verjaardagsparty - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu verjaardagsparty - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

verjaardagsparty

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

26 Februari 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,
Donderdag ben ik dus naar het paleis geweest om een traditionele koreaanse doos te maken. Ik had gevraaagd of Sonja ook meemocht, dus we zijn gezellig met zijn 2tjes gegaan. Het was in een grote zaal van het museum dat bij het paleis is. Iedereen (alle studenten van mijn level) kreeg een pakketje met plankjes, papier en lijm en er liepen allemaal museummedewerkers rond die steeds uitlegden wat je daar mee moest doen. Ik dacht dat we een klein kartonnen ding gingen maken, maar het was nog best een groot stevig kistje. Van hout dus en dat moest je beplakken met hanji, traditioneel koreaans papier in allerlei felle kleuren: rood, geel, groen en blauw, die kleuren gebruiken ze hier heel veel. De lijm die je voor het papier gebruikte was meel gekookt met water! De kleuren hoorden in ene speciale volgorde. Er was een student die het op een andere manier deed en daar waren de docenten gewoon een soort van 'geschokt' van, dat hoorde niet^^ Het was in ieder gveal wel leuk dat ik geen les had op mijn verjaardag^^
Ik ben alleen toch nog even bij de uni langsgeweest op d eterugweg, ik was namelijk mijn leerboek de dag ervoor vergeten. Dar zaten nog onwijs veel aantekeningen en woordenlijsten in dus ik baalde dr behoorlijk van. Normaal kan je je boek wel laten liggen, maar deze keer was het weg... Gelukkig bleek later dat een klasgenoot het voor me had meegenomen...^^ Stress voor niets :)
Verder had ik niet echt plannen voor mijn verjaardag. Ik had mijn kamer versierd met slingers en natuurlijk alle lieve kaarten en emails gelezen. 's Middags kwam ineens mijn koreaanse vriendin van de hasuk naar mijn kamer dat ik naar de keuken moest komen. Sonja, Jong, Moon, de ajossi en de ajumoni waren er ook, die hadden een verrassingsparty georganiseerd! Ze hadden een taart gekocht en de ajossi had zelfgemaakte wijn meegenomen. Verder kregen Jong, Moon en ik (jong was de 25e jarig en moon was de 6e jarig) nog een cadeautje: 2 parkerpennen. Dat vond ik echt bijzonder, voor de andere bewoners doen ze dat nooit en de rest mocht er ook niets van weten.
Ik vroeg Myeongseon nog naar de reden end ei zei dat dat kwam omdat wij uit het land kwamen dat het verste weg was (ivg met Japan, China en de Koreaanse bewonders). Logische verklaring? :)
Misschien is het omdat we met 4 Nederlanders veel geld in het laatje brengen...Maar eigenlijk denk ik dat het komt omdat we adopkos zijn. De ajumoni had ook nog gevraagd wat ik wild eeten en toen allemaal lekkere groentes in de koelkast gezet. Gister kwam ze ook nog even naar mijn kamer, of ik even naar de keuken wilde komen. Had ze speciaal een groentenpannenkoek gemaakt! Het is echt een heel lief mens.
Die taart wa strouwens wel grappig, dat was een fruit taart met dus schijfjes sinasappel, appel, ananas, meloen etc erop. En aangezien ze hier tomaat ook als fruit zien zat er ook tomaat op! Weer eens wat anders, tomaat met slagroom^^

Sonja is er nu een dikke week en het is erg gezellig. Typisch is dat als ik alleen op straat loop ik echt in d emassa op ga, ondanks mijn dikke rugzak:) Maar als ik met Son loop merk ik ineens dat de mensen naar ons kijken, vanwege het nederlands maar ook omdat ze er anders uitziet.

MOcht je ooit nog naar Korea komen en zelf gaan koken, kluts dan geen eitje in een kopje. Daar wees mijn Kor vriendin me op, dat is heel raar/onbeleefd in Korea. Een kopje is om uit te drinken en niet om mee te koken...

Vanmiddag zal ik nog even neiuwe foto's op de site zetten dus kijk vd week ook nog even op mijn site.

Oh de andere nederlanders hier hebben trouwens ook een site (met foto's):
*Sonja: http://ayemrugi.blogspot.com/ (mijn vriendin die ook kor studeert in leiden en nu met dezelfde beurs naar Korea is gekomen)
*Jong: http://www.webtikal.com/ (ook een adopko, die zit hier nu zon beetje net zolang als ik en we hebben bijna de hele tijd in hetzelfde huis gezeten).
*Sun Hye: http://sunhyeinkorea.blogspot.com/ (ook een adopko, is 2 weken terug naar korea gekomen om ook te studeren. Ze studeerde ook in leiden).
*MiHee: http://miheeinkorea.blogspot.com/ (Ook een adopko, zit hier nu een half jaar met haar vriend en werkt).

Fijne week alvast,

Liefs
Soe

  • 26 Februari 2006 - 07:11

    Son:

    ^^

  • 26 Februari 2006 - 09:13

    Ye-jin:

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Was de tomaat met slagroom lekker??? Wat een heerlijk gevoel is dat heh?...in je 1tje door seoul lopen. Maar vooral savonds als het weer wat warmer wordt. Ga je dat nog meemaken?

  • 26 Februari 2006 - 09:13

    Cora:

    Lieve Soe, leuk dat er zoveel aandacht aan jullie verjaardagen werd besteed. Ondanks de kou toch een warm feest! Lijkt me niet echt lekker, tomaat met slag, maar je moet alles proberen niet? Tomaat gaat hier trouwens als een van de weinige groenten ook gecombineerd in vruchtensapjes, de smaak bijt niet dus.

    Geniet er van.
    liefs, Cora

  • 26 Februari 2006 - 11:03

    Joor:

    Leuk verhaal en ik ben blij voor je dat je zo'n mooie verjaardag hebt gehad! Wanneer zie ik je nou weer eens, begin je toch een beetje te missen hoor! Liefs

  • 26 Februari 2006 - 11:23

    Wilma:

    He Soe,
    heb je net op msn uitgebreid gesproken.
    Sonja valt zeker op met haar mooie krullen en ja die nederlandse taal zal zeker opvallen daar.
    Hoorde gisteren van oostrum (medivist) nog op de radio en die vertelde dat er veel nederlandse oude geschriften waren verdwenen vroeger omdat ze in andere landen die taal niet herkenden.
    leuk om weer alles te lezen;hans staat nu een eitje te klutsen, gelukkig mag dat hier gewoon in een mok,

    liefs wilma

  • 27 Februari 2006 - 10:51

    Marjon:

    Hoi Soe

    Wat erg leuk dat er voor jou een feestje werd georganiseerd voor je verjaardag. Toch een beetje thuis in een ver land. We hebben het glas op je geheven, maar dat blijft wel wat vreemd als je er niet bij bent. In ieder geval nogmaals een goed jaar.
    Liefs, Marjon

  • 27 Februari 2006 - 12:23

    Hanneke:

    Lieve Soe!
    weekendje Groningen was geweldig! leuk presentje voor je gekocht, dus nog even wachten en het is in Korea! zOen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 203364

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: