Sollicitatie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Sollicitatie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Sollicitatie

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

25 September 2006 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Zoals ik in mijn vorige stukje had geschreven ben ik woensdag naar een a capella voorstelling geweest. De oudere zus van een Koreaanse vriendin van me had 2 kaartjes gewonnen en had mij uitgenodigd om samen te gaan. De zaal deed me een beetje aan de Schouwburg in Leiden denken, niet zo groot, maar wel erg gezellig. Er waren 2 groepen : Brand New Days en Acacia die elk uit 5 mannen/vrouwen bestond van een jaar of 30. De eerste groep was wat klassieker en zong veel engelse nummers. De tweede groep was wat ‘lolliger’ en zong meer Koreaanse nummers.
Het viel me op dat het publiek erg jong was, ik denk dat de gemiddelde leeftijd een jaar of 30 was. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht voor een a capella voorstelling. Ik had van te voren ook wel een beetje mijn bedenkingen, maar het was erg de moeite waard. Ze konden allemaal erg goed zingen en vooral de 2e groep was ook gewoon leuk om naar te kijken, die ‘entertainde’ meer. Ze zongen ook veel Koreaanse klassiekers die de zaal ook kende en dan werd er natuurlijk actief meegeklapt en gezongen. Dat is echt Koreaans, Koreanen hoeven geen drank op te hebben om een gezellig mee te zingen 
Om een uurtje of 11 zat ik weer in de metro richting huis. Een stampvolle metro… Niet te vergelijken met een uitgestorven trein van Utrecht naar Leiden om 9 uur ‘s avonds…
Koreanen die een keer naar Nederland zijn geweest vragen altijd of Nederlanders soms zo vroeg naar bed gaan en of ze zich niet vervelen ‘s avonds…

Vrijdag had ik een sollicitatie-gesprek. Ik ben een beetje aan het kijken of het mogelijk is hier een baantje te vinden. Niet voorgoed, maar het lijkt me wel leuk hier nog wat langer te blijven. Ik wil mijn Koreaans nog verbeteren, want dat is echt slecht en een beetje werkervaring in het buitenland staat altijd leuk op je CV. Bovendien zitten Jong en Sonja hier nu ook dus dat is wel gezellig.
De banen liggen alleen niet echt voor het oprapen. Er worden heel veel Engelse leraren gevraagd (echt in alle soorten en maten: voor scholen waar mensen na hun gewone lesdag naar toe gaan, voor bedrijfslui, voor kinderen van 6~ , voor de kleuterschool, voor speciale engelse schoolkampen…) maar daar moet je eigenlijk altijd native voor zijn. Wat er dan nog overblijft is allemaal erg economisch.
De voorzitster van INKAS kende echter iemand bij een importbedrijfje en daar konden ze nog wel iemand gebruiken. Vrijdagochtend zijn we dus samen naar Kangnam gegaan, waar het bedrijfje zat. Het was ook weer lekker Koreaans en niet te vergelijken met een Nlds kantoor. Er was een groot gebouw waar verschillende bedrijven in zaten.
Het is een beetje lastig om uit te leggen omdat we zoiets niet in Nl hebben. Je hebt hier ook heel veel grote bedrijven die in nette grote mooie kantoren zitten, maar aan de andere kant heb je ook heel veel (eenmans)zaakjes die overal en nergens zitten. Omdat Korea vooral uit berg bestaat is bebouwbare grond schaars en is er dus veel hoogbouw. Dat betekent ook dat er in 1 gebouw vaak meerdere bedrijven, restaurants, scholen, kerken etc zitten, vaak echt een mis van alles. Vaak is er een rommelig portiek met een cementen trap naar boven met op elke verdieping weer een nieuw bedrijf.
Het bedrijfje van vrijdag zat dus ook in zo’n gebouw. Er was een ruimte die was opgedeeld in opslagmagazijn, een werkplek met bureaus en computers en een kantoortje van de baas. Daar moest ik gaan zitten met de Voorzitster. De directeur vroeg me het een en ander over mijn CV (nou ja CV… Broodbakker, boekenkafter en afwasser ) en ik werd rondgeleid door een medewerker.
Het was dus een bedrijf dat allerlei nieuwe medische hulpstukken uit vooral Japan en Taiwan importeerde en die verspreidde op de Koreaanse markt. Ik zou (vanwege mijn engels) het contact met het buitenland moeten onderhouden. Ze zagen me wel zitten en we besloten een week proef te draaien. De hele terugweg zat het me echter niet lekker, ook omdat Jory in die proefweek naar Korea zou komen en ik dan van vroeg tot laat weg zou zijn. Uiteindelijk heb ik daarom toch besloten het niet te doen.
Ik zou het echt leuk vinden hier werkervaring op te doen, maar het is maar de vraag of ze hier op een afgestuurde medieviest zitten te wachten  Eind oktober trouwt een Koreaanse vriendin van me en ik wil wel graag naar de bruiloft. Tot die tijd zoek ik nog verder en anders ga ik denk ik weer terug naar Nederland. We zien het wel, eerst maar eens mijn zussie rondleiden in het knoflookparadijs! Jory komt dus morgen (dinsdag) naar Korea! Zoals jullie wel weten zat die nog in Canada toen ik naar Korea ging dus ik heb dr al 2 jaar niet meer gezien. Ik ben erg benieuwd hoe ze Korea gaat vinden en ik heb er erg zin in. Lijkt me heel raar om met zijn 2en in Korea te zitten. Haha blijven we allebei hier. Grapje 
Verder komen Jong zijn ouders en Sonja dr moeder ook naar Korea van de week dus het wordt een hele reunie

Zaterdag ben ik met de ajossi, de ajumoni, hun dochter en haar vriend richting Incheon geweest. De ajumoni belde me op of ik tijd had, ze moesten daar iets doen en zouden daar gaan lunchen en ik mocht mee. Nou ja lunch, het was op zijn Koreaans weer een heel feestmaal! We hadden 2 grote pannenkoeken, 1 met prei en 1 met hete rooie sau en verder bori-pap wat ik toen ook met Haruna en de ajossi in Kanghwa op had. Dit was alleen zo mogelijk nog meer en nog lekkerder! Voor toe koffie en nog een ijsje onderweg.

Gister ben ik bij Jong langsgeweest, helaas zie ik hem niet meer zo veel nu die ergens anders woont en we hebben het allebei ook altijd druk  Maar het was weer ouderwets gezellig. Hij woont hier vlakbij, 10 minuutjes met de bus. De buurt is meer een woonbuurt vergeleken met de studentenbuurt hier en dat merk je wel. Het is er wat rustiger en er zijn overal resaurants en barren zoals in Sinch’on. Het was dus nog een soort van ‘moeilijk’ een restaurant te vinden dat op zondag open was en ook vleesloze gerechten had 
Daarna hebben we nog gezellig een film gekeken bij Jong (Pirates II) en Jong had bossam besteld voor het avondeten. En ik mocht onder zijn douche!  De eerste normale douche sinds… poeh een jaar??? Onze douche is echt ***, je kan de temperatuur amper afstellen en de straal is of iets dat je geen straal kan noemen of hij is zo loeiheet dat je levend verbrand. Nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn met een normale douche 

Vandaag is het semester op de Yonsei weer begonnen en vanmorgen heb ik Son uitgezwaaid  Vanmiddag hebben we afgesproken op de campus, ik moet daar nog wat dingen kopen en ik moet nodig weer eens naar de kapper, dat stel ik al maanden uit.
En morgen natuurlijk Joortje ophalen van het vliegveld!
Een fijne week allemaal!

Liefs
soe

PS. Er is tegenwoordig een reclame in de metro-stations: eentje met de Eifeltoren, eentje met de Theems, een met iets Duits en jawel, 1 met onze eigen molens!
Laatst was er trouwens ook nog een docu over museums in Amsterdam en gister iets over de wetten in Nederland.

  • 25 September 2006 - 08:25

    Heleen:

    lieve Soe, veel plezier met je zussie,maak er mooie weken van!
    groetjes Heleen

  • 25 September 2006 - 10:55

    Marjon:

    Hoi Soe

    Ik kan me wel iets voorstellen bij zo'n gebouw met allemaal bedrijven. Dat hebben we in Nederland ook, een bedrijfsverzamelgebouw. Vaak zitten daar startende bedrijfjes in, die later, als ze groot groeien, naar een eigen pand gaan.
    Het is inderdaad geen gek idee om als een soort contact persoon voor buitenlandse klanten een baan te vinden. Dat is het voordeel van meerdere talen spreken. Wat dacht je van Samsung, dat ook vestigingen in Nederland heeft of nog een paar van dat soort grote bedrijven. Je studierichting doet er niet zoveel toe denk ik, het gaat om het niveau en dat deugt behoorlijk.
    Leuk dat Joor komt, ik hoop dat jullie een gezellige tijd hebben. Doe haar de groeten.
    Liefs, Marjon

  • 25 September 2006 - 15:56

    Vera, An En Bas:

    Ha tante!

    Lezen we dat nou goed? Denk je er weer over naar Nederland te komen als je geen baan kan vinden. Sjonge zweg: dat zal afkicken worden van al die avonturen die je nu meemaakt. Misschien wel een idee om je site dan gewoon door te zetten hoor. Voor je fanclubleden is het toch een vaste gewoonte geworden "de grote avonturen van Soeja" te volgen.

    Heel veel plezier met je zus en maak er wat moois van met zijn tweeën.

    Liefs!

  • 25 September 2006 - 16:15

    Astrid:

    Ha Soeja, wat is het doel van die gebedsmolen, van dat rondjes draaien?
    Veel plezier metje zusje!
    Liefs

  • 25 September 2006 - 18:09

    C&C:

    Lieve Soe,

    Als je schrijft zie ik zo al die dingen voor me. Da's leuk. En wat werk betreft, doe waar je je goed bij voelt en solliciteer eerst bij meerdere bedrijven en dan kiezen. Het was leuk je ff gesproken te hebben zaterdag.

    liefs c&c

  • 25 September 2006 - 18:58

    Cora:

    Lieve Soe,
    ik schrok wel even van je sollicitatie, want dan ben je voorlopig nog wel even daar. Wel begrijpelijk, je vermaakt je uitstekend zo te lezen. Maar we missen je inmiddels wel he! Geniet van het bezoek van Jory en veel plezier de komende tijd. zoen van Jan en mij.

  • 25 September 2006 - 19:49

    Wilma:

    Lieve Soe Ja.
    je bent wat bescheiden met je cv hoor chingu bkhandel v.d. Meer. en er is vast nog meer. Maar ja kijk maar lekker rond wie weet kan je wat voor die importeur hier in Nederland betekenen; ben even zijn naam kwijt. De importeert kunst e.d. uit Korea en probeert dat hier aan de man/vrouw te brengen. heeeeel kleinschalig en weinig verdienen ben ik bang.

    Joor is uitgezwaaid en komt straks met de Delftsblauwe boeren en boerinnetjes, kaasschaaf en stroopwafels bij jou aan.

    ik ga nu mijn douchee hier ook wat meer waarderen als ik jouw ervaring daar zo lees.

    liefs en veel plezier met Joor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Soe Ja Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 203215

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: