Verhuisd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu Verhuisd! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Soe Ja Kim Hoogendam - WaarBenJij.nu

Verhuisd!

Door: Soe

Blijf op de hoogte en volg Soe Ja Kim

03 April 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Beste allemaal,

Hier het eerste stukje vanaf 15 hoog met uitzicht op de Han-rivier, want vorig weekend zijn we eindelijk verhuisd en vanaf de 27e zijn wij dus ook een van die miljoenen Koreanen die in zo’n afschuwelijke torenhoge flat wonen! De verhuizing was nog een heel gedoe aangezien we uit het oude huis eerder weg wilden dan ons contract was afgelopen en er in dat geval eerst een nieuwe huurder moet zijn. De verhuurder heeft namelijk de borgsom van de nieuwe bewoner nodig om het geld terug te betalen dat wij hadden ingelegd toen we in het huisje trokken. Dit maakte het voor ons ook weer moeilijk om een nieuw huis te zoeken, omdat wij zo niet zeker waren wanneer we konden verhuizen.
Maanden gingen voorbij en soms stond ineens de makkelaar op de gekste uren voor de deur met geinteresseerden die een rondje door het huis liepen en vervolgens niets meer van zich lieten horen. Tot er eindelijk iemand was die de schimmel en de tape van de douchekop die de week ervoor in tweeen was gebroken, over het hoofd zag. Alleen ze moest er over 3 weken al in... We konden er gelukkig nog een week bijpraten en daarna volgde een drukke maand met elke weekend huizen kijken. Tenminste, dat was de bedoeling. Na de eerste week bleek al snel dat er weinig te kijken viel vanwege de slechte huizenmarkt. Hoewel internet bol stond van de aanbiedingen en verzekeringen dat alle informatie binnen 24 uur werd geupdate en er geen valse advertenties bij stonden, bleek het in het echt niet makkelijk iets te vinden als je niet 5 ton in je achterzak hebt. Als de makkelaar belde dat hij 3 aanbiedingen had en we de volgende dag gingen kijken waren er al 2 weg en de laatste ging uiteindelijk niet door omdat de vertrek datum van de huidige bewoner niet overeenkwam met onze verhuisdatum.
Na 2 weken begon ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden en ik kreeg al nachtmerries bij de gedachte dat we misschien weer bij zijn ma in zouden moeten trekken, maar gelukkig kwam toen het verlossende telefoontje dat er weer iets vrij was gekomen. Moon is tijdens de pauze van zijn school gelijk naar de makkelaar gegaan, heeft snel het huis bekeken en daarna gelijk getekend. Toen konden we echt beginnen met de verhuizing voor te bereiden.
Verhuizen is niet zoals in NL iets wat je maanden van te voren voorbereidt, al klussend en vervend. Hier bel je gewoon het verhuisbedrijf en vraagt om een zogenaamde ‘inpak’-verhuizing. De verhuizers op de afgesproken datum, pakken al je spullen inclusief meubels, inhoud van de koelkast, echt alles voor je in, vervoeren het en pakken vervolgens alles weer voor je uit in je nieuwe huis. Huur er een ‘ajumoni’ bij en je nieuwe huis wordt ook nog voor je schoongemaakt. Natuurlijk hangt daar wel een prijskaartje aan en aangezien we de borgsom van het nieuwe huis maar net bij elkaar hadden kunnen spronkelen, besloten wij alles zelf in te pakken. Dus stroopten we 2 weken de straten af op zoek naar dozen om nog net niet in gevecht te raken met die opa’s en oma’s die oud papier verzamelen...
26 Maart ging de oude bewoner uit het huis en de volgende dag zouden wij erin gaan. Echter, aangezien er vanaf de bouw van de flat 10 jaar geleden weinig aan het onderhoud was gedaan en het behang hier en daar in losse flarden aan de muur hing, moest er tussendoor nog ergens behangen worden. Een beetje krap dag om voor het eerst zelf met rollen behang en lijm aan de slag te gaan, maar geen nood, in Korea is alles mogelijk, zelfs als er binnen 1 dag behangen moet worden. Zodra de vorige bewoner weg was, gingen er twee mannen aan de slag die de rest van de dag druk bezig waren met vooral het oude behang met een plamuur mes van de muren te halen. Stoommachines schijnen ze hier niet te gebruiken.
Toen ik ’s avonds om een uur of half 8 kwam was het een grote bende met oude resten behang op de grond, maar hing er vrolijk bloemtjes behang aan de muren. Toen konden we aan de slag met emmer, spons en heel veel chloor en groene zeep. Vooral de keuken deed niet onder voor de keuken van een studentenhuis en de afzuigkap heb ik op een gegeven moment maar gewoon opgegeven. Mensen wonen vaak maar voor een paar jaar in een huis tot het contract is afgelopen dus veel wordt er tussendoor niet gedaan aan onderhoud of het moet je eigen huis zijn. Een huis kopen is echter heel duur en een echtpaar waarvan beiden werken moet al snel 10-15 jaar sparen voor ze zich dat kunnen veroorloven. (Nog maar 13 jaar te gaan :) ).
Na een paar uur was het allerergste vuil weg en hielden we het voor gezien om vervolgens in het oude huis nog tot laat (of vroeg) de laatste dozen in te pakken. En toen stonden om 8 uur de verhuizers al voor de deur. Aangezien we zelf alles al hadden ingepakt ging het vrij snel en zaten we na 2 uur al in de auto op weg naar ons nieuwe huis. Bij die ‘auto’ moet je je geen grote verhuiswagen voorstellen. Het ging om een 2ton truck met een open laadbak waar alle dozen en kasten hoog opgestapeld werden. Plastic zeil dr over en een paar rubberen banden om alles vast te snoeren en dan vooral niet teveel nadenken en gewoon maar geloven dat ze wel weten wat ze doen...
Het uitladen ging ook heel rap. We hadden een speciale ladderlift besteld aangezien ons nieuwe huis een flat was en verhuizen via de lift in zo’n geval veel overlast voor de overige bewoners geeft. Zo’n ladderlift heeft een platform waar alle spullen op worden geladen en vervolgens gaat dat via een lange arm de lucht in. De rest van de dag hebben we vooral doorgebracht met alles uitpakken. Een hels karwei en ik geloof dat ik die uitvinding van zo’n alles-er-op-en-eraan-verhuizing nog zo gek niet vindt...
Het district waar we naar toe zijn verhuisd heet Gwangjin en het is in het Oosten van Seoul. Het is een gebied waar vooral veel ‘gewone’ huizen waren (lees laagbouw), maar waar de laatste decennia de flats uit de grond zijn geschoten. Onze flat bevindt zich tussen 2 metro stations (Gonguk University station en Ttukseom Resort station) en het is maar 10 minuutjes lopen naar de Han-rivier. Bij de Han-rivier kan je de watertaxi nemen of diverse watersporten beoefenen. In de zomer is er een openlucht zwembad en verder is er een soort tuin, skatebaan, pleinen en vooral veel frisse lucht. Om de hoek bij onze flat zit een grote traditionele markt en voor de wat luxere ingredienten kan je bij de grote E-mart terecht die bij het metrostation zit. Daar is een groot shop complex met winkels, een Lotte warenhuis, de E-mart, restaurants... Verder zitten er 2 universiteiten in de buurt, veel eettentjes en 2 parken.
De flat heeft beneden een deur die je kan openen via een code en als je met de lift naar de 15e omhoog tuft kom je in een gallerij die een beetje kaal aandoet met die grote massieve voordeuren. Van binnen is ons huisje echter knus met 3 kamertjes, een badkamer met bad, een soort veranda en een woonkamer/keuken gedeelte. Vanuit ons raam hebben we een prachtig overzicht over de buurt. Een wirwar van heel veel huizen, mensen, straatjes, een verdwaalde zwerfkat en in de hoek de Han-rivier. We kunnen zelfs de Seoul toren zien die bij het centrum van Seoul staat. Verder hebben we in huis een rond luikje in de deur voor een eventuele krant en een intercom waar om de zoveel dagen een stem door klinkt dat er vandaag bloemen verkocht worden bij de ingang van het flatblok of om aan te kondigen dat er een evenement zal zijn. Een nieuw gasfornuis en een nieuwe grotere koelkast staan te blinken in de keuken en het bed komt als het goed is volgende week. De eettafel gaan we ook deze week bestellen en dan zijn we voorlopig, voor 2 jaar, echt gesettled. Het voelt nog steeds heel onwerkelijk en ik geniet nog steeds elke dag dat er gewoon warm water uit de kraan komt en dat er nu bloemetjes op de muren zitten in plaats van paddestoelen. Het was ook een grote verrassing dat het ’s ochtends gewoon 20C in huis is en we maar 1 deken nodig hebben bij het slapen.
De buurt is erg gezellig met alles binnen loopafstand en verder ben je met de metro vrij snel in het centrum. Ook Gangnam aan de andere kant van de rivier is niet ver. Gisteren ben ik op de fiets de rivier overgestoken. Er is helaas geen apart fietspad op de brug, maar ik begin al aardig te wennen aan die grote autowegen en kijk er niet voor op om door tunnels te gaan en van baan te wisselen op 6 baansautowegen. In 20 minuten zit je in Apkujeong, een van de duurste wijken van Seoul, waar ze behalve veel sjieke modewinkels ook heel veel goede bakkers hebben!

Gisteren was het Goede Vrijdag en morgen is het alweer Pasen. In Korea doen ze er niets aan dus helaas pindakaas moet er maandag gewoon gewerkt worden. Met al die Christenen en kerken in Korea moeten ze toch maar eens gaan overwegen ook vrij te geven met dagen als Pasen, Pinksteren en Hemelvaart...

Fijne Paasdagen!

143-193

• 03 April 2010 - 11:58

Cora:

ha verhuizers,
    wat heerlijk voor jullie dat je nu een echte eigen stek hebt en het gezellig kan maken daar. Indrukwekkend uitzicht zo, en lekker dat je naast de drukte van de stad ook de natuur vlakbij hebt! Geniet er van! Is de loggerkamer voor je pa en ma al ingericht ;>)
    liefs, Cora

• 03 April 2010 - 12:05

Hans:

Wat een geweldig leuk verslag heb je weer geschreven enne,,die foto's zijn echt gaaf. Hopelijk wordt dit echt thuis voor je met veel geluk.
    dikke kus van je pa en tot over vier weken

• 03 April 2010 - 12:28

Wilma:

Leuk om de foto's te zien van jullie nieuwe huis. ziet er echt veel beter uit.
    fris nieuw behangetje een grote ramen heerlijk een een prachtig uitzicht.
    en gedoe blijft verhuizen altijd, ook al laat je alles doen dan nog blijft het een hele klus volgens mij. Wel knap van jullie dat het helemaal gelukt is binnen de afgesproken tijd.
    Hoop over een klein maandje ook langs de Hanrivier te flaneren. Zo'n fietstochtje.....zagen hier gisteren nog filmpjes op utube over het verkeer in Korea; die hebben we toen maar heel snel uitgezet nadat we wisten dat jij daar op je fietsje door heen laveert. Schijnt toch niet zo heel ongevaarlijk te zijn.

Hier is het wel een lang week-end. we hebben leuke bloemetjes en groeizaam weer regen).
    heel veel geluk in jullie nieuwe huis
    kus
    wilma

• 03 April 2010 - 16:18

Mieke & Pieter:

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven! Heel veel woonplezier in jullie nieuwe stek! Geniet ervan, ziet er goed uit. Mooie foto's en wat een prachtig uitzicht! Leuk dat Wilma en Hans het al snel kunnen bewonderen! Hoop niet dat ze daar ook gaan fietsen :-( Liefs uit Leiden! x Mieke en Pieter

• 03 April 2010 - 21:32

Heleen:

heey, lekker die bloemetjes op de muur in plaats van champignons en dat uitzicht op de stad is ook geweldig, vooral in de nacht als je niet kan slapen. maar met een echt bed zal dat ook wel gaan lukken. Ziet er echt leuk uit he, herinner me ook die mededelingen die we toen hadden midden in de nacht, dat we dachten dat er brand was... maar dat is dus gewoon in Korea....
    en Moon kan weer lekker smullen van je ovenschotels, hij glimt gewoon van tevredenheid!
    geniet ervan! liefs Heleen

• 04 April 2010 - 12:02

Marjolijn:

Wat een verhuisverhaal zeg! Maar jullie huis ziet er echt goed uit.Gezellige bloemetjes op de muur en dan ook nog lekker warm water! En nog een uitzicht om van te smullen, gezelligheid in de buurt en de natuur vlakbij.
    Ik wens voor jullie dat het huis jullie veel geluk brengt!
    Veel liefs Marjolijn

• 04 April 2010 - 19:29

Hanneke:

Lieve Soe,

Wat ziet jullie nieuwe huis er geweldig uit!
    Ruim en schoon en veel meer luxe, dichter bij werk en in gezellige wijk!
    Heerlijk van genieten!!!
    Ben het helemaal met je eens dat ze meer aan de christelijke vrije dagen moeten gaan doen daar!
    Fijn dat de verhuizing voorbij is, lekker settelen nu!

liefs,
    Hanneke

• 04 April 2010 - 19:56

Mattie:

erg leuk om te lezen, Seoul is heel anders, dat heb ik ook al gehoord en gezien. zelf ga ik in Juni naar mijn vriendin in Seoul. dan kan ik de stad eens van dichtbij bekijken

• 05 April 2010 - 17:22

Lot:

Hee Lieve Soe!!
    Wat fijn dat jullie zo'n mooi huis hebben!! Ziet er puik uit!
    Leuk om zo'n verhaal te lezen, haha inderdaad zo'n verhuisbedrijf klinkt aantrekkelijk!!

Geniet ervan !!
    Heel veel geluk en plezier op de 15e verdieping!!!
    Als ik zo je uitzicht en binnenkant zie van jullie flat komt dat helemaal goed!!!
    Liefs en heel veel groetjes
    Jaap Charlotte Joep en Tom.

• 05 April 2010 - 17:36

Merle:

Wat een mooi huisje! Moon ziet er inderdaad intens gelukkig uit met je lekker ovenschotel. ^^ Groetjes, merle

• 06 April 2010 - 06:48

Sander:

He Soe! Leuk om weer wat van je te lezen.. Fijn om zo'n lekkere stek te hebben! Mooi uitzicht ook! Trouwens, jouw koelkast is net zo groot als mijn badkamer, tsjee zeg :-) .. En bij jullie schijnt de zon, hier is 'ie het weekend een beetje weggebleven maar net als we weer gaan werken komt 'ie tevoorschijn! Alle goeds en tot mails. Sander

• 06 April 2010 - 15:56

Wilma:

heb je een keukenkast voor:
    koffie; koeken sausjes chocolade? nee hoor valt wel mee maar de stapel groeit,
    kus