland was, maar ik had ze daar nog nooit gezien.

Van de week ben ik geinterviewd door Dana, een Amerikaanse adopko die ik tijdens de Inkas reis naar Cheju had ontmoet. Zij studeert nu Koreaans voor 1 semester met een inkasbeurs in Korea en is verder bezig met een onderzoekje voor haar studie sociologie/antropologie in Amerika. Ze wilde onderzoek doen naar de veranderde houding van Koreanen tov adopkos en wat dat voor invloed heeft op hoe de adopkos zich voelen. We hebben een uurtje gekletst in de starbucks en ze stelde vragen als wat mijn doel was in Korea, mijn ervaringen etc. Het was trouwens wel typisch Amerikaans, ik moest 2 stukken ondertekenen dat ik akkoord ging met het onderzoek en dat ze de informatie mocht gebruiken en zulk soort gedoe. Er was zelfs een stukje met dat ik me er van bewust was dat ik door dit gesprek emotionele schade kon oplopen en dat zij daar niet aansprakelijk voor was bla bla bla.

Mijn dagen deze week zijn verder gevuld met leren voor de toetsen van aankomende week en met een half oog tv kijken. Ik heb Shrek voor het eerst gezien, grappige film. Verder is er elke avond een programma waarbij mensen iemand van vroeger willen ontmoeten, vaak nadat ze ruzie hebben gehad of gedwongen van elkaar gescheiden zijn. Heel het verhaal van vroeger wordt dan in een filmpje nagespeeld met veel drama en aan het einde komt die persoon natuurlijk naar de studio. Er wordt behoorlijk wat gehuild, zelfs de presentatoren staan regelmatig met tranen in hun ogen^.^

Ik zag dat het momenteel lekker koud is in Nederland? Sneeuw zelfs? Hier was het deze week wel lekker weer, een graad of 13 met soms een zwak zonnetje, maar volgende week wordt het weer kouder. Gelukkig heb ik dat warmte ding op mijn kamer, dat is echt een uitvinding! Het ziet er dus uit als ene grote ventilator, maar ipv een schroef zit er scherm dat warmte uitstraalt. Je kan hem laten draaien, instellen op 2 sterktes en verder zit er ook nog een tijdklok op.

Sonja is alweer een weekje weg, jammer is dat. Het was trouwens wel grappig, toen ze er was, zijn we savonds in het centrum wat gaan eten in een restaurant. Daar waren van die visbakken en op een gegeven moment deed 1 van de medewerkers een handschoen aan en viste een inktvis of zo uit de bak, gooide hem in een teil en ging er mee naar de keuken. Ik wist wel dat het zo ging, maar het was de eerste keer dat ik het ook echt zag. Verser kan niet toch?

Deze week vond de toelatingstoets voor de uni plaats in Korea voor de highschool studenten. Dat is echt een onwijs belangrijke toets hier in Korea. De score van de toets bepaalt naar welke uni je mag en daar hangt je toekomstige carriere van af. (Ja, je kiest hier dus niet in eerste instantie een studie, het gaat om de universiteit). Dus zaten ruim een half miljoen studenten van de week van 9-6 2 dagen lang boven allerlei opgaven te zweten terwijl hun moeders voor de schoolpoort stonden te bidden. Soms plakken ze yot op de schoolpoort, een zoet plakkerig soort toffee in het geloof dat hun kind dan slaagt. Die toets is hier zelfs zo belangrijk dat de spits een paar uur later op gang komt zodat de studenten op tijd op school kunnen komen en de vliegtuigen vertrekken ook volgens een speciaal schema opdat ze geen geluidsoverlast veroorzaken met de luistertoets! Er zullen vast ook studenten zijnd ie niet zo hard leren, maar er waren ook verhalen van anderen die elke dag na school tot laat bijlessen volgden en maar 4 uur sliepen. Zelfs de studenten die de toets over 2 jaar moesten maken zeiden dat ze al zenuwachtig waren en extra hard gingen leren. Dat zijn natuurlijk de uitschieters, maar dat doet niets af ana het feit dat het onderwijs hier erg belanrgijk is.
Veel studenten gaan daarom ook een tijdje naar Amerika of Canada om beter engels te leren.

Volgens trek ik die mensen die je wat willen verkopen aan of zo. Eerst steeds die kerk-lui en nu kwam er er weer een of andere vrouw op me af met een soort kortingskaart. Ze heeft een kwartier tegen me staan praten met veel overtuiging en ik kwam er maar niet van af, ik moet toch eens aan mijn docente vragen wat je in zon situatie het beste kunt zeggen... :)

Eergister kwam de ajumoni ineens naar mijn kamer, ze begon een heel verhaal waar ik echt niets van begreep. Dat is het nadeel, zodra ze een beetje opgewonden zijn, praatten ze hier zo snel. Uiteindelijk ving iets op over dat er iets met dr creditcard was ofzo en dat ze geld nodig had en of ik de huur misschien alvast kon betalen. Nou ja, die moest ik toch over 2 dagen betalen dus toen ben ik gelijk maar naar de bank gegaan. Dat leverde me een lekkere appel en een yakultje op^^ (Die yakult dingen verkopen ze hier echt per dozijn en je hebt ze in allerlei soorten van verschillende merken met verschillende smaken en met en zonder allerlei zogenaamde gezonde toevoegingen).

Gisteren waren de Japanners uit mijn klas flink geshockeerd. We kwamen er achter dat de amerikaanse student een toongpiercing had... Nou ze waren gelijk van slag, dat was echt maf om te zien, vooral omdat de docente toen nog toevoegde dat er ook mensen zijn die ze in hun neus, oor of bij hun wenkbrauw hebben... Ik heb toen nog voorzichtig toegevoegd dat ik ook iemand kende die hem in zijn tepel had, maar verder zijn we maar niet gegaan. Dan waren ze vast flauwgevallen :)

Onze docent van begrijpend lezen is echt grappig. De laatste les kwam hij moeizaam binnen en plofte neer op zijn stoel en begon toen te vertellen dat ie tot laat had zitten drinken met vrienden. NIets geen schaamte, dronken zijn is een geaccepteerd fenomeen^.^

Nou veel liefs uit Korea en bedankt voor de lieve kaarten en brieven, ik vind het altijd leuk post uit Nederland te krijgen!

Liefs
soe

  • 26 November 2005 - 13:17

    Son:

    Geen zorgen meid, ik ben er over 2.5 maand weer...... Dan gaan we weer gezellige dingetjes doen.. Tijd gaat hard, heb nog een hoop te regelen voordat ik wegga! Maar komt wel goed..

    Ik spreek je gauw, Liefs

  • 26 November 2005 - 15:45

    Hanneke:

    Hey Soe Ja!
    fijn om weer wat van je te horen en te lezen! hier was er gisteren een heuse storm! heel nederland plat 800 kilometer file en er werden dekens en soep uitgedeeld omdat mensen echt op de snelweg moesten overnachten. In utrecht een sneeuwbuitje en dat was het, dus ik heb er hier niet veel van meegekregen, behalve dat er dan velen reizigers standden. Ik ben gister jong snel en wild ben met een groepje studenten naar het SJU-huis geweest! eerst heel lang wat gedronken en gekletst, daarna woest gedanst!!! ineens riepen ze laatste ronde, lichten aan, en was het al 4.15uur!!!! echt ongelovelijk, het was hele fijne jazzy muziek en ik heb geen horloge dus mijn devies was, zolang het gezellig is en ik niet omval van de slaap blijf ik! nou gezellig dus enneh vanochtend weer om 11.00 uur in de bieb he? die-hard student noem ik dat! naast dit stoere verhaal ook een fijne studie week gehad, ik heb Latijn I gehaald en we vertalen nu een tekst van Geoffrey of Mommouth, je vast bekend!
    en morgen ga ik naar Pauline JAnsen die een rol in Antigone speelt, ben benieuwd! Het interview is echt leuk! en de foto's is prachtig, heb jij de colorfull al ontvangen van moeder? nou ik ga nu weer even wat doen! fijn weekend!
    Ik denk aan je! x Hanneke

  • 26 November 2005 - 16:12

    Marjon:

    Hoi Soe
    Niet te veel achter de tv hoor, krijg je vierkante ogen van.
    Met van die aanpappers heb je terecht niets op. Wees niet al te beleefd. Zeg nee dank u wel en loop vastbesloten door. Dat soort types hebben een voelhoorntje voor mensen die niet gelijk nee durven zeggen en die een beetje te beleefd zijn. Hoort er allemaal bij, een wat dikke huid kweken voor dit soort mensen, maar natuurlijk niet voor je vrienden en mensen die je lief zijn.
    Straks komen Hans en Wilma eten, ik verheug me erop. Alles vegetarisch, een herfstmenu.

    Liefs, Marjon

  • 26 November 2005 - 23:00

    Bas, An En Vera:

    Hoi (tante) Soe,

    Leuk weer die verhalen van je te horen. Moet wel vreemd zijn dat mensen je in alle rust over koetjes en kalfjes vertellen maar dat ze te snel gaan als het onderwerp echt van belang is.

    Je hebt de berichten goed gehoord: het was tamelijk winterweer hier. Vooral hier op de Veluwe was het raak Veel provinciale wegen waren gevaarlijk om te begaan omdat de sneeuw dan zorgt dat er takken van de bomen afscheuren.... Die wil je niet door de voorruit hebben! Tja, paar cm sneeuw en de lage landen veranderen in een rampgebied.

    Moet wel raar zijn om de cultuurverschillen te proeven over zoiets banaals als een piercing of dronkenschap. maak je als doorgewinterde kaaskop nog wel eens inschattingsfouten op dat gebied of ben je overal braaf?

    groetjes, liefs en veel plezier

  • 27 November 2005 - 10:42

    Wilma:

    Lieve soe ongelooflijk wat die Japanners allemaal te verwerken krijgen daar in Korea. Panty"s Piercings, het lijkt wel of ze van een andere planeet komen.
    Die ajuma is denk ik echt heel arm he, maar gaat ze n u wel die beloofde kast voor je kopen of wordt de stapel kleren steeds hoger en hoger ?
    nou kan jij wel een beetje chaos hebben, dus dat is haar gelukkie denk ik.
    straks gaan we naar Andy, even een truin brengen voor op die stapel.
    sterkte met je tentamens,
    we zullen duimen.
    hier is het inmiddels erg lekker weer maar ik geloof dat cora en jan nog steeds in de sneeuw zitten.
    liefs wilma

  • 27 November 2005 - 18:46

    Astrid:

    Eindelijk de Colorfull gekocht (tijdens die stormdag; ik moest toch eens boodschappen doen)! Leuk hoor om je zo te zien en over je te lezen. Merel vond het ook gaaf. Ik vind dat je met een verstandige insteek die kant op bent gegaan en zie gelukkig dat je niet alleen hard aan het studeren bent maar ook veel beleeft en ziet. Ga zo door.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 203120

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: